Full version: Busk-id
Monarda
En till som jag tycker r snygg men har missat namnet p. Fotad i parken i Linkping s risken r vl stor att det inte heller r ngon zon 4-buske.

[attachment=66878:P7230170.jpg]
sa, mlardalen zon 2
Ser ut som parkolvon hrdig till runt zon 7
Bengt i Sr
CITAT (Monarda @ 25-12-2011, 10:50) *
En till som jag tycker r snygg men har missat namnet p. Fotad i parken i Linkping s risken r vl stor att det inte heller r ngon zon 4-buske.

Hej Monarda.
Jag vet att det r en Hydrangea,men inte fr tillflet vilken sort.

Hydrangea + Heteromalla
Aqvakul
Jag tror absolut inte p hortensia. Parkolvon knns heller inte helt rtt. Vare sig blommor eller blad knns autentiska.
Monarda
Min frsta tanke var faktiskt ngon slags hortensia. Hr kommer en versiktsbild, om det r till ngon hjlp. Ganska hg var den i alla fall.

[attachment=66891:P7230168a.jpg]
Aqvakul
CITAT (Monarda @ 26-12-2011, 11:23) *
Min frsta tanke var faktiskt ngon slags hortensia. Hr kommer en versiktsbild, om det r till ngon hjlp. Ganska hg var den i alla fall.

[attachment=66891:P7230168a.jpg]

Det r ju tv buskar. Dels den hgre med flikiiga blad, dels den lgre med vita blommor och ovala blad. Jag trodde det var den lgre du undrade ver...
flaxss
Tycker det liknar t hortensia hllet. Hsthortensia ? sammetshortensia ? Syrenhortensia ?

Blommorna ser ju typiska hortensia ut ? Har du fler bilder p mer utslagna blommor ?
Huggorm
Bde stammar och lv ser ju vldigt "kttiga" ut, mer rtlika n frvedade
Monarda
CITAT (Aqvakul @ 26-12-2011, 14:05) *
Det r ju tv buskar. Dels den hgre med flikiiga blad, dels den lgre med vita blommor och ovala blad. Jag trodde det var den lgre du undrade ver...

Busken jag undrar ver finns under order "hr". Den stora med flikiga blad r en valnt.
Huggorm
CITAT (Monarda @ 26-12-2011, 16:57) *
Busken jag undrar ver finns under order "hr". Den stora med flikiga blad r en valnt.

Sker p att det r en valnt? Hngena r s lnga att det nstan ser ut som en vingnt.
Monarda
Nej jag r inte alls sker och du har skert rtt, Huggorm. Tyckte bara att det var rtt likt mitt egen valntstrd.

[attachment=66899:P7301213.jpg]
anki/ronninge
nr jag var tvungen att klippa ner min vackra doftolvon, s frvandlades den till just den frsta bilden.

den var allts ympad p just den olvonen som frsta bilden visar, s nu har jag en praktfull sn istllet!

inte alls doftande och helt annat utseende.

den andra bilden tror jag x r en valnt!

god fortsttning !
Anders zon 1
Jag tror p sammetshortensia eller ngot liknande. Det med flikiga blad r vingnt.
Mike R Petersen
Min frsta tanke var ngon art av Viburnum typ lantana eller liknande, ganska hrdga vxter och ett stort slgte med mnga arter som knappt anvnds lngre men kan terfinnas i gamla parker.
Cilla
Jag tror p parkolvon ocks, men numera finns det ju flera sorter. Parkolvon sldes i parti och minut i Stockholmsomrdet fr ca 10 r sedan, mngder av namnsorter.

Vingnt tror jag med strre skerhet att det flerstammiga trdet r.
flaxss
Olvon har inte den typen av blommor.

lnade bilder frn ntet

Parkolvon

och Hortensia blommor

Och kolla sen p blommorna som visas hr.

CITAT (Monarda @ 25-12-2011, 10:50) *

Rknar man blommbladen s fr man ocks reda p att det inte r ett Olvon. Olvon har 5, hortensia 4 den p bild har fyra och sitter likadant som p hortensia ocks, dock r blommorna p busken som frgas efter inte utslagna och d blir det svrare att sga exakt vilken hortensia.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon