xlxl67
Står "får ej blötläggas" och "tvättas separat" på tvättlappen på min jacka.
Jackan är en täckjacka/vinterjacka...

Är det detta som gäller?

-Handtvätt i 30ºC (fingervarmt) vatten.
-Använd rikligt med vatten.
-Tvättmedlet skall blandas väl ut i vattnet.
-Vi rekommenderar tvättmedel med neutralt ph-värde.
-Rör runt plagget i vattnet med lugna rörelser, gnid inte!!!
-Skölj plagget ordentligt i vatten med samma temperatur som tvättvattnet.

Eller kanske detta:
http://www.intersport.se/Kundservice/Frago...-och-produkter/
Blomstertanten
Står det inget mer???
Vilken typ av täckjacka? Dun? Fjäder?
ninnisky
Maskintvätt 30 grader och lätt centrifugering rekommenderar jag!

Huggorm
CITAT (ninnisky @ 28-12-2011, 16:33) *
Maskintvätt 30 grader och lätt centrifugering rekommenderar jag!

Precis, det kör jag på allt som är känsligt och inte får maskintvättas, som exempelvis skinnjackor. Och ingen torktumling!
Peztis
CITAT (xlxl67 @ 28-12-2011, 16:08) *
...
Är det detta som gäller?

-Handtvätt i 30ºC (fingervarmt) vatten.
-Använd rikligt med vatten.
-Tvättmedlet skall blandas väl ut i vattnet.
-Vi rekommenderar tvättmedel med neutralt ph-värde.
-Rör runt plagget i vattnet med lugna rörelser, gnid inte!!!
-Skölj plagget ordentligt i vatten med samma temperatur som tvättvattnet.
...

Jag förstår inte riktigt...
Texten ovan, står den i jackan? Ja, då bör det följas.

Vad är täckjackan fylld med? Dun, fjäder, syntet?
Om det är dun eller fjäder är ju rekommendationen att man även ska ha tillgång till torktumlare och gärna ha 3 tennisbollar i som studsar runt och slår sönder dunansamlingarna.

Om det är en i syntet så kan du säkert köra den i något mildare program, typ 40 grader, och sedan centrifugera den ordenligt.

Tvättas separat brukar det stå när det finns risk för att den fäller färg på andra plagg.
Anma
Jag har tvättat alla mina dunjackor i 40 grader utan att kolla först om det funkar. Tumlat med tennisbollar i svag värme för att torka. Det har hittills gått bra.
Man ska inte ha sköljmedel när man tvättar dun och andra jackor.
Gossen Ruda
Tvättråd är ibland väldigt konstiga. Min brorsa visade upp ett klädesplagg när jag var där för några dagar sen. Ena sidan var vit, andra svart. Tvättas ihop med samma färger stod det på tvättrådet, hur fan då? Mina portorderkalsonger från Haléns skall tvättas i 40 grader skongång stod det. Vit bomull! Jag kör normaltvätt i 80 utan problem. Man får tänka lite.
xlxl67
Tack för alla husmorstipås! smile.gif

Kör 40 grader o kort centrifugering (20 sekunder). Fanns inte så mycket mer att välja på. Går visst att välja 3 minuter centrifug efteråt.

Inga sköljmedel o inte torktumlas - blir nog bra!!
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 28-12-2011, 17:32) *
Tack för alla husmorstipås! smile.gif

Kör 40 grader o kort centrifugering (20 sekunder). Fanns inte så mycket mer att välja på. Går visst att välja 3 minuter centrifug efteråt.

Inga sköljmedel o inte torktumlas - blir nog bra!!

Fast frågan är om du inte ska torktumla jackan unsure.gif På svag värme med 2-3 tennisbollar.
Annars finns risk för att fyllningen bara blir små hårda klumpar.
xlxl67
CITAT (Blomstertanten @ 28-12-2011, 17:40) *
Fast frågan är om du inte ska torktumla jackan unsure.gif På svag värme med 2-3 tennisbollar.
Annars finns risk för att fyllningen bara blir små hårda klumpar.

Det kan väl inte bli värre av att torkatumla med några tennisbollar? Kanske skall testa det.

Vilket märke skall det vara på bollarna? Har tretorn hemma. Har tyvärr inga gasbollar.
Tikka
Tvättmedlet flytande Y3 är ett tips, det har jag till utekläder o täcken o kuddar då man inte ska ta bort fettet i fjädrarna om man tvättar dun. Men jag tvättar annat än dun med y3 smile.gif

Sen finns det ett tvättmedel för uteplagg outdoor
http://www.neutral.se/neutral-produkter/tv%C3%A4tt/outdoor
Kanske kan vara nåt?

andersen
Funderar lite på vad ni har skrivit i tråden,pratas det inte om olika saker? en täckjacka är väl av billigt matrial och syntetiskt? när man pratar om dun så är det väl en dunjacka och det är ju något helt annat? eller har jag helt fel?
xlxl67
CITAT (Tikka @ 28-12-2011, 18:03) *
Tvättmedlet flytande Y3 är ett tips, det har jag till utekläder o täcken o kuddar då man inte ska ta bort fettet i fjädrarna om man tvättar dun. Men jag tvättar annat än dun med y3 smile.gif

Sen finns det ett tvättmedel för uteplagg outdoor
http://www.neutral.se/neutral-produkter/tv%C3%A4tt/outdoor
Kanske kan vara nåt?

Tack för tips men bollen är i rullning redan så att säga. Ska testa detta nästa gång smile.gif
Margith
Håller till viss del med dig andersen. Vi har inte fått veta om det är en täckjacka eller en dunjacka. Jag vill däremot inte hålla med dig om att en täckjacka alltid är av billigt material, men tvättråden blir helt olika beroende på vad det är för jacka.
xlxl67
Jag vet inte exakt vad det är för material men dunjacka är det inte ivf...
*Stintan*
CITAT (xlxl67 @ 28-12-2011, 18:17) *
Jag vet inte exakt vad det är för material men dunjacka är det inte ivf...

Då ska du inte torktumla den med tennisbollar.

Tvätta den separat i 40° med kort centrifugering och häng upp den på galge att torka.
Margith
Är det inte en dunjacka tycker jag att du verkar vara på rätt spår.
En dunjacka måste torktumlas (tennisbollarna har faktiskt ingen betydelse, det låter bara illa).
En täckjacka bör du centrifugera en kort stund, 20 sek är säkert helt OK, sen hänger du upp jackan på en galge och låter den självtorka.
Det kommer att bli helt kanon, jag lovar!
Skaka den några gånger medan den torkar och vänd den ut och in några gånger också. Då torkar den fortare.

Det verkar som om Stintan och jag är helt överens tongue.gif
Peztis
Och har du en luft-luftvärmepump så häng jackan framför den!

Och så går vi off topic men jag skulle vilja säga att en dunjacka är en form av täckjacka, dvs en jacka som inte släpper igenom vind och blåst så som en jacka i t ex ull gör.
xlxl67
Det är väldigt många som blivit involverade i denna tvättfråga men vill bara meddela att resultatet blev suveränt - stort tack alla här på världens mest hjälpsamma forum tongue.gif
Peztis
Vassego!

Och alltid lär vi oss alla något av andras frågor, det är det som är så superbra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon