|
ängsvädd
25-12-2011, 11:19
Fladdermöss är fridlysta och har långsam reproduktion om jag förstått det hela rätt? Jag har googlat o sett att man kan gynna fladdermössen genom att sätta upp speciella holkar åt dem. Finns även hus för kolonier av fladdermöss. Det finns ritningar på nätet om man är händig o kan bygga egna fladdernushplkar. Någon som vet mer om fladdermössens reproduktion? Som har satt upp holkar? Erfarenheter? Var finns fladdermössen - i skogen? Funderar även på var det är lämpligast att placera vindkraftverk eftersom vindkraftverken verkar vara ett stort hot mot fladdermössen? Är vissa vindkraftverk säkrare för fladdermöss? Ja, det var lite funderingar så här i juletid
Huggorm
25-12-2011, 11:39
Om jag kommer ihåg rätt från en tidigare diskussion så är det tyvärr svårt att locka fladdermössen till sin holk. Det krävs i princip att de blir utjagade från sitt tidigare boende. Men självklart skall man ändå sätta upp fladdermusholkar, lyckas man få dem att bosätta sig så har man ett värdefullt tillskott i ekomiljön. Inte minst äter de ju mängder med flygfä, som annars kan vara en plåga
Fladdermöss är beroende av att det är frostfritt under vintern när de somnar - därför finns de mest vid hus och gårdar här i norr, kanske vissa varma grottor och håligheter.
Lång dräktighet, de är dräktiga medan de sover under vintern, mer än 9 månader växer deras foster (var det 11 kanske?)
I Göteborg, där jag bor, finns det fler fladdermöss än mänskor säger fladdermusexperterna - jag hör dem ofta på Vasagatan i skymningen på hösten, till exempel. Under taken på Röhsska misstänker jag att de trivs, bland annat.
En bra idé att sätta upp holkar, utan att vara säker tror jag dock att de framför allt är till för dem att sova under dagarna den ljusa årstiden, har svårt att tro att de kan övervintra i dem (pga kylan) - men säker är jag inte.
Gossen Ruda
25-12-2011, 12:03
Jo, holkar är mer för sommarboende. Övervintringen måste ske frostfritt men eftersom fladdermöss är så små kommer de lätt in i små prång och håligheter.
Vi har satt upp flera holkar i höstas och hoppas på att de ska komma till nytta nästa sommar. Vi har fladdermöss här så de verkar i och för sig redan ha någoonstans att sova. Undras var de övervintrar!
ängsvädd
28-12-2011, 10:10
OK, tack för info. Jag skulle gärna vilja bistå fladdermössen även med vinterboende - frostfritt - men har inte hittat något lämpligt. Hittar ni något vinterboende man kan köpa till fladdermössen så hojta till
Gunilla T
28-12-2011, 11:03
Vi har haft en fladdermusholk i kanske 5 år men har inte sett om där funnits några boende sommartid - troligen inte.
Gossen Ruda
28-12-2011, 12:41
Skall man vara så där fruktansvärt pragmatisk som jag är så har det för fladdermusbeståndet ingen betydelse vad en enskild människa gör, varken plus eller minus. De klarar sig gott ändå. Möjligen känner människan egen tillfredställelse om man "hjälper".
Jag vill helt enkelt ha fladdermöss o fåglar runt mitt hem och trädgård för den biologiska balansen här. Ät ohyra och mygg!!!! Gärna sork och sniglar... Rent egoistiskt alltså.
Gunilla T
28-12-2011, 16:22
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2011, 12:41)  Skall man vara så där fruktansvärt pragmatisk som jag är så har det för fladdermusbeståndet ingen betydelse vad en enskild människa gör, varken plus eller minus. De klarar sig gott ändå. Möjligen känner människan egen tillfredställelse om man "hjälper". Jaa...så kan det vara förstås men jag känner definitivt en tillfredsställelse i att göra något....känner mig ofta alldeles för maktlös och frustrerad inför vad som händer med vår natur. När det gäller fåglar så hoppas jag iaf att det har någon betydelse. Jag matar på många ställen varje vinter och har otroligt mycket fåglar här....överdriver inte när jag säger att det är alldeles tjockt med fåglar i trädtopparna på dagen...gissar att det måste vara många hundra fåglar. Vi har satt upp över 50 holkar här och de flesta brukar vara bebodda. Nu matar jag för att jag vill hjälpa fåglarna men nog tror jag de gör nytta i trädgården också. I min stora trädgård har jag aldrig haft problem med bladlöss eller liknande och jag har aldrig sprutat med någonting...
Gossen Ruda
28-12-2011, 16:45
CITAT (Gunilla T @ 28-12-2011, 16:22)  Jaa...så kan det vara förstås men jag känner definitivt en tillfredsställelse i att göra något....känner mig ofta alldeles för maktlös och frustrerad inför vad som händer med vår natur. När det gäller fåglar så hoppas jag iaf att det har någon betydelse. Jag matar på många ställen varje vinter och har otroligt mycket fåglar här....överdriver inte när jag säger att det är alldeles tjockt med fåglar i trädtopparna på dagen...gissar att det måste vara många hundra fåglar. Vi har satt upp över 50 holkar här och de flesta brukar vara bebodda.
Nu matar jag för att jag vill hjälpa fåglarna men nog tror jag de gör nytta i trädgården också. I min stora trädgård har jag aldrig haft problem med bladlöss eller liknande och jag har aldrig sprutat med någonting... Jag har inte heller problem med bladlöss, på vintern.  Det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Matningen kanske får en del att överleva vintern men samtidigt kanske det försämrar arten. Massa fåglar på samma ställe lockar till sig rovfåglar, både positivt och negativt, men de skall ju också leva. Den största nackdelen är nog att sjukdomar lättare sprids.
Gunilla T
28-12-2011, 19:02
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2011, 16:45)  Jag har inte heller problem med bladlöss, på vintern. Det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Matningen kanske får en del att överleva vintern men samtidigt kanske det försämrar arten. Massa fåglar på samma ställe lockar till sig rovfåglar, både positivt och negativt, men de skall ju också leva. Den största nackdelen är nog att sjukdomar lättare sprids. Ja, så är det...och sparvhöken syns här ibland. Gör vad jag kan för att försvåra anfall vid matningen...denhär tiden på året när dagarna är så korta så gäller det för småfåglarna att få i sig energi utan att använda mer energi än nödvändigt, de har inte många timmar på sig för att sedan överleva en lång, kall natt. ..the fittest will survive...och när man matar får inte naturen sköta sig själv som Darwin en gång tänkte. Jag är bara en sentimental djurvän som ser till det enskilda lilla livet med vetskap om att alla vill leva....inte särskilt vetenskapligt alltså.
ängsvädd
29-12-2011, 00:07
CITAT (Gunilla T @ 28-12-2011, 19:02)  Ja, så är det...och sparvhöken syns här ibland. Gör vad jag kan för att försvåra anfall vid matningen...denhär tiden på året när dagarna är så korta så gäller det för småfåglarna att få i sig energi utan att använda mer energi än nödvändigt, de har inte många timmar på sig för att sedan överleva en lång, kall natt.
..the fittest will survive...och när man matar får inte naturen sköta sig själv som Darwin en gång tänkte.
Jag är bara en sentimental djurvän som ser till det enskilda lilla livet med vetskap om att alla vill leva....inte särskilt vetenskapligt alltså.
Orkidétjuven
31-12-2011, 16:38
Här finns några varianter av holkar och som även kan byggas in i husväggen. Smart och roligt, hade gärna byggt en hel vägg sådna  Finns en övervintringsmodell, men frågan jag ställer mig, håller den även en svensk vinter eftersom det är en tysk sida? http://www.schwegler-natur.de/index.php?ma...jahresquartiereVissa fladdermöss tål ju nästan bli is typ under övervintring.
Jag upptäckte i oktober att vi hade fladdermöss bakom en fönsterlucka som var uppsatt mot väggen. Jag oroar mig lite för hur det egentligen gått för dem. Fast gissningsvis flyttade de väl in i vinden eller torpargrunden när frosten kom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|