Full version: Busk-id
Monarda
En till som jag tycker är snygg men har missat namnet på. Fotad i parken i Linköping så risken är väl stor att det inte heller är någon zon 4-buske.

[attachment=66878:P7230170.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som parkolvon härdig till runt zon 7
Bengt i Särö
CITAT (Monarda @ 25-12-2011, 10:50) *
En till som jag tycker är snygg men har missat namnet på. Fotad i parken i Linköping så risken är väl stor att det inte heller är någon zon 4-buske.

Hej Monarda.
Jag vet att det är en Hydrangea,men inte för tillfälet vilken sort.

Hydrangea + Heteromalla
Aqvakul
Jag tror absolut inte på hortensia. Parkolvon känns heller inte helt rätt. Vare sig blommor eller blad känns autentiska.
Monarda
Min första tanke var faktiskt någon slags hortensia. Här kommer en översiktsbild, om det är till någon hjälp. Ganska hög var den i alla fall.

[attachment=66891:P7230168a.jpg]
Aqvakul
CITAT (Monarda @ 26-12-2011, 11:23) *
Min första tanke var faktiskt någon slags hortensia. Här kommer en översiktsbild, om det är till någon hjälp. Ganska hög var den i alla fall.

[attachment=66891:P7230168a.jpg]

Det är ju två buskar. Dels den högre med flikiiga blad, dels den lägre med vita blommor och ovala blad. Jag trodde det var den lägre du undrade över...
Alexander-VG-zon3
Tycker det liknar åt hortensia hållet. Hösthortensia ? sammetshortensia ? Syrenhortensia ?

Blommorna ser ju typiska hortensia ut ? Har du fler bilder på mer utslagna blommor ?
Huggorm
Både stammar och löv ser ju väldigt "köttiga" ut, mer örtlika än förvedade
Monarda
CITAT (Aqvakul @ 26-12-2011, 14:05) *
Det är ju två buskar. Dels den högre med flikiiga blad, dels den lägre med vita blommor och ovala blad. Jag trodde det var den lägre du undrade över...

Busken jag undrar över finns under order "här". Den stora med flikiga blad är en valnöt.
Huggorm
CITAT (Monarda @ 26-12-2011, 16:57) *
Busken jag undrar över finns under order "här". Den stora med flikiga blad är en valnöt.

Säker på att det är en valnöt? Hängena är så långa att det nästan ser ut som en vingnöt.
Monarda
Nej jag är inte alls säker och du har säkert rätt, Huggorm. Tyckte bara att det var rätt likt mitt egen valnötsträd.

[attachment=66899:P7301213.jpg]
anki/ronninge
när jag var tvungen att klippa ner min vackra doftolvon, så förvandlades den till just den första bilden.

den var alltså ympad på just den olvonen som första bilden visar, så nu har jag en praktfull sån istället!

inte alls doftande och helt annat utseende.

den andra bilden tror jag åxå är en valnöt!

god fortsättning !
Anders zon 1
Jag tror på sammetshortensia eller något liknande. Det med flikiga blad är vingnöt.
Mike R Petersen
Min första tanke var någon art av Viburnum typ lantana eller liknande, ganska härdga växter och ett stort slägte med många arter som knappt används längre men kan återfinnas i gamla parker.
Cilla
Jag tror på parkolvon också, men numera finns det ju flera sorter. Parkolvon såldes i parti och minut i Stockholmsområdet för ca 10 år sedan, mängder av namnsorter.

Vingnöt tror jag med större säkerhet att det flerstammiga trädet är.
Alexander-VG-zon3
Olvon har inte den typen av blommor.

lånade bilder från nätet

Parkolvon

och Hortensia blommor

Och kolla sen på blommorna som visas här.

CITAT (Monarda @ 25-12-2011, 10:50) *

Räknar man blommbladen så får man också reda på att det inte är ett Olvon. Olvon har 5, hortensia 4 den på bild har fyra och sitter likadant som på hortensia också, dock är blommorna på busken som frågas efter inte utslagna och då blir det svårare att säga exakt vilken hortensia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon