svanqvistj
Hej,
hela vårt villaområde byggdes under 50 och 60 talet. Innan dess var här jordbruksmark med björkhagar. Vår tomt genomkorsades förr av en grusväg, man kan fortfarande se den torra somrar där gräsmattan växer sämre och blir gulare i två längsgående rader där vägen gick. Lite kul tycker jag ändå det är med historien kvar. Men, nu vill jag plantera ett mindre träd, lämpligt för villaträdgård, precis där vägen gick. När man gräver där är jorden torr, genomsläpplig, grusig och mager. Finns det något träd som kan vilja bo där? Naturligtvis kommer jag förbättra vid planering men i grund och botten är det ändå torrt och magert.

I bakgrunden finns en stor busk/perennplantering som har många växter i vitt, lime, vinrött samt lila/rosa.

Jag har tänkt mig ett träd där man kan sitta på en liten cafémöbel eller trädgårdssoffa under kronan och njuta av vandrande skugga heta sommardagar. Jag har botaniserat och det finns ju mängder med alternativ, men jag skulle uppskatta era favoriter. Det beprövade som faktiskt funkar.

Zon 3. Ganska blåsigt läge.

Tacksam för lite inspiration.

Gott Nytt År till er alla som finns på Odla - en ovärderlig kunskapskälla att ösa ur!
merlin68
Spontant kommer jag att tänka på ginnalalönn som passar tidsmässigt i villabebyggelse från 50- och 60-talet. Blir ett "lagomt litet" träd 5-7 meter så du borde med tiden få plats med ett fint cafebord och stolar i dess skugga...Det är dessutom torktåligt:)
Gå runt i området och kolla vilka träd som finns kvar och verkar vara planterade när området byggdes så kan du få ideer på fler träd som passar tiden när husen uppfördes.
Huggorm
Ginnalalönn är ett väldigt bra alternativ. Ett annat torktåligt träd är silverpäron, (Pyrus salicifolia).

Det där med gamla vägar som fortfarande syns är intressant. I närheten av där jag bor har de slagit ihop två åkrar som en gång hade en grusväg mellan sig. Denna väg syns mycket tydligt fortfarande, det torkar upp där mycket snabbare efter att det regnat. Skulle jag plantera ett träd på en sådan plats skulle jag nog gräva ett rejält hål och blanda ut materialet med gödsel eller kompostjord. Gärna en ring som är 1,5m bred och en halvmeter djup. Det är inte lätt att gräva i det ihoptryckta materialet i gamla vägar, men det är precis lika svårt för trädrötterna att ta sig fram genom det.
svanqvistj
Tackar för tipsen.

Ginnalalönn är en väldigt bra idé. Jag har 3 stycken som jag planterade för 3 år sedan som en avgränsning mot en av grannarna, oerhört vackra även på hösten. Då kan jag ta upp det temat även på denna sida av huset.

De jag har är mer i buskform, kan man stamma upp ginnalalönn på ett bra sätt utan att förstöra dess vackra naturliga form? Kanske finns de till och med att köpa som färdiga uppstammade träd?

Jeanette
Huggorm
Det går fint att stamma upp ginnalalönn, och det finns även så kallad rysk lönn, acer tataricum, som är en mycket nära släkting. Den blir något större och blir gärna ett litet träd snarare än en buske. En annan torktålig och anspråkslös lönn är asklönnen, acer negundo, och sedan finns det ju mängder med andra träd också om man inte vill ha någon lönn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon