Jag fick en dekoration före jul med bla cypress i - julen alltså.
Jag har haft en många gånger men aldrig lyckats få den att överleva.
Är det någon som lyckats och kan ge tips på skötsel.
Vatten - hur mycket - hur ofta ?
Placering - ljust - varmt ?
Huggorm
29-12-2011, 18:36
Det finns nog olika sorter. Min mor planterade ut en i trädgården för 10-20 år sedan och den lever ännu trots att den aldrig fått någon skötsel. Men den har knappt växt något heller, den är bara en meter hög
Man behöver nog inte göra så mycket.
Jag fick en cypress i en julgrupp för ca 7-8 år sedan.
Efter jul satte jag den i en kruka, och sedan dess har den levt i trädgården under bar
himmel året om. Den har alltså bara fått det vatten som kommit uppifrån.
Eftersom den har hållit sig frodigt grön och vuxit lite varje år, planterade jag om den i en större
kruka för 2 år sedan.
Från början var den kanske 20 cm hög och nu är den nästan 1,5 meter och står med små ljus i
sig vid vår entrédörr.
Fantastiskt att det finns växter som är så tåliga.
Alexander-VG-zon3
29-12-2011, 22:28
Nu när du har den inne så sätt den så ljust det går gärna extraljus och håll den lagom fuktigt. Om det går sätt den svalt. Och plantera sen ut den till våren. Dom kan bli fula av torkskador när det är tjäle och solen lyser på dom, speciellt unga plantor i söderlägen. Men annars har dom jag satt ut trivs i alla lägen och jord.
På uteplatsen har vi en här som någon ägare innan har planterat, den har blivit för stor och får ingen skötsel, östläge zon 3-4. Har en i nordöstra skåne zon 1-2 på norrsidan i torr jord planterade ut som en liten 15-20cm planta 2007 och är nog runt 50-60 i höjd nu. Så tycker nog ändå dom växer på bra i dåliga lägen.
Jag har aldrig haft den under extraljus så det var en bra ide. Nu stälelr jag den hos mina övervintrare under lysrör. Till våren palcerar jag den ute...........om den lever så länge.
Tack för er svar.
Gott Nytt Odlingsår till er.
Tycker att de brukar torka rätt fort när de står inne, så när jag kommer ihåg att duscha dem lite så gör jag det och då har de klarat sig bättre.
CITAT (Peztis @ 30-12-2011, 15:20)

Tycker att de brukar torka rätt fort när de står inne, så när jag kommer ihåg att duscha dem lite så gör jag det och då har de klarat sig bättre.
Ja probelemt för mig är också att den torkar.
Det var ett bra tips att duscha den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.