Trampendal
I många år har jag haft slingerkrasse på förstukvisten. Jag har en spalje där de klättrat, de har blommat och verkat trivas.
Men nu vill jag ha nåt annat, funderar över Törnrosas kjortel. Kan den trivas i nord/öst-läge?
Andra förslag?
Vill ha något som är ettårigt och blommar.
Helen i Piteå Zon 5
Fackelranka - Ecremocarpus scaber, Klockranka - Cobaea scandens, Rosenböna - Phaseolum coccineus är några fler förslag
Gröna mormor
Blomman för dagen eller luktärter kanske?
octachoron
Spanska flagggan (kräver förkultivering)
Rosenbönor, speciellt Painted Lady
Monarda
Ipomea klättrar villigt och glatt. Har i och för sig inte provat i nordost, just den här står i öster och heter Grandpa Ott

[attachment=66905:P8051354.jpg]

[attachment=66906:P8051362.jpg]
rissen
Jag har haft törnrosas kjortel just i nord-öst och det har fungerat förträffligt bra.
Tur eller inte confused.gif .

Eva
Trampendal
Åh vad många förslag. Tack! smile.gif
Ska läsa på om dem som jag inte känner igen.

CITAT (rissen @ 27-12-2011, 21:17) *
Jag har haft törnrosas kjortel just i nord-öst och det har fungerat förträffligt bra.
Tur eller inte confused.gif .

Eva

Då tror jag att jag provar eftersom jag redan har frön. Den är bra för att den är självklättrande också, krassen är det ett himla pyssel med att linda upp.
octachoron
Luktärter kräver en hel del hjälp med klättrandet under hela sin livstid. Det var en överraskning för mig att de klättrade så dåligt på egen hand. Dock har jag inte odlat dem mot ett hönsnät som verkar var det ideala för dem.
Rosenbönor är å andra sidan riktigt duktiga klättrare. Blomman för dagen (Ipomea) ligger någonstans emellan dessa i klätterförmåga.
Trampendal
CITAT (octachoron @ 28-12-2011, 13:40) *
Luktärter kräver en hel del hjälp med klättrandet under hela sin livstid. Det var en överraskning för mig att de klättrade så dåligt på egen hand. Dock har jag inte odlat dem mot ett hönsnät som verkar var det ideala för dem.
Rosenbönor är å andra sidan riktigt duktiga klättrare. Blomman för dagen (Ipomea) ligger någonstans emellan dessa i klätterförmåga.

Okej, tack för informationen!
gnon49
Rosenvial är ju en perenn som är snarlik luktärtor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon