Full version: vad gror fort
abborrmaster
Ja, jag sår alltså allt som jag odlar, plantor och sånt gäller inte bara frön.
Och då blir det mest saker som man köper på konsum och plockar frön ur.
Men alla saker slår ju inte upp så extremt snabbt, så vet nån något litet som grott snabbt efter sådden?

verry verry taxxam för svar äs ålways.

/Simon
Betty
tongue.gif smörgåskrasse! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kiwi är ganska snabb om man sår de små fröna ganska ytligt då bör det inte ta mer än ett par veckor innan det gror, vilket är snabbt för mig. Sötpotatis är inget frö men den grönskar snabbt om man planterar halva under jord, vattnar och sätter en plastpåse över. Sötpotatis får dock lätt spinn i den torra rumsluften, bättre plantera lite längre fram i mot vårkanten så att man sedan kan ställa ut krukan när risken för frost är helt borta. Tomater, paprika, chili och liknande brukar också max ta några veckor. Melon och pumpa brukar också gro hyfsat snabbt men det är inget man odlar någon längre tid inomhus. Många exotiska fruktfrön kan man få vänta länge på, litchi har jag för mig grodde efter ca 2 månader och då var det färska frön, litchifrön bör sås så färska som möjligt. Kaktusfikona tog ca 2-9månader att gro för mig (det var mycket ojämn uppkomst för fröna). Ingefäran brukar ta 4-8 veckor innan de börjar grönska om man planterar den ytligt.

(Ska man odla grönsaker som ex. paprika, tomat, melon, pumpa och liknande vill jag slå ett slag för Runåbergs frökatalog. Matbutikens frön är billigare, tyvärr är detta hybrider som inte alltid är fröäkta + ofta kräver de enormt mycket värme och de kan ofta ha en lång utvecklingstid. I Runåbergs katalog finns utvecklingstid utsatt så man kan välja lite snabbare sorter + information om den kan odlas på friland eller om man behöver växthus + många av Runåbergs sorter är inte hybrider så det är möjligt att odla sitt eget frö om man har kontrollerad pollinering. +Det finns alltid en viss risk för sjukdomar om man tar frön från frukterna i matbutiken. )
abborrmaster
okej, jag ska erkänna att jag tagit hjälp av konsum. På något sätt känns det som en del av grejen. Men jag har beställt frön, färdiga frön oxå. Konsumgrejen gör jag mest för att... jag kan - det kostar ju inte så mycket pengar, ingenting om man ser det man köper som föda.
Men jag har faktiskt odlat kiwi, paprika och chili. Tomater, pumpa och melon kommer att sås inom inte allt för snar framtid, max några dagar. Så jag behöver altså inte vänta ihjäl mej om jag har fel?

/Simon
abborrmaster
CITAT (Betty @ 04-01-2003, 00:49)
tongue.gif smörgåskrasse! tongue.gif

fast... den sår man väl inte... Eller gör man det?

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå smörgåskrasse sår man lätt som en plätt den börjar ofta gro på någon dag, man behöver inte ens ha jord. Blött hushållspapper eller blöt bomull på ett fat räcker bra och då behöver man inte vara rädd för bakterier som finns i jord utan man kan klippa och äta direkt när den vuxit upp. Fröna strös tätt på papperet/bomullen och så sätter man en plastpåse över och ställer fatet i fönstret. Krassen håller inte så länge när den kommit upp så vill man ha smörgåskrasse under lång tid så sår man i omgångar på mindre fat så att man alltid har någon omgång som börjar bli klar.

Vill man ha lite mera skoj så kan man ta en plastmugg och måla ett ansikte på(vattenfast penna), fyll sedan muggen med bomull, vattna, strör ut frön, sätt lite plast över och sedan får gubben en grön frisyr när krassen vuxit upp.
abborrmaster
hehe just det... jag har faktiskt för mej att jag odlat det i mina yngre dagar.
Lerfat och vatten eller något sånt, ja det var intressant. Fröna var får man tag i dem?

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar finnas i fröställen som kommer ut i handeln snart förhoppningsvis, annars så finns de även hos fröfirmorna som säljer på postorder.

Gillar du krasse köp lite större påsar om du hittar, det brukar bli billigare, Impecta köpte jag av för 2år sedan men jag tyckte påsarna var ganska små det går ju åt ganska mycket varje gång man sår, hos Runåbergs kan man köpa lite större förpackningar till hyfsat pris de säljer både vanlig smörgåskrasse/kryddkrasse och några lite ovanligare sorter med lite större blad eller krusade blad
abborrmaster
okej. Jaja, jag får hålla utkik efter nästa gång jag "shoppar". Som o andra sidan inte är nån av mina starka sidOR. shoppa alså.... flum på mej....

Men jag ska hålla utkik! tack!

/Simon
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Kika på den här länken;

http://www.runabergsfroer.se/

Hälsar Ingrid
abborrmaster
jag ringde presis dit för att beställa katalogen men ingen svarade... huh.gif

/simon
Betty
Kollade just un den länken, det står Ring mellan 10-16, missade du det?
Dom har gått hem!
abborrmaster
jodeverkade som det... man kan va smart o man kan va ouppmärxam
det finns en da imorgon oxå, även om jag kan ha problem med att haja det emellanåt.

/Simon
Ingrid på Västkusten
Det är SÖNDAG och HELGDAG i morron bara omifallatt de inte svarar igen....åsså kan man välan lämna meddelande hos dem - har de inte en telsvarare med?
Måndag är helg med - inge jobb :-))

Hälsar Ingrid
abborrmaster
jaja, jag har programmerat in nummret på das mobile.

/Simon
abborrmaster
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,04-01-2003, 09:41)
Kiwi är ganska snabb om man sår de små fröna ganska ytligt då bör det inte ta mer än ett par veckor innan det gror, vilket är snabbt för mig. Sötpotatis är inget frö men den grönskar snabbt om man planterar halva under jord, vattnar och sätter en plastpåse över. Sötpotatis får dock lätt spinn i den torra rumsluften, bättre plantera lite längre fram i mot vårkanten så att man sedan kan ställa ut krukan när risken för frost är helt borta. Tomater, paprika, chili och liknande brukar också max ta några veckor. Melon och pumpa brukar också gro hyfsat snabbt men det är inget man odlar någon längre tid inomhus. Många exotiska fruktfrön kan man få vänta länge på, litchi har jag för mig grodde efter ca 2 månader och då var det färska frön, litchifrön bör sås så färska som möjligt. Kaktusfikona tog ca 2-9månader att gro för mig (det var mycket ojämn uppkomst för fröna). Ingefäran brukar ta 4-8 veckor innan de börjar grönska om man planterar den ytligt.

(Ska man odla grönsaker som ex. paprika, tomat, melon, pumpa och liknande vill jag slå ett slag för Runåbergs frökatalog. Matbutikens frön är billigare, tyvärr är detta hybrider som inte alltid är fröäkta + ofta kräver de enormt mycket värme och de kan ofta ha en lång utvecklingstid. I Runåbergs katalog finns utvecklingstid utsatt så man kan välja lite snabbare sorter + information om den kan odlas på friland eller om man behöver växthus + många av Runåbergs sorter är inte hybrider så det är möjligt att odla sitt eget frö om man har kontrollerad pollinering. +Det finns alltid en viss risk för sjukdomar om man tar frön från frukterna i matbutiken. )

fast det där du sa om paprika, tomater och chili... några veckor - lite mer konkret kanske? Hur många veckor? tre? fyra? fyra är ju rätt mycket ändå. Det e väl som avokado om jag inte hört fel....

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Ungefärlig tid: Tomat brukar ta 1-2veckor, paprika och chili 1-3veckor någon enstaka sort har jag fått vänta något längre på.

Titta längst ner på denna sida där finns ungefärlig groningstid + det står också på ett ungefär hur långt innan utplanteringen man bör så fröna (har man bra odlingsförhållanden så brukar man kunna odla dem lite längre inomhus). +Det står ungefärlig groningstemperatur och vid vilken temperatur de sedan bör förkultiveras i när de grott.

http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml

Groningstiden kan vara lite olika beroende på sort jag brukar odla flera tomatsorter och de brukar inte komma upp exakt vid samma tid även om jag sår dem samtidigt + groningstemperaturen har en del inverkan på hur snabbt fröna gror + kvalitén på fröet har inverkan på hur bra det gror.

(Själv tycker jag sådder är snabba när det handlar om veckor eller kanske någon månad, många andra frön tar många månader på sig att gro ibland kan det t.o.m ta ett par år innan de gror.)
abborrmaster
aj see... Konstigt att jag inte upttäckte den där sidan, tyckte jag letade igenom en massa på odla.nu innan jag stack till forumet.
Men den sidan verkade ju grymt trevlig!!!
Härligt att se en sån där tabell och allt...
Lustigt bara att paprika och chilli var en av de längre där tongue.gif
Fast o andra sidan kommer ju pumpa och melon att sås snart och det grodde ju tydligen grymt snabbt.

I går kväll läste jag att man gärna ska ha en plastpåse över krukan med paprika, vilket jag gjorde i morse. Men det står ju där att det ska vara 15 - 18ºC och det var ju º.º.º.º.º inte plastpåse temperatur.

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Titta en gång till i tabellen +15-18C är förkultiverings temperaturen = när plantorna kommit upp, såtemperaturen för paprika anges som +25C.

Plast eller glasskiva över sådderna brukar behövas för att fuktigheten ska hållas jämn i jorden + de små fröplantorna brukar gilla lite högre luftfuktighet, sedan när plantorna kommit upp en bit får man vänja de små fröplantorna för lite torrare luft genom att ex. göra fler och fler hål i plastpåsen.
abborrmaster
just ja, jag tyckte jag kollade på gro temp men det gjorde jag inte. Men eftersom de inte grott änn så låter jag plastpåsarna vara på.

/Simon
abborrmaster
men vänta... då måste jag nästan ha plastpåsar på chillina också?

och hur är det med avokado kiwi och citron? Bör jag ha plaspåsar på dem med?

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Japp ha plastpåsar på dem med, speciellt kiwin som ska sås mycket ytligt(bara någon milimeter under jordytan eller så sår man direkt på jordytan utan att täcka med jord) annars är det risk att de fröna torkar när ytan på jorden torkar. Jorden ska sedan hållas fuktig eller lite lätt blöt, ej dyngsur, det vanligaste felet man gör vid frösådder är att man vattnar för mycket så allt ruttnar.

En bra grundregel när man sår frön brukar vara att ju mindre fröna är desto mer ytligt ska de sås (undantag finns dock alltid i växtvärlden).

Det finns många trevliga artiklar på Odla.nu om frösådd här är en artikel som Sylvia skrivit:

http://www.odla.nu/artiklar/frofrossa_3.shtml
abborrmaster
ja man tackar man tackar. det var värdefulla grejer det där!!

/Simon
abborrmaster
Vad TUSAN nu då...

Min chili vägrar gro! Jag sådde den för elva dagar sen... Hur lång tid brukar det ta för dej? Jag vet att det kan gå upp till 16 dagar men vad tusan...

Kan det va en sån retsticka som tar tre veckor måntro... Det är den där vanligaste sorten som finns på konsum.

/Simon
Ingrid på Västkusten
Jag har den teorin att fröna vet vad det är för väder ;-)

Har Du bottenvärme?

Pilla enormt försiktigt upp någe frö och kolla.

har Du svarta små flugor inomhus i sådderna?

Hälsar ingrid
abborrmaster
jag har skymtat nån nån gång! Vadåra, är det positivt eller negativt? Är det såna som käkar ruttna saker eller? Eller e det såna blommflugor?

/Simon
abborrmaster
jag tror inte att jag har bottenvärme... Jag har centralvärme - element.

/Simon
Betty
Du e´så himla rolig du! laugh.gif
abborrmaster
dummhet leder till sånt...

Jahafan... Botten värme = dålig värme eller vadå?

/Simon
abborrmaster
svårt o hajja vissa grejer när man inte hör tonfall och betoning etc.

tongue.gif

/Simon
Betty
Vilken tolkning!!! biggrin.gif Nej, det här duger inte! Skulle bara kika in här för att se vad ni snackar om så här på nattkröken... blir alldeles för pigg och vaken av dina tokigheter, sitter här och skrattar högt när jag borde gå och lägga mej! Vissa somliga behöver sin nattsömn, väckaren vrålar klockan 6... Natti, natti! rolleyes.gif
abborrmaster
god natt sitter själv och gör läxor.... men jag har faktiskt bottenvärme... fast det e cetnralvärme... men centralvärmen e usel
Ingrid på Västkusten
De gror nog snart vissa kan ta upp till en månad!

Hälsar Ingrid
abborrmaster
ööööööööööööööööööööööööööööööööööööööhh... vafazen då...

Snart MÅSTE det gro...

/Simon
abborrmaster
okej... Nu när de äntligen har grott... Bör jag ta bort eller ha kvar plastpåsarna på krukan?

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon