Jag har alltid tänkt att det inte går här...
Men nu har jag sett att det finns fröer till salu i världen, och det rekommenderas att odla inomhus/växhus och kräver värme.
Det kan jag räkna ut att det krävs, men vad mer krävs?
Det står även att de kan procucera frukt om några år 3-5år, kanske.
Blir det ätbart, bra kvalite, mängder?
Har någon testat att rosta sin egen kaffe?
Ja nu får du inget utförlihgt svar för det kan andra bättre:-) Men satte blandade pepparfrön från Spanien i vintras o Rosepeppar kom upp alla fall. Är ca en halv meter o grenar sig mycket, tog in den från orangeriet som bara har ca +10 o in i huset nu. Ska bli kul att se vad som händer...
Har inte provat kaffe, men det låter väl intressant! Någon annan som provat?
Piccante
02-01-2012, 22:32
kaffe är ju vanligt som rumsväxt men jag har aldrig sett dom blomma i vårat klimat.
gräslig
02-01-2012, 22:38
Jag försökte odla kaffe i höstas, men det blev ett kort och intensivt fiasko.
Ska göra ett nytt försök nu under våren.
Har funderat på att testa svartpeppar också... men jag läste på litegrann, och det lät superkrångligt..
CITAT (Markus_H @ 02-01-2012, 22:32)

kaffe är ju vanligt som rumsväxt men jag har aldrig sett dom blomma i vårat klimat.
Skulle det krävas högre luftfuktighet under vintern, när man tar den kanske inomhus?
Behövs det hon och han plantor eller vad tror du är orsaken till att de inte blommar?
Piccante
04-01-2012, 19:37
CITAT (katah @ 04-01-2012, 19:05)

Skulle det krävas högre luftfuktighet under vintern, när man tar den kanske inomhus?
Behövs det hon och han plantor eller vad tror du är orsaken till att de inte blommar?
Det beror på vilken art man odlar. Arabisk kaffe
Coffea arabica är en tropisk höglandsart och vill ha fuktigare. Dessutom växer de långsamt och blommar sällan före 4-5 års ålder i odling. Kaffeplantor är dubbelkönade så du behöver inte fler plantor.
För några år sedan sådde jag "4-sorters peppar" från en ica-påse! Några grodd, troligen rosepepparn. Växte ganska bra på höjden men blev inte någon favorit. Torra inomhusförhållanden, om än med extra ljus var nog inte det optimala.
Piccante
04-01-2012, 21:18
CITAT (Östh @ 04-01-2012, 20:25)

För några år sedan sådde jag "4-sorters peppar" från en ica-påse! Några grodd, troligen rosepepparn. Växte ganska bra på höjden men blev inte någon favorit. Torra inomhusförhållanden, om än med extra ljus var nog inte det optimala.

Rosépeppar brukar gro lätt och blir en bra krukväxt. Vit, svart och grönpeppar gror sällan eller inte alls för de är omogna och fermenterade (jästa) och torkade frukter från pepparbusken
Piper nigrum. I odling förökas peppar ofast med sticklingar. Bären är mogna gröna till röda men de säljs aldrig i moget tillstånd.
Har en risig kaffeplanta (coffea arabica) som är några år (kanske 6-7år). Skördade 10 bär = 20bönor innan jul. Ska be en kaffedrickande vän hjälpa mig med rostandet, malandet och bryggandet, och introducera mig till kaffedrickande (är själv tedrickare). Ingen jätteskörd, men så är plantan graft negligerad och lite missahandlad.
En pepparplanta har jag längtat efter länge!
Är det någon vits att prova att så vitpepparkorn från affären?
Var får jag tag på en pepparplanta (piper nigrum) eller stickling?
Är de någon här på forumet som har en?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.