merlin68
28-12-2011, 20:45
Funderar på att skaffa ett aprikosträd ev Hargrand och spaljera det vid ett förråd i syd-sydost. Finns någon som odlar aprikos i zon 3-4 och får frukt?
Jag har ett persikoträd Frost som klarar sig bra här sedan flera år och får mängder med frukt men har hört att aprikos ska vara mer svårodlad + tidigare blomning än persikoträd så hur blir det med frukt? Vilken sort är härdigast? Tacksam för alla råd, tankar och ideer
Ja, jag fick då inte min Hargrand ens att blomma i zon IV. Den avmognade dåligt och sista vintrarna knäckde den helt. Vet inte om det finns någon härdigare.
Som en jämförelse hade jag just Frost (har flyttat) också som gav ganska god skörd.
Kan ju ha haft otur men läget var ganska gott. Att spaljera den kan ju leda till ännu tidigare blomning förstås. Det är möjligt att ett gott, skyddat, väldränerat läge i zon III visar sig räcka.
merlin68
29-12-2011, 17:11
Aj då det låter ju inget vidare....hur länge hade du din planta, kanske var den för ung för att blomma???
NÅGON borde väl ha testat i zon 3 eller 4 ? INGEN som har fått frukt eller åtminstone blom????
Om jag minns rätt hade jag den i fyra år och den växte för all del en del under sommaren men frös också tillbaka en del mer normala vintrar. Den var ca 1,5 meter när jag började och den stod faktiskt i blom när jag köpte den på Zetas och producerade det året fyra aprikoser.
Tillägg: Jag drar mig till minnes att det nog sannolikt var bakslag på vårvintern och våren som fick den att frysa tillbaka. Åtminstone tolkade jag det så med tanke på att den är såpass tidig och som du säger t o m tidigare än persika.
merlin68
30-12-2011, 22:54
Jag får väl fortsätta drömma om ett härdigt aprikosträd, ingen ide om det har så svårt att sätta frukt:(
Hoppas det kommer ännu härdigare sorter i framtiden...
Tack för dina svar
merlin68
08-01-2012, 16:26
Kan ändå inte ge upp och rota i det här och hoppas på svar från någon som faktiskt har lyckats få frukt på sitt aprikosträd. Det kan väl inte vara möjligt att INGEN har lyckats få frukt i detta avlånga land
Det säljs ju en hel del aprikosträd varje år - vad händer med alla dessa träd och vart tar de vägen?
merlin68
12-01-2012, 21:25
Puttar upp tråden en sista gång putt putt.....
Några hamnar i bra lägen zon 2, kalkrika lägen, t ex Ekeröarna. Där överlever de också, och blommar. Men de två förra vintrarna (med blöta höstar) har säkert knäckt en del där också.
Någonstans läste jag om nya arprikossorter... det kan ha varit Pomologen (ställ fråga på www.svepom.com) eller Hemträdgården (kolla www.tradgard.org) eller möjligtvis någon av Moviums skrifter (kolla där i sista hand, svårare att hitta). Ett annat tips är att ringa Ulriksdals Slottsträdgårdar, Rappnes, och fråga vad de tänker ta in till våren.
Kanske finns nya sorten redan där! Eller så har de tagit in på egen rot, som de gör med persikan Frost t ex.
merlin68
25-01-2012, 18:07
CITAT (Cilla @ 12-01-2012, 23:24)

Några hamnar i bra lägen zon 2, kalkrika lägen, t ex Ekeröarna. Där överlever de också, och blommar. Men de två förra vintrarna (med blöta höstar) har säkert knäckt en del där också.
Någonstans läste jag om nya arprikossorter... det kan ha varit Pomologen (ställ fråga på www.svepom.com) eller Hemträdgården (kolla www.tradgard.org) eller möjligtvis någon av Moviums skrifter (kolla där i sista hand, svårare att hitta). Ett annat tips är att ringa Ulriksdals Slottsträdgårdar, Rappnes, och fråga vad de tänker ta in till våren.
Kanske finns nya sorten redan där! Eller så har de tagit in på egen rot, som de gör med persikan Frost t ex.
Såg ditt svar först idag Cilla! Tack så mycket för dina tips, ska kolla upp de sidor du hänvisar till.
DykUnderYtan
03-07-2012, 12:23
Lite sent svar och kanske inte längre till någon hjälp. Har själv nyligen köpt en och fick lite tips på vägen:
Det man får passa sig för när det gäller aprikosen Hargrand är vårsolen. Bästa läget för aprikosen är om den står så att solen inte når den tidigt på våren, då den lätt vaknar FÖR tidigt och blomningen fryser bort eller att man försöker skugga den på tidig vår för att på så sätt skydda blomningen.
wiktoriya
03-07-2012, 13:01
Kan också passa på att fråga, vet nån kanske, efter hur många år blommar aprikosen? Och efter hur många blomningar ska den ge frukt? Jag har precis stoppat in kärnan och den är på väg genom jorden =) Ska dock endast vara i kruka, inte friland =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.