mejan
Tror ni att man kan passa på att plantera ut överblommande julhyacinter redan nu? Vintern lyser ju med sin frånvaro så gräva går ju. Eller klarar de sig inte, för tvärt miljöombyte? Tänkte att det kunde vara fiffigt att få ut dem redan nu istället för att vänta till i vår, så blir det plats för frösådder och sånt i fönstren i stället smile.gif

ingrid fuxwall
Går det att gräva så åker mina ut redan i årsskiftet, om det inte är väder för det får de vila mörkt och svalt.
Gröna mormor
Jag brukar låta mina utblommade jullökar torka i garaget där det är svalt och någotsånär mörkt och sen gräver jag ner dom på hösten.
Peztis
Jag hade nog låtit dem torka inomhus och sedan planterat ut dem i vår eller sommar.

Inbillar mig att om man gräver ned dem nu så kommer de att ruttna, de har ju inte hunnit etablera sig osv.
ingrid fuxwall
CITAT (Peztis @ 30-12-2011, 15:18) *
Jag hade nog låtit dem torka inomhus och sedan planterat ut dem i vår eller sommar.

Inbillar mig att om man gräver ned dem nu så kommer de att ruttna, de har ju inte hunnit etablera sig osv.

Håller inte med dig
Meriona
Jag har gjort som Ingrid. Är det så här milt så har jag tryckt ner dem i jorden och det har funkat hittills.
renate
Jag brukar vänter till våren med plantering av mina hyacinter.Jag ställer alla överblommade lökar i sina krukor i en papperskasse i pannrummet där det är svalt/kallt men frostfritt.Kollar att de inte möglar.
kerstinh
Jag måste bara ställa en dum följdfråga: Hur djupt sätter ni hyacinterna? Har man dem inne i kruka sticker ju löken ut en bit, men jag antar att de ska lite längre ner i trädgården...
Gröna mormor
Lökens dubbla djup brukar jag gräva ner dom i.
kerstinh
Det gör jag också alltid när jag plantera vanliga lökar. Men då menar du att jag borde kunna sätta ner dem lika djupt även om de har stjälkar och blad?
Peztis
Man brukar väl säga att lökar ska planteras ned tre gånger lökens storlek.

Planterar man dem längre ned så har jag hört att de flyttar på sig uppåt själva men det kan ju dock ta ett tag så man får säkert inte mycket till blomning första året.

Om du ställer lökarna frostfritt nu så är de framåt våren rätt torra i blasten, bara att ta bort, och sedan planteras de ned på valfritt ställe.

Jag har hyacinter från en julgrupp som säkert blommat varje senvår i närmare tio år nu! De är ju inte lika täta och praktfulla som de är när man får dem men de är fina i all sin enkelhet i alla fall!
Wilmer
Jag hittade en hyacint från FÖRRA (2010) året som jag glömt plantera, den ligger på baksidan av huset vid utomhuskranen, halv uppäten av sniglar (de älskar hyacinternas lökar) men med fina rötter. NU! I januari. De verkar vara rätt härdiga...
Peztis
Jag har en plastkruka där det ligger en massa lösa lökar ute på trappen, tänkte ta och peta ned dem i en kruka och se hur det kommer upp. De verkar ju må rätt bra där med många gröna skott på gång upp.
Gröna mormor
CITAT (kerstinh @ 05-01-2012, 09:29) *
Det gör jag också alltid när jag plantera vanliga lökar. Men då menar du att jag borde kunna sätta ner dem lika djupt även om de har stjälkar och blad?

Det är just därför som jag väntar med att plantera ut dom, låter lökarna stå torrt och svalt så att dom får vissna ner och låta kraften gå ner i lökarna. Har aldrig planterat ut dom med grön blast.
merlin68
Jag planterar mina julhyacinter fast de är gröna bara inte jorden är frusen, de brukar inte blomma samma år men året därpåsmile.gif Tror alla som jag genom åren har planterat "in the green" har överlevt:) Bor i zon 3-4.
allakantralla
Jag har en följdfråga på detta, nybörjare som jag är: När jag inte vill ha mina hyacinter längre, skall jag då sluta vattna dem, låta dem torka (inomhus?), och sen ställa dem mörkt och svalt innan jag planterar ut dem? Har jag fattat det hela rätt då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon