Full version: Bredbladig kalmia
strandskatan
Har fått mina frön från Impecta och sitter och googlar på såråd. Bl a har jag köpt bredbladig Kalmia och hittar: "one of the most difficult plants to propagate from seed". Vill tydligen helst ha någon sorts svamp "mycorrhizal fungus" i jorden för att gro. Så om någon har lyckats med sådd av Kalmia tar jag gärna alla tips och råd jag kan få!
Gunilla T
Jag är ingen expert på detta men jag kan dela med mig av det jag vet. Har endast den smalbladiga kalmian (Kalmia angustifolia) i min trädgård. Den är något härdigare än den bredbladiga som anses härdig till zon 2.

Kalmia är en surjordsväxt som kräver ett pH värde under 7.

Mykorrhiza är svamptrådar som en del växter är beroende av för att kunna gro, de lever i symbios med mykorrhizan. Fröna är så små och saknar näring att själva gro om inte mykorrhizan finns tillgänglig i marken. Så är det med t.ex. orkidéer. Orkidéer drivs ju upp i sterila miljöer i laboratorium men huruvida kalmian kräver det vet jag inte.

Jag skulle göra såhär;

Gå ut i skogen och hämta förna/jord under tallar, då får du dels det rätta pH värdet och dels kan du hoppas på att den naturliga förnan innehåller mykorrhiza. Möjligen bör det blandas med grus för dräneringens skull.

Om fröna skall stratifieras eller inte har jag ingen aning om...kanske någon annan som vet.
strandskatan
Mycket klokt tips att ta förna under tallar! Min strategi är att så med alla olika metoder jag kan hitta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon