Full version: Lucka 23
Kajsa
Vi tar en röd ros som jag är mycket glad i, en svensk klätterros av Ulrika Carlsson-Nilsson från 2001.
Karminröd och rotäkta ! Hennes fyra Balsgårdsrosor är Anna, Irma, Freja och Balder (Finns i mina album )

Balder en ros som aldrig fryser ner, utan en ros som jag får gallra ur med jämna mellanrum, här en bild från sommaren, en zon 6 ros.

Balder från 2008, doftar en del och blommar till sena hösten, får klotrunda nypon.

I år klippte jag ur den lite hårdare, tidig klematis The President intill

Jag värdesätter dom få klätterrosor jag har som inte fryser ner hårt varje vinter, klätterrosorna är annars mina mest utsatta rosor dom jag surar mest över.

octachoron
Den verkar vara väldigt vacker.

Vilken anser du vara bäst av Balsgårdsrosorna? Jag har hört lite blandade kommentarer om dem.
Ezereht
Dom verkar alla väldigt trevliga förutom Anna som kan vara mini-kinkig? Vad har du hört för blandade mindre glada kommentarer Ochtacoron?

Nån som har foton på nyponen?
svennis
Bra reklam för Balder Kajsa.
Anna tycker jag nog bäst om..;-)
Ja
Kajsa
Tycker bäst om Irma och Balder dom blir stora här, Irma har en sagolik blomma och färg. Jag gillar att dom växer ordentligt, inget pjosk eller frysskador, jag har ju frysmarginal på dessa Balsgårdsrosor, så viktigt har jag sett efter två hårda vintrar.
Rosen Anna har varit lite svårare hos mig men är en zon 5 ros. Freja är knalligt rosa, den också zon 5.
Har börjat om med en ny Anna från svennis för två år sedan, den har nu ett lite mer skyddat läge.

Alla finns i mitt album/Klätterrosor
svennis
Thereze blir du nöjd nu med nyponet.. mad.gif

Balder.JPG

ULRIKA BALSGÅRD.jpg

Ezereht
Hmm jag vet inte Svennis, det nedersta nyponet var lite skrumpet wink.gif Nä jag bara skojar. Fint foto Svennis, som alltid. Tack!

Nu när det är snö och vinter är det nyponen som gör rosorna fina tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon