Överbölingen
25-12-2011, 18:34
Det varnas för snöstorm i fjällkedjan och en bit österut i natt. Det är inte ofta man går ut med varningar här. Man är lite van som man säger. Men frampå dagen i morgon blir det fint igen men jag antar att våra fina uppkörda gångstråk på gården far åt fanders. Sonen körde upp fina skotervägar till gäststuga och uthus förra helgen.
Snön är väl OK, men jag bävar för elen. Vi har tyvärr landets dyraste näthållare och efter vad vi hört efter sydstormarna även den långsammaste att reparera.
JA, vid elvatiden i kväll ska det braka lös. Tågen är avstängda norrut efter 20.00.
Vattendunkar - check , kakelugnen laddad- check,batterier till ficklampor- check, spisved-check...
hattstugan
25-12-2011, 19:57
Hörde om detta redan på fm idag!
Hoppas ni klarar er från längre elavbrott!
Här på småländska höglandet blåser det full storm Lysset blinkar och det dånar i knutarna saker far runt mm . Sedan sista stormen verkar det har stormat och blåst mest hela tiden mer eller mindre . Tycker SMHI har skitprognoser trots all tecknik
Efter en helt vindstilla kväll så kan man om man anstränger sig känna en mycket svag bris ute, + 3,5 grader, men det kanske är "lugnet före stormen".
Gunilla T
26-12-2011, 10:03
Hur har ni det ute i landet?
Glad att inte taket blåste bort i natt...170.000 utan ström och vi är en av dem...en fas fungerar så vi har lyse på två lampor i övre våningen och har dragit en sladd till datorn. Det går inte ens att felanmäla till Vattenfall. På telefon är det bara en hänvisning till Internet men deras server är antagligen överbelastad ...server error står det.
Massor med mat har vi eftersom vi skulle bjuda 6personer på mat i em. - bara att ringa återbud och hoppas att vi får el innan all mat blir förstörd.
Så sårbara vi är i teknikens tidevarv.
Gossen Ruda
26-12-2011, 10:06
All tågtrafik ligger nere i det stormdrabbade området och har man tur kommer en del trafik igång idag. Även vägarna är svårt drabbade av nerfallna träd. Detta på en trafikintensiv dag!
Myosotis
26-12-2011, 10:25
Hur har det gått för er? Härnere har det slutat blåsa nu, det var bara lite lagom blåsigt ett tag i natt men ni uppe i norr verkar ju haft det besvärligt.
polecat
26-12-2011, 10:56
I natt har det stormat rejält men allt ute på gården står kvar. Vaknade av att huset skakade vid tretiden.....
*Stintan*
26-12-2011, 11:05
Blåste rejält här inatt men nu verkar det ha lugnat ner sig en del. Internet la av nångång vid 2-tiden men kom nyss tillbaks.
Gunilla T
26-12-2011, 11:31
Vi kan inte ens göra en felanmälan - går inte att komma fram.
Vi ligger sist på ledningen och det är ledningen till vårt hus där det troligen blev en kortslutning då en slana låg över ledningarna. Grannar längre bort har el...
För ca 5 år sedan tog Vattenfall bort luftledningarna och grävde jordkabel över våra gärden. Den sista biten luftledning till vårt hus vägrade de att åtgärda - hade krävts kanske 50m ledning på åkermark upp till vårt hus men se, det gick inte. Nu är det denna luftledning som är kvar som ständigt ger oss problem. För några år sedan orsakade ledningen skogsbrand mitt i den värsta sommartorkan, riktigt otäckt var det när skogen brann en bit från huset.
Den lilla kostnad som de sparade då har säkert ätits upp för länge sedan, de skall ju också hålla ledningsgatan fri och alla uttryckningar som detta förorsakar.
...och här sitter vi igen, det börjar bli kyligt inomhus....tack och lov är det 7 grader varmt ute men jag oroar mig för mina fiskar i dammen.
Det var kav lugnt fram till sextiden nu på morgonen sen drog det igång rejält så att sängarna skakade i huset, på gården fick man plocka saker och dela ut till grannar som saknade kompostlock och lite av varje. Grannar har drabbats av nedfallna träd på husen men vi har klarat oss riktigt bra och växthuset står intakt :-)
Gunilla T
27-12-2011, 12:37
Äntligen fick vi strömmen tillbaka. Killarna från Vattenfall kom vid 12-taget och det var ju fixat på en gång. De hade jobbat dygnet runt nu och hade mycket kvar att åtgärda. Kritiska till den nya tekniken som "enbart fungerar när det inte händer något" - allt skall effektiviseras och det blir inte bättre...
Nu skall jag duscha!
+ 10,4 grader i morse och ff kraftig blåst.
Överbölingen
27-12-2011, 13:16
Det blåser inte storm idag men det är drygt styv kuling i byarna. Ena minuten klart, nästa snöyra så att jag inte ser växthuset 15 meter bort. Ett kort elavbrott för utom blink var det enda som störde igår natt. Snövolymen har sjunkit 50 % tyvärr.
Nu kom strömmen tillbaka! Efter fem och ett halvt dygn i mörker, kyla och vattenbrist så kan vi nu se fram emot ett årsskifte med varje lampa tänd, värme på elementen och toaletter som det går att spola i!
Gott Nytt År!
(Och en tanke till de 700 som fortfarande saknar el i norra Hälsingland...)
Ugglemormor
31-12-2011, 14:30
Fy, attan ..... inte en storm till .......
Hos mig skiner solen och det är vindstilla än så länge, bör väl tilläggas .........
Det är inte alls långt ifrån mig som de inte har fått elen tillbaka sen den sistkomna stormen, fick jag höra. Det är synd alla dom som är beroende av elen för värmens skull .......

har varit skonad hittintills...
*Stintan*
31-12-2011, 16:35
CITAT (Noak @ 31-12-2011, 14:24)

Nu kom strömmen tillbaka! Efter fem och ett halvt dygn i mörker, kyla och vattenbrist så kan vi nu se fram emot ett årsskifte med varje lampa tänd, värme på elementen och toaletter som det går att spola i!
Gott Nytt År!
Grattis det måste kännas skönt! Inte klokt egentligen vad man är beroende av el.
Gunilla T
31-12-2011, 16:52
CITAT (Noak @ 31-12-2011, 14:24)

Gott Nytt År!
Oj, oj vilken påfrestning! Maten blir förstörd, ingen toalett eller dusch och ingen värme. Det jag tycker är mest påfrestande är när mörkret kommer på em och man kan inte göra någonting utan bara vänta på sängdags. Möjligen kan man läsa i stearinljusets sken om man har god syn, annars inte.
Jag blir så upprörd över att man ännu inte år 2011 kan garantera människor el i hela landet och det blir dygnslånga avbrott när man nu en gång har bestämt att vi skall vara så beroende av elektricitet.
Jobbigast var nog att inte ha vatten; vi har åkt och bunkrat en gång varje dag, bara att spola toaletten går det 10 liter...
Jag är rejält trött på att kura runt köksbordet med stearinljus och osande fotogenlyktor...och som du skrev, bara vänta på sängdags!
Men nu är det över för denna gång, och Fortum kommer att få en saftig räkning, fick ju slänga allt i en frys,+ all julmaten...
Myosotis
01-01-2012, 11:11
Skönt att du fått strömmen tillbaka!! Har du djupborrad brunn att du inte kan hinka upp vatten?
CITAT (Noak @ 31-12-2011, 17:07)

fick ju slänga allt i en frys,+ all julmaten...
Ja, brunnen är 95 meter... och den gamla, grävda, slutade ge vatten när vi borrade.
Men nu frossar vi i vatten och glödeldar pannan och lagar mat på elspisen.
En bra början på det nya året!
Tyvärr har vårt lilla skogsskifte blivit illa åtgånget, gick en promenad dit imorse. Plockepinn...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.