jag har en fråga jag funderat över en tid...jag har en hel del giftiga växter i min trädgård, stormhatt, fingerborgsblommor, idegran m.m. Vad jag undra över är : när jag tagit i dem måste jag då springa och tvätta händerna meddetsamma för att inte råka klicka mig i ögonen eller stoppa fingrarna i munnen...kan jag äta smultron som växer under idegranen och kan man odla ätbara saker t ex vitlök bland fingerborgsblommor och stormhattar??
Överbölingen
26-12-2011, 00:22
Utom all tvivel är de växter som är angivna som giftiga, giftiga.
Visst kan barn i affärsleksiver och lek med "mat"få i sig något farligt. Men jag tror inte att man kan hitta några allvarliga fall av förgiftningar på massor av år.
Barn skall hållas under uppsikt!
Och så snart de begriper vad man menar så visa på vilka växter man får plocka av.vissa också hur man tar olika bär och frukter. räddar många jordgubbsplantor och äppelkvistar samt squasch, gurka och tomat. Dessutom finns det väl anledning att förbjuda viss plockning!!! Björnbären försvarar sig själva och brännässlor runt vinbärs- och krusbärsbuskar är självmarkerande till dess man plockat åt sig själv. Vilket betyder att man rycker upp eller kapat nässlorna med grästrimmern. Fågelnäten är ett annat alternativ.
Självklart får inga växter i rabatterna plockas annat än i sällskap av farmor eller farfar. Däremot är vildfloran lovlig om det inte är något kuriosum. Men då måste man lära ut det. Daphne t ex. Därför plockar vi aldrig vitsippor och liljekonvaljer på gården. Det går väldigt fort att lära barn vad som är rätt och fel i trädgården. Har de sedan sin egen pallkrage går det ännu fortare att lära dem.
Dessutom gillar de att vara med och rensa. Offra den timme de orkar på en halv kvadratmeter. Det har du igen om inte förr så nästa sommar.Visa på allt och tala om vad det heter. Du blir inte tokig på kuppen. Fast jag sá lite fel klassiskt epitet ang revsmörblommor så förra sommaren så muttrade Ida – Jävla revsmörblommor! i somras. Fast hon har ju rätt.
Gifterna du har i köket är i allmänhet farligare.
Överbölingen
26-12-2011, 00:30
Glömde din fråga.
Tror inte att tvättnigen har så storbetydelse. Det är viktigare att tvätta händerna när man går in och kokar kaffe och plockar fram ett par bullar till efter middagsfikat. Handskar är bra, men jag använder bara handskar till taggigt, brännässlor och mose buske. Att rensa känns för okänsligt med handskar.
Rosor och Mose brinnande buske skall man alltid ha handskar när man närmar sig under klippnings- och rensningstid. Brännässlor är rena campagnen jämfört med den brinnande busken i solsken.
Tack för dina tankar....tycker själv att det är jobbigt att ha handskar på mig i trädgården och det är det som fått mig att fundera... !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.