Gossen Ruda
25-12-2011, 09:48
De flesta har väl sett programmet på julafton men hur många har sett hela inslagen? Här kommer Kalle i djungeln:
http://www.youtube.com/watch?v=hotQunhtVfY Det mest våldsamma är bortklippt. Klippt är det också i Mickes campingsemester.
http://www.youtube.com/watch?v=errn_Prwn-Y
Huggorm
25-12-2011, 10:02
Det jag reagerade mest på igår var vilken kass kvalitet det var. Dubbningen var usel, och bildkvaliteten var ännu sämre. Störningarna i nederkant av bilden såg ut som de man får på gamla slitna videoapparater, undrar om programmet bara finns på en videokassett som någon glad amatör klippte ihop för en massa år sedan?
Gossen Ruda
25-12-2011, 10:49
Det är ju mest för barn och de har inte så stora pretensioner. Antalet "goofs" eller missar är enorma. Docka nr två som kommer ner för rutchbanan till tomten och själv sätter sig på stämpeln exempelvis. Stämpeln är rättvänd och märkligt nog blir även avtrycket rättvänt.
Anki på Öland
25-12-2011, 12:23
Tror tvärtom! Kalles jul är nog mest som nostalgi för oss vuxna. Barn idag är så "bortskämda" med tecknad film dygnet runt varje dag. Förr var det ju nästan bara julafton man fick frossa i tecknad Kalle och co. Kan inte komma på att något av barnbarnen varit särskilt roade av det på julafton utan det är mest vi vuxna som tjatat att dom ska titta för det är "så mycket jul"......
Ugglemormor
25-12-2011, 12:30
Om man är hemma under julen så missar inte vi Kalle Anka, det liksom hör till på något sätt .......
RibesRubusVitis
25-12-2011, 12:37
Fast OK-stämpeln ska väl inte vara spegelvänd? När dockan sätter sig upp och ner på den blir bilden ändå rättvänd... (KO skulle bli fel på alla håll.)
Vi som gillar de gamla våldsinslagen kan se på Danmark efter den svenska sändningen. Där brukar Kalles leksakskrig finnas med, liksom striden med glödande klot mot knattarna på krigsfartyg av is. Eller filmen där Kalle på kälke åker sönder knattarnas snögubbe tills de bygger sin snögubbe utanpå ett stenblock...
Gossen Ruda
25-12-2011, 13:47
Från början var Kalles jul för de minsta. Nu har de minsta blivit vuxna men gillar fortfarande Kalle, därför är det mest vuxna som tittar. Dagens minsta har andra intressen. Beträffande stämpeln så måste alla stämplar vara spegelvända men det ser inte bra ut på film.

Det blir inte ens KO.
Aqvakul
25-12-2011, 13:48
CITAT (Anki på Öland @ 25-12-2011, 12:23)

Tror tvärtom! Kalles jul är nog mest som nostalgi för oss vuxna. Barn idag är så "bortskämda" med tecknad film dygnet runt varje dag. Förr var det ju nästan bara julafton man fick frossa i tecknad Kalle och co. Kan inte komma på att något av barnbarnen varit särskilt roade av det på julafton utan det är mest vi vuxna som tjatat att dom ska titta för det är "så mycket jul"......
Eva i Skåne
25-12-2011, 13:53
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-12-2011, 12:37)

Vi som gillar de gamla våldsinslagen kan se på Danmark efter den svenska sändningen. Där brukar Kalles leksakskrig finnas med, liksom striden med glödande klot mot knattarna på krigsfartyg av is. Eller filmen där Kalle på kälke åker sönder knattarnas snögubbe tills de bygger sin snögubbe utanpå ett stenblock...
Favoriter
malarmaster
25-12-2011, 15:48
och en gång för alla,de gamla disneyfilmerna,kalle o hela gänget är inte tecknat för barn utan vuxna.
de gick som förspel på biograferna,undantaget långfilmerna(t.ex askungen,lady o lufsen) som gick på biograferna som huvudnummer.därför förekommer det en del våldsinslag som ju egentligen är komiken.
det är en vanföreställning att allt tecknat är gjort för barn,jämför dagens Family guy och simpsons.
Ulf
malcolm
25-12-2011, 16:00
Har de flesta inslagen som hela långfilmer på VHS här hemma sedan barnen var små och kan berätta att askungen aldrig åker på balen med den klänning som mössen och fåglarna sydde för den rev styvsystrarna sönder. Gillade när Piff och Puff firade jul hos Kalle och sköt valnötter med kanon på honom men det togs bort för länge sedan då det ansågs för våldsamt.
Eva i Skåne
25-12-2011, 16:42
CITAT (malcolm @ 25-12-2011, 16:00)

Gillade när Piff och Puff firade jul hos Kalle och sköt valnötter med kanon på honom men det togs bort för länge sedan då det ansågs för våldsamt.
Det är dom tuffa tagen och Kalles dåliga humör som är det roligaste i dessa gamla kortfilmer
Huggorm
25-12-2011, 17:14
Tom och Jerry är ett annat exempel, utan våldet vore de inte mycket att ha
malcolm
25-12-2011, 17:45
Här är det klassiska avsnittet med Piff och Puff som togs bort:
http://www.youtube.com/watch?v=miEi3F8s8H8
Eva i Skåne
25-12-2011, 18:42
Oj Malcolm, vilken nostalgi.
mamamaggan
25-12-2011, 19:09
Inte blir det en riktig jul utan Kalle !!!
Måste bara se när det målas med den rutiga färgen och så lite till av de klassiska inslagaen.
Själv är jag gammal biografmaskinist och har visat åtskilliga filmer. Då Disneys matinéer inte allt är så långa brukade det följa med en eller två kortfilmer som förfilmern till långfilmen.
Nån gång på 70-talet så hittade jag filmerna Tomtens verkstad och Råskinnet Kalle Anka. Då den andra filmen inte lät så kul och det fortfarande var vinter (detta var på den tiden snön smälte veckan före sportlovet) så bestämde jag mig för att visa Tomtens verkstad i början på februari. Filmen rullades igång och barnen satt o söp in alla detaljer som man missar på en liten TV-skärm och njöt av den långa versionen av filmen. Ja alla njöt, utom en pappa som kom upp i maskinrummet och skällde ut mig för att jag visade denna film, när det var drygt 11 månader kvar till jul. Jag ursäktade mig med att filmen utspelade sig i vinterlandskap o att det fortfarande var vinter ute, men jag hade förstört allt för dessa barn.
Nåväl
Det verkar som hela filmen ligger på Din tube
Se o njut
http://www.youtube.com/watch?v=Jm_HUhHKWC0
Själv har jag set Kalle och compani för mycket så jag plockade i diskmaskinen hos dottern i stället ! blir lite tjatigt efter över 40 år med Kalle och hans vänner;)
Överbölingen
03-01-2012, 01:24
Vi och våra barn anpassar familje aktiviteterna kring två TV-program; Kalle Ankas jul och Karl Bertils Jul.
Jag ser dem inte som vare sig nostalgi eller barnprogram. Trots mina snart 75 år så är de en tankeställare om förhållande och respekt till omgivningen. Barnen har kanske en "roligare" tolkning av budskapen men om jag inte har helt fel så var Feldreich inblandad i sammanställningen och han hade nog en baktanke. Skit samma vem som skapade traditionen. Tolka budskapet i inslagen! Det är de som når till hjärtat.
Disneyland är en grym grym värld. Men har en människokärlek av hög klass.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.