Gröna mormor:
novemberkaktus ska vara en epifyt från brasilien, så jag är iofs lite tveksam till hur det hänger ihop med temperaturen (kanske de lever på högre höjder där), men de allra flesta säger att står dom i vanlig rumsvärme så är det oftast den sidan som står upp mot fönsterglaset som blommar eftersom det är kallare där.
dom ska ju stå ute ett tag in på hösten just för att få köldbehandlingen för att kunna bilda knoppar.
det är ju inte jättekallt där den står mellan 18-21 grader beroende på hur kallt det är ute.
du säger själv att dom gillar kalldrag så dom ska nog ha det lite svalare.
hade en likadan för några år sen och då hängde den i ampel i söder fönster med element under på höst/vinter och jag vattnade när den precis hade torkat upp lite grann men den ville inte alls.
kan ju tänka mig att det kan ha med miljöombytet att göra också, tänker väl lite mer så nu med blommande växter att man får ge dom ett år innan man bestämmer sig för att behålla dom eller inte.
jag har köpt fler blommande växter i år och det har väl gått sådär.
köpte en dendrobium/phalaenpsis för lite mer än ett år sen och då hade den en stängel medans iår så har den fått en ny bulb + stängel på det och den fick även en stängel på den bulben som blommade förra året.
nu väntar jag bara på att mina miniphalaenopsisar ska komma igång. men det är en annan historia.
det jag vill komma fram till med det är nog att man får ge växten ett tag att vänja sig lite vid sitt nya hem.
köpte denna i november så jag har inte hunnit ha den under sommaren ännu men jag har balkong och stort sett alla säger den ska ut på sommaren så jag ska ställa ut den då.
jag vrider inte på krukan, den har stått likadant sen jag fick hem den.
är tveksam till att gödlsa den nu, det är ju viloperiod för den.
gav den lite vatten igår efter att fått torka upp lite. märkte ju att den fick några fler knoppar när den fick en riktig genomblötning sist.
var och pillade lite på den nu, flera knoppar som trillade, kanske glömde bort vattningen lite för länge denna gången iaf.
hittade nån jordblandning som jag ska prova med sen om nån månad eller två, den står i torv och det är bara bökigt vad gäller vattningen.
min lampa ska ju motsvara 45w, tror det är lite lite egentligen men bättre än inget.
wilmer: andras observationer är alltid bra att veta, det är ju därför vi är här