LottaJo
Jag städade ur växthuset en solig dag i höstas, tog ur lucköppnarna när det stått och vädrat ur ett par timmar och lämnade bara vinrankan och möblerna, sen trodde jag att jag var klar för vintern (första växthuset...). Men när jag gick in där nu för att se om vinrankan ändå inte skulle beskäras lite såg jag till min fasa att de få blad som vissnat men inte lossnat nu var täckta med "ludd", som dammade förskräckligt när jag plockade ner dem. Vid närmare granskning visade det sig att "dammet" fanns över i princip hela plantan... -cry-.gif

Antar att det är mögel pga att det blivit fuktigt under höstens och vinterns regn och stormar, men vad skulle jag ha gjort annorlunda och framförallt vad sjutton gör jag nu??!? sos.gif Jag hoppades jag skulle kunna beskära bort det, men det finns överallt på vinrankan... Vill ju inte ha mögelsporer där när vårsäsongen kör igång!?! Räcker det att såpatvätta ur det till våren eller? Får för mig att mögelsporer är seglivade rackare... help.gif

Iren
Ja du det var en bra fråga! Har själv haft en del gråmögel, låter ganska lika, och det blir att skura ur till våren då man kan vädra o torka ut. Hör gärna tips jag med:-)
CillaM
Leta på forumet, det finns en tråd om att bränna sulfa (tror jag det var). Samma sak sker med vinplantan i växthuset här, men de senaste 3-4 åren har vi plockat de torra bladen och rensat rent från allt sånt som kan mögla, även om vi har övervintrare i form av andra växter. Har inte upplevt några problem varken vår eller sommar med fortsatt mögel.
Iren
Men så bra! Får kolla den tråden. Tackar för tips:-):-):-)
LottaJo
Ja tusen tack, då låter det i alla fall som om det finns hopp!!! smiley_small_hug.gif
Ska leta rätt på tråden i morgon!

God fortsättning på det nya året allihop!

Lotta
Bassam

Hej

Det ar bästa metoden för att bekämpa Svampen om kan ta bort skadad delar och bränner dom, och sedan spruta växterna på vatten som blandas med Bikarbonat.

H.Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon