Katarina Odla.nu
27-12-2011, 14:10
Hej allesammans!
Tack för julhälsningar och God fortsättning!
Jag undrar lite över hur ni föredrar att fröså/förkultivera inomhus? Använder ni pluggbox, odlingslådor, roottrainers, mjölkpaket? Annat? Berätta gärna vad ni tycker är bra eller dåligt av sånt ni har provat på?
Hej så länge!
Katarina på redaktionen
Helen i Piteå Zon 5
27-12-2011, 22:37
God fortsättning och Gott slut får jag önska dig.
Jag använder nog mest små odlingslådor men diskar även ur plastllådor som tomater, vindruvor m.m. har legat i.
Använder även plastkrukor, smörbyttor, askar, mjölkpaket m.m. allt lite beroende på vilka frön och antalet frön som ska frösås.
Gillar att använda små byttor med tillhörande lock för att behålla fukten på jordytan och ljusgroende frön fastnar inte som det annars gör då man använder sig av plastfilm över sådden.
Jag gör som Helen….d.v.s. sår allt möjligt som har bra storlek. Det kan vara allt från plastlådor som det varit köttfärs i till små kesoaskar.
Bäst gillar jag de små plastaskarna det varit körsbärstomater i. Köper man från samma märke är de dessutom stapelbara och tar mindre plats vid förvaring

.
Viktigt är att se till att det är hål i botten för dräneringen.
/Anki
Anja Danmark
28-12-2011, 08:17
Jeg bruger spirekasser med varme og små potter med 2-3 frø i hver.
[attachment=66916:lille_sp...27092010.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.