Mia i trädgården
28-12-2011, 08:11
Jag flyttar min fråga hit, tror att det är större aktivitet här

Är det någon med med bra tips på vad man skall tänka på vid val av ympkniv och kvist-/grensåg? Vad skall man tänka på kring det praktiska hur verktygen är utformade mm?
Lite hållpunkter:
Jag håller mest på med fruktträd
Jag har ganska små händer.
Sågen vill jag helst inte ha vikbar för att få bättre stabilitet
Raka eller böjda blad på sågen och kniven?
Kul att höra era erfarenheter!
Jan af Lisö
28-12-2011, 15:26
Jag använder vanlig mattkniv som ympkniv. Funkar utmärkt till en låg kostnad. Ympniven måste vara rak, annars får man inga plana ytor som krävs när man ympar och ytorna skall ligga an mot varandra.
Har inte avnänt gren/kvistsåg, men en vanlig japansåg (finns hos Clas Olsson, tror jag) skulle duga. Skall testa min till våren.
Själv använder jag Felco sekatör vid ympning & beskäring av frukkträd och magnolior, finns speciella "små händer" modeller. Denna sekatör har jag välgömd, så att ev. medhjäpare i trädgården inte klipper ståltråd etc med den.
Mia i trädgården
31-12-2011, 09:27
Tack för ditt svar. Jag provade mattkniv i våras men tyckte den var sladdrig, men du kanske har en med kraftigare blad, jag skall prova.
När du skriver rak, menar du även bladets form i förlängningen av skaftet? Det finns ju ympknivar som är böjda lite som en papegojnäbb. Snittet blir rakt (om man gör rätt

) men bladet är krökt. Vet du varför denna böjning? Kan det vara för att lättare snygga till och skära rent barken på en grov stam? Jag behövde göra så i våras när jag skulle ympbrygga och märkte att en kniv med rakt blad var lite svåranvänd.
Har du några tips och erfarenheter på material att binda med eller ympvax, ympbalsam? Är det skillnad på olika sorter?
Jan af Lisö
02-01-2012, 11:18
För mig funkar mattkniv bra, men jag gör kanske max 10 ympar för år och på tunna grenar. Gör man fler så är det kanske bättre med riktiga ympaknivar?
Kan inte uttala mig om de andra knivbladen. Hoppas att Cilla kan förklara det när hon är tillbaka.
Jag använder uteslutande vulkbandstejp (vulktejp) vid ympningar. Den både håller ympen på plats och gör ympningen lufttät. Dessutom så behöver man inte ta bort vulkbabandstejpen efteråt, den är elastisk så den anpassar sig till den växande ympen.
Mia i trädgården
03-01-2012, 13:16
Vulkbandstejp, det har jag inte provat. Kanske får göra ett test till våren!
Mike R Petersen
05-01-2012, 02:34
När jag var lärling jobbade jag extra hos fruktodlarna i Danmark det var inte så mycket förmering jag fick göra men det v gjorde var med en ganska kraftig kniv med "kroknäbb" då blev det sagt att raka knivar var för bla rosor, dock tror jag att det är en vanasak kniverna finns jo även i olika storlekar och då vi alla har olika stora händer skulle jag tro att det är viktiga är att hitta en kniv du trivs med!
Vad gäller sågar finns det i grunden 2 olika typer av skär antingen traditionellt eur. som kapar båda i fram och bakåtrörelse, sedan de såkallade japansågar som enbart kapar i draget, dessa kräver ofta mindre kraft att använda och ger finare snitt.
Sedan finns det flera olika former på sågarna, bågsågar som är väldigt starka och tål mycket men ofta klumpiga att komma åt med om det är lite risigt.
Sågar med svängd blad som ger snabba snitt med mindre ansträngning.
Sågar med rakt blad som är lätta att komma åt med även i täta buskar eller träd med mycket vattskott samt är lättare att lägga ett precist snitt med.
Båda de sistnämnda fås som hopfällbara sågar.
Mia i trädgården
06-01-2012, 19:31
Tack för ditt svar! Jag är inne på att skaffa en Japansåg, har provat en lite och den var himla sköna att jobba med. Bra tips du hade med rakt blad där det är trångt. Det har jag inte tänkt på.
Då skall jag kolla runt och prova.
Tack!
Jag har haft alla möjliga ympknivar, tycker att de som ligger bra i handen är bäst. För tillfället använder jag en mattkniv med tejpat handtag så det blir lite grövre att hålla i. Akta dig för svindyra vackra ympknivar innan du testat en under en dag, det är inte säkert att det är den du kommer att gilla sedan. I övrigt är det träning med vilken kniv man än använder.
Med sågar håller jag med Mike. Jag har flera olika med de jag använder mest för fruktträdsbeskärning är raka japansågar, och jag väljer de som har sågtänder långt ut i sågspetsen och de som jag i samband med sågköpet kan köpa ett reservblad till som inte kostar lika mycket som sågen.
Ska man hålla på några timmar under ett par veckors tid är det bra att ha minst ett par sågar, så att handgreppet ändras lite. Dessutom är det inte helt fel att ha en som man tar dött med, många sågar blir slöa fort av dödvedssågning.
Mike R Petersen
10-01-2012, 09:55
Kom bara på en liten sak mera som jag glömde, bla Felco har också sågar med japantandning och rakt blad, det är dock en liten extra detalj och det är att det är 2 olika typer tänder på samma såg vilket gör att många upplever den som tung och jobbig att börja såga med, tanken är att man skall börja använda yttersta 1/3 (tror jag det var) som är den fintandade delen för att vid större snitt gå över att använda hela bladet.
Jag har personligen aldrig vant mig vid den tekniken så mina felco sågar ligger och dammar någonstans!
Mia i trädgården
11-01-2012, 20:41
Tack för era extra tips. Smarta tankar!
Snart smäller det ny säsong (ja, i alla fall ganska snart, får vänta ett antal veckor till men snabbt går det tills det roliga börjar)
Silkysågarna tycker jag funkar bra, japansk kvalitet och finns en massa olika utföranden, Kolla på www.gronytekonsult.se dom har i alla fall jag bra erfarenheter av.
Jag gillar egentligen inte Felcos sågar men använder dem ibland för att de är lätta att köpa sågblad till. Man kan pipa förbi en trädgårdsbtuik på väg till jobbet och köpa extrablad när de blev slöa dagen innan.
Nackdelar med Felcosågar för fruktträdsbeskärning tycker jag är att
- tandningarna är för grova och stålet aningen för tjockt. Sågar man i slätbarkiga grenar i JAS när kambiet är mjukt riskerar man lite flis. (numera finns färre varianter av Felco än förr också)
- skärpan håller inte lika bra som med Silky
- Felcosågarna är plastiga och man blir aldrig personlig vän med en av dem
Jag använder hellre Silkys sågar, där finns många alternativ dessutom. Men flera av dem är för sladdriga för min smak, stålen är för böjliga. Och så tar det en vecka, ibland tre, att få en hem till sig efter beställning.
Grönytekonsult som Hans T nämnde är helt klart stället för att köpa såg. De kan man tala med på närapå alla trädgårdsmässor.
Jag köpte en såg av okänt märke av dem en gång. Favoriten. Den höll skärpan flera gånger längre än de andra och låg bra i handen. Mellanstort sågblad med lagom stora tänder. Tyvärr finns den inte kvar!
Mia i trädgården
15-01-2012, 14:34
Det lutar åt Silky såg. Bra att ni satte ord på stålstyvheten och tjockleken samt tandstorleken. Det är de saker jag har stört mig på när jag provat sågar, men inte identifierat det så.
Jag kollade på Grönytekonsult, en riktig "godisaffär", men så många sågar de har - svårt att välja! Vad är egentligen skillnaderna? Jag vill ha en smidig hölstersåg till fruktträd och buskbeskärning till fritidsanvändning.
Då är frågan, hur ser jag att stålet är lagom styvt och tänder lagom stora utifrån texten på hemsidan? Har ni några tips hur man klurar ut det, ..... eller ber man snällt på Odla.nu om tips på vilket artikelnummer ni rekommenderar? ;-)
Varför finns det raka respektive böjda blad? Verkar vara de med längre blad som är böjda, men varför?
Många frågor ;-)
Mike R Petersen
15-01-2012, 16:14
Som sagt ger böjda blad snabbare snitt med mer kraft och jag använder Silky Zubat och Sugoi vid fällning samt beskärnng av större träd.
Vid beskärning av mindre träd använder jag en Silky Gomtaro med 300 mm blad som jag är väldigt nöjd med (Längden på bladet är inte lika avgörande vid fruktträdsbeskärning) men kommer under våren att beställa deras nya Tsurugi som fått bra kritik från kolleger.
Fördelen med rakt blad är att du lättare gör precisa snitt samt att det är lättare att komma åt när det är trångt.
Och är du i tvivel så skicka ett mail eller ring till Grönytekonsult med dina krav och vad du skall använda sågen till så kan de bättre än någon annan guida dig rätt, de är väldigt trevliga och proffsiga att ha med att göra.
Mia i trädgården
15-01-2012, 18:43
Tack Mike!!! Jättebra att höra dina erfarenheter. Det är en djungel annars! Skall ringa dem och höra efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.