Undrar över en Ormhassel som min granne har, jag ser den från mitt köksfönster och undrar varför den fått långa raka skott medan andra är vridna, är det så att busken är ympad på vanlig hassel ? Ska dom bort då och hur gör man ? För inte blir raka grenar krokiga med tiden ?
Huggorm
21-12-2011, 13:21
Exakt, de raka skotten måste man klippa bort, annars tar de över hela busken
Anade det, kommer dessa raka grenar alltid tillbaka ?
Det är den hassel som ormhasseln är ympad på som slår igenom, jag har samma problem med min ormhassel. Viktigt att klippa bort dessa "tjuvskott" annars riskerar man att hela växten tas över och edt bara blir en "vanlig hassel" kvar. Jag klipper flra gånger vaje säsong, dessvärre ser det ut som att skotten ändå blir fler och fler...
Alexander-VG-zon3
21-12-2011, 13:33
Prova att rycka loss skotten och ev skada noden på stammen, det kanske hindrar att det återväxer skott från ympen om man skadar noden har inte själv testat.
Klipper man hela tiden kommer det ju bli mer och mer tillväxtpunkter och mer skott.
Tack för era svar, samma problem som jag har med en del rosor då, man får ha ett ständigt öga på tjuvskotten.
Jag visste inte om detta och har numer en vanlig hassel. Förstod orsaken när det var för sent.
Himla trist...
Huggorm
21-12-2011, 20:21
CITAT (Peztis @ 21-12-2011, 20:12)

Jag visste inte om detta och har numer en vanlig hassel. Förstod orsaken när det var för sent.
Himla trist...
Vilken tur att vanlig hassel också är trevlig då
Hej
Man behöver bara ta bort dom.
H.Bassam
Gossen Ruda
22-12-2011, 15:15
Det hjälper inte med locktången då?
CITAT (Huggorm @ 21-12-2011, 20:21)

Vilken tur att vanlig hassel också är trevlig då

Jo faktiskt! Den får stå kvar, kanske behöver tuktas lite nu för den börjar bli stor!
Men nu i varma december hade den otroliga mängder vackra hängen! Första gången och så är det helt fel årstid...
Huggorm
22-12-2011, 23:00
Samma här, hasseln har blommat i flera veckor. Det blir väll inga nötter nästa år antar jag.
Mike R Petersen
24-12-2011, 00:36
CITAT (Gossen Ruda @ 22-12-2011, 15:15)

Det hjälper inte med locktången då?

Helt klart värt att testas kanske till och med kan bli ett extraknäck för hårfrisörskan

Rotskotten på ormhassel kan hållas efter som vattskott på träd, klipp bort dom under växtsäsongen och dra av de nya skotten medan de är gröna då minskar tillväxstkraften avsevärt, ett pyssel men väl värt det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.