Själv är jag så tråkig att jag inte gillar att bläddra i kataloger. Tycker jag får en bättre uppfattning när jag "bläddrar" på nätet. När jag ser något intressant är det ju lätt att googla för att få veta mer om om växten och kanske få se en bild där den är planterad i en trädgård/ett sammanhang.
Perenner är jag rätt sparsam med att så. Håller mig mest till gammaldags sorter, som passar in i min trädgård från artonhundratalets mitt. När jag blir riktigt förälskad i någon ny perenn, blir det en ny rabatt någonstans. [attachment=66880:Emoticon_digging.gif][attachment=66881:gardening.gif]
Exprimenterar gör jag mest med annueller och vilda svenska, utrotningshotade växter. Ibland med sådant som kan övervintras inomhus. Bor ju på två olika ställen under året och kan inte kräva för mycket av min stackars blomvakt, som under 7 månader har ansvaret för krukväxterna i lägenheten. De växter, som inte får följa med till sommarvistet.
Beställer mest från
Impecta, är förresten galet förtjust i deras nya webbutik. Varukorgen ligger kvar i flera dagar, om man inte blir klar med beställningen direkt. De har också ett otroligt utbud.
Ibland köper jag från
Rara Växter. Thomson & Morgan är mycket billigare på vissa växter och grönsaker, även om man räknar in frakten, eftersom de ofta har erbjudande om fri frakt. Så en del av det jag bestämmer mig för att köpa handlar jag därifrån.
Jennys frön o sånt har vissa fröer de andra saknar, så det blir oftast något därifrån också.
Wexthuset är en annan favorit. Där köper jag bl a fröer till nävor och pelargoner och de har bra och trevliga tillbehör till odling. Kan varmt rekommenderas.
Sen måste jag också rekommendera
Odla.nu:s fröförsäljning, blommor och
grönsaker. Kanske inte så många spännande sorter, men flera bra och pålitliga, och alltid god kvalitet på fröerna. Dessutom är de relativt billiga.
Jag bestämmer mig varje höst för att köpa färre fröer nästa säsong, men det blir aldrig så. Snarare tvärtom.
Köper ofta sånt, som jag sår i september-oktober utomhus, för blomning året därpå.
Lägger nog drygt 2 000,00 på de c:a 150 olika sorter jag valt fröer till i år. Det har ju blivit betydligt dyrare.
Men...
Det blir ju så fint. [attachment=66882:smiley_girl_garden.gif]