Full version: fläck på diskbänk
torvan
Tar det här fast det kanske är fel tråd...
Mitt kök från 40-50talet med en härligt låg diskbänk (äntligen ett kök i min höjd=)har en matt fläck som inte går att få bort. Oxidering? om så, kan jag göra något åt det? Torvan
andersen
CITAT (torvan @ 30-12-2011, 19:14) *
Tar det här fast det kanske är fel tråd...
Mitt kök från 40-50talet med en härligt låg diskbänk (äntligen ett kök i min höjd=)har en matt fläck som inte går att få bort. Oxidering? om så, kan jag göra något åt det? Torvan

Prova med svinto.
Bee
Absolut inte Svinto! Svinto kan man möjligen ha till kastruller men inget annat.
Wim bör man också undvika. Med andra ord, allt som repar är av styggelse. Har du inget annat putsmedel? Förr fanns ngt som hette Hollywoodglans, det var jättebra. Själv använder jag ett putsmedel jag köpt på någon marknad. Gör diskhon glänsande och fin och tar bort alla beläggningar. Om det finns att köpa i vanliga mataffärer vet jag inte. Sen använder jag också det medel man har till spishällar. Det funkar finfint till diskhon.
Lycka till!
Motti
Citron och ättika brukar ju "städtantern" använd , vet också att de tipsade om att man kan annvända tandkräm både till tvättställ och diskhovar ! ättika löser kalk i alla fall testa att hälla på det på en bomulstuss och sätt på fläcken låt sitta någon timma kan ju inte bli värre i alla fall wink.gif
jaj-51
Hej.
Det fins polermedel för rostfritt, risken är väl att hela diskbänken behöver poleras för att bli lika blank.

De flesta båt tillbehörsfirmor har dett att sälja.
Järnafärer kan också ha det, används efter svetsning av rostfrit.

Anma
Häxan kopparrent har jag använt med gott resultat även på diskbänk.
Tikka
För ett tag sedan köpte jag Universal allputsmedel. Tänkte jaja jag testar väl o faktum är att det är jättebra.
Man jobbar upp ett skum o mina muggar är rena o fina inuti o diskbänk o spis likaså.
Detta kan jag rekommendera. Blev rekommenderad av en försäljare som sålde Höganäs muggar bla.

http://www.universalbolaget.com/start.htm
gnon49
Bakpulver gör att min diskbänk glänser. yes.gif
Biggan_
CITAT (Tikka @ 30-12-2011, 22:15) *
För ett tag sedan köpte jag Universal allputsmedel. Tänkte jaja jag testar väl o faktum är att det är jättebra.
Man jobbar upp ett skum o mina muggar är rena o fina inuti o diskbänk o spis likaså.
Detta kan jag rekommendera. Blev rekommenderad av en försäljare som sålde Höganäs muggar bla.

http://www.universalbolaget.com/start.htm

Det har jag också! Det är jättebra! tummenupp.gif
Jag köpte mitt på Malmömässan för några år sedan så jag vet inte om det saluförs i affärerna. Det är mycket drygt i allafall!
anne-li i olofstorp
Tandkräm rekommenderar plåtslagaren i familjen.....
yahoo.gif
hattstugan

En svamp med vit skrubb och vanligt hederligt diskmedel! Skölj och torka med torr trasa! Funkar på allt rostfritt!
torvan
Tack för alla bra tips! Jag får börja med det jag har hemma=)
Ett Gott Nytt Å
r på er önskar Torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon