tudi
Jag tänkte lära mig lite om hydro odling, börjar med en enkel bubblare till sticklingar/basilika.
Allt kommer kosta mig under 200 kr.

Ritade min ide men vill gärna ha tips på lämpliga ider kring detta.
Ska köpa en bra hydro näring men vill ha tips på sorter, mitt önskemål
är att näringen ska vara naturlig och helt giftfri.

Är en ph mätare ett måste? vad är bästa vatten temperatur?

tacksam om någon vill komma med ideer eller tips...

tudi
någon som kan hydro...? dunno.gif vet att du bara väntar på att överösa mig med smarta ideer crazy.gif
tommot123
Har hållt på lite och belysning, näring är viktigt. Vattnet måste ligga på 6.0- 6.5 annars tar inte plantorna upp näringen(regnvatten är bra, rätt ph)! Jag fick inte detta riktigt att fungera(nog för snål med näringen) men ska göra ett nytt försök senare. Kör nu några passiva hydro som verkar funka för övervintring.
En del chili trivs nog inte i hydro verkar det som?
Tror enchili och urban garden vet en del om detta?
Mvh Tommy!
Draugen
Jag har en liknande bubblare igång med 6 platser. Har just nu endast 2 chiliplantor igång och de växer dåligt. Jag avdödade en stor chili för ett par veckor sen, skörden blev kvantitetsmässigt bra men styrkan var dålig (egenplockade frön från ica-chili, kan bero på det). Har tyvärr haft 1000 saker att göra i livet de sista månaderna så odlingen har blivit lite eftersatt. Groddar just nu bl a basilika och persilja.

Belysning har jag skött med 4x15w LED. Dock var de inköpta från asien på ebay, och gick sönder typ direkt. Bara en av de som funkar nu. Har en 90w UFO beställt som bör landa i veckan så nu blir det nystart i odlingsrummet smile.gif

Näring: Har kört med GHE's tredelade hydronäring, veg/blom/micro. Har pH-justerat lådan med citronsyra, mätt med en digital pH-mätare (ebay, ~200 spänn).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon