RitRat
Jag har en rosa ros i min afrikanska trädgård. Säljaren hade ingen aning vad det är för sort.
Kan någon leda mig till rätt väg?
Plantan är riktigt ung här.

http://home-and-garden.webshots.com/photo/...099843887kOUZwE

Bläddra i albumet med minibilderna uppe till höger. Fyra foton.

Det är roliga inrullade kronblad som gör dem spetsiga.
Är det en egenskap som någon särskild rosfamilj har?
svennis
Hej! Trevlig fråga.
Meen kan du ta oss med till Afrika. cool.gif
Francois Juranville kan det väl vara.
Finns mycket i Italien oj oj vilken ros, har haft den.

http://members.fortunecity.com/philliptly/...sJuranville.htm

Pau Noel kanske är bättre..

http://www.rosenposten.dk/roser.asp?vis=533&cb=990
RitRat
Jaaa, det är den typen!
Jag anade att det är en klätterros, den har ganska svaga men långa grenar. Jag ska nog binda upp den så småningom.

Ta med till Afrika?! Jomenvisst, Ving säljer resor till Gambia, även 'endast flyg'. Välkomna på visit, No problem! Vi har inkvartering.

Jag åker i morgon, så det blir sämre med Odla-aktivitet nu ett bra tag. Men min email står väl i profilen....

Jag bild-googlade på Francois Juranville, och ingen av dem har riktigt sååå inrullade blad som min. Men den kan ju bli annorlunda i riktigt varmt klimat. Jorden är inte så frodig heller, utan ganska lerig o hård. Jaja, mer gissningar?
makida
Din ros är nästan säkert en teros, d v s den kinesiska arten Rosa odorata. Jag såg terosor i Gambia men har ingen aning om vilka namnsorter de kan ha varit. Jag har knappast sett terosor annat än på bild eftersom de inte är härdiga på friland i Sverige. Rosariet i Göteborg har en del i växthus.
RitRat
Här en färsk bild på samma ros. Jag har lyckats rota några sticklingar av den som jag planterat i rabatten. Rosen verkar villig att klättra, så jag har förberett för det. I bilden är det bara en blomma utslagen, men det fanns en knopp i varje topp. Rosen verkar göra en blomma i slutet av på varje gren, sedan vila lite och ta sats igen och bilda nya skott på gamla grenar. Dessa blommar i sin tur med en blomma var igen.
Christina i Taxinge~
Jag tycker din ros är mycket lik wichurana-rosen 'Paul Noël '

Om du söker på namnet på Googles bildsök kan du se och jämföra.
svennis
Meen Kristina. Du är för..
Började tvivla men har inte rört i det, trodde ingen skulle se att det var fel ros.
Bra gjort Kristina! Vad skall vi göra vid dig.
ÖPPNA INTE den hemsidan 'home and garden..., där är något som förföljer.
Varit ute o tittat på fåglar idag, kallt men det blev en lyckad dag.
5 Havsörnar o 2 Varfågel på olika platser, och gräsänder. Nöjd.

Sparvuggla.JPG

RitRat
???
Vad var det där sista??? Inget om rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon