Jordgubbe
22-12-2011, 19:26
Fick medlemsblad för 2012 idag, bra skrivet förord och odlingstips. Blir mer och mer sortnamn för varje år som går. Dock (när det inte finns några bilder) är det ju lätt att bli "ordblind".
Tänkte fråga om någon har några "stall-tips" på de nya sortnamnen som tillkommit (och som ni kanske kollat upp), eller saker som finns med i katalogen varje år som man inte får missa.
Oj har du fått din redan... lite avis för jag har det inte;-) Jag tycker i alla fall att man också ska titta på sista sidorna där det finns lite av varje som kan vara kul. Hur som helst det är prisvärda fröer o stora "portioner" tycker jag...
Köpte många ryska/forna öststats sorter o blev mycket nöjd, gillar de svarta eller mörka tomaterna med mycket smak.
Återkommer med några av mina favoriter som t ex:
Cherokee Purple, mycket o stor frukt, smakade bra o hade en ute o en i växthus o de gav lika bra skörd.
Cementnic, gav mycket frukt o tidigt i växthus.
Cherny Slon, brun gav mycket frukt i växthus.
Tsygan, svartröd, medeltidig o ok med frukt i växthus.
Black Cherry, stod ute o gav massor av frukt.
Green Zelora, ute och gav mycket frukt! Lite syrlig i smaken dock - inte en favvo men för den som gillar det så...
Svart Krim, stod ute o gav mycket o stor frukt, god.
Zebrino, grön/rödrandig, ute o gav enormt med frukt, kraftig.
Sunstream, favorit med massor av långa klasar i plommonstorlek, jättegod!
Santa, röd hybrid, körsbärstomat med mycket frukt.
Siberia en tidig,dvärgbusktomat, med mycket frukt ute.
Tumbling Tom, gul o röd ampeltomat, med massor av frukt som blir väldigt goda i smaken, har dom ute på altanen.
Provade två vita tomatsorter som jag tyckte var något smaklösa o inte odlar igen... Men man vill ju ändå testa en gång, det var White Beauty o Snowberry.
Nämner även Hundreds and Thousands som ju ger otroligt mycket små körsbärstomater, men jag tycker dom är så små att det blir i pilligaste laget att använda så grannen fick årets jättetuva...
Jordgubbe
22-12-2011, 23:31
CITAT (Iren @ 22-12-2011, 21:45)

Oj har du fått din redan... lite avis för jag har det inte;-) Jag tycker i alla fall att man också ska titta på sista sidorna där det finns lite av varje som kan vara kul. Hur som helst det är prisvärda fröer o stora "portioner" tycker jag...
Köpte många ryska/forna öststats sorter o blev mycket nöjd, gillar de svarta eller mörka tomaterna med mycket smak.
Ja, de sista sidorna tycker jag också är lite kul. Man kan prova lite andra saker, inte bara tomater. I år hade det tillkommit lite fler chili och vindruvs-sorter bland annat. Önskar att jag hade plats för att odla vindruvor då det skulle vara kul att prova och dessutom är väldigt bra pris.
När det gäller tomater så tycker jag också om svarta tomater. I år har jag dock funderat på att försöka ha lite färre tomatsorter och mer annat. Satsa på sådana tomatsorter som klarar väderväxlingar bra och kanske även lite udda/sällsynta sorter.
Jordgubbe
23-12-2011, 10:48
Nytt för i år var också att man kunde få sort-tips utifrån odlingsförutsättningar.
Konsultation brukar ju ske via brev. Men det borde också gå att ange på beställning t ex: fritt val efter följande odlingsförutsättningar. Det kan ju vara spännande om man vill chansa på nya sorter och vara säker på att lyckas med dem.
Monica M zon 4
24-12-2011, 07:30
Är inte medlem men har funderat på det i några år. Borde kanske slå till och gå med!
Tror du skulle gilla det, Monica, mycket bra tips o som sagt även lite annat på köpet;-))