Pius
Katterna har en vattenautomat i svart keramik, väldigt fin om det inte vore för de sablans kalkfläckarna. ranting.gif

Jag har försökt ta bort dem med citronsyra, cilit bang och gud vet vad, men de sitter som berget. Finns det inte något enkelt sätt?

Pius
Huggorm
Svinto funkar, men det kan bli repor i keramiken
Skruttis
Har du provat att stryka på koncentrerad Kalkosan och låtit det sitta 30-60 minuter?
För mig funkar det bra.
*Stintan*
Ättika
Margith
Sand och havsvatten är oslagbart på blomvaser i glas. Om det funkar lika bra på keramik vet jag inte.
Men har du en badstrand i närheten så kostar det ju inget att prova.
Pius
CITAT (*Stintan* @ 30-12-2011, 11:56) *
Ättika

Hur gör jag med den, gnuggar eller låter det verka en stund?

Pius
Pius
CITAT (Margith @ 30-12-2011, 13:45) *
Sand och havsvatten är oslagbart på blomvaser i glas. Om det funkar lika bra på keramik vet jag inte.
Men har du en badstrand i närheten så kostar det ju inget att prova.

Nej nån badstrand har jag inte i närheten. blush.gif Men det kanske går att gnugga med salt på keramiken.

Pius
*Stintan*
Låt det verka en stund innan du gnuggar. Skölj noga efteråt.
Peztis
Jag har mycket kalk i mitt vatten och ättika har jag blivit storkonsument av!
Bl a just till kattens vattenskål, blomvaser, vattenkokaren, toaletten...

Häll i varmt vatten i skålen samt en skvätt ättika. Låt det verka en stund (vad nu en stund är men i alla fall en halvtimme) och ta sedan bara ett tag med diskborsten - borta!

OK, diskborsten i toaletten är kasnke ingen höjdare... sick.gif
hattstugan

Använd en särskild diskborste endast avsedd för ändamålet! Tex toan det har jag när jag flyttstädar!

För hård kalkbeläggning finns det något som heter Kalkbort + en klickskrapa med nytt rakblad
adilovan
Spinner vidare...har flyttat in i ett hus där ingen bott på övervåningen på lång tid, åtskilliga år måhända.
Det är en tjock kalkrand i handfatet och en i toaletten runt vattenytan...dock precis "ovanför" liksom.
I toan kan inget ligga där och bara verka, så hur får jag bort den? Har inte riktigt börjat använda den toaletten än, så ger mig på det när andan faller på - vilket är sällan.
Motti
Häll ättika på bomulsvadd och lägg på låt det sitta ett par timmar minst ! använd inte Citron katter hatar citronlukt !
hattstugan

försök att tömma toastolen på vatten! spraya på något kalkmedel och låt verka över natten sen är det en klickskrapa som gäller! upprepa tills allt kalk är borta! när det är tjocka kalklager funkar sällan ättika eller citronsyra!
jobbar som flyttstädare så har fått lära mig att det här är det enda som hjälper!
Carl

Köp 30% saltsyra i färghandeln.Outstanding!
Peztis
Och jag fick bort kalkavlagringqrna genom att ta bort vattnet i toastolen med en slev och svam och sedan pensla på ättika (Perstorps, outspädd), låta verka ett tag och sedan bara skrubba bort med svamp.
Anki på Öland
CITAT (Pius @ 30-12-2011, 11:23) *
Katterna har en vattenautomat i svart keramik, väldigt fin om det inte vore för de sablans kalkfläckarna. ranting.gif

Jag har försökt ta bort dem med citronsyra, cilit bang och gud vet vad, men de sitter som berget. Finns det inte något enkelt sätt?

Pius

Fick du bort kalkranden Pius?? Vilket sätt använde du? Har samma problem i en av vattenskålarna här också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon