Jag kallar det ljuslykta, men när jag söker på nätet ska det tydligen heta lanterna. Men jag hade inte tänkt använda den i båten Jag vill ha en lykta, med ett stearinljus i, att hänga på bron. För en rimlig peng. Nån som har ett förslag på var jag hittar en sådan?
Margith, tänk på, att om du ska ha den HÄNGANDE så BÖR ljuset sitta fast på något vis, antingen i en hållare eller med en liten pigg i botten, för annars välter det, om vinden kommer åt att "knuffa runt" lyktan. Dessutom funkar inte värmeljus om det finns en pigg.
Har dock inga förslag på var man ska börja leta ... Granngården/Lantmännen, kanske ?
Jag vet inte om det är jag som är osedvanligt korkad, men vad skiljer en ljuslykta som du kan ha utomhus från en som bara ska användas inomhus? En "pigg" i botten som håller kvar ljuset om det blåser verkar ju vara en bra idé *tack omk* Tack även till Malcolm som ger mig en länk till Biltema, där det klart och tydligt framgår att lyktan kan användas utomhus. Men alla andra lyktor jag hittar på nätet, där står det antingen att de är avsedda att användas inomhus, eller så står det ingenting.... Vad är det jag inte fattar??
Klura
28-12-2011, 21:00
Använd bildsök och googla på lykta, ljuslykta el ljuslykta utomhus. Kommer upp tusentals bilder. Jag hittade massor av fina, kan inte få nog av såna här grejor..
Lena i Torslanda
29-12-2011, 10:07
En stor skillnad kan vara hur väl de tål uteklimatet. Jag fick en jättefin ljuslykta som såg ut att vara i rostfritt. Ställde den på trappen, efter några veckor i västkustklimat var den helt rostig och luckan gick knappt att öppna längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.