Huggorm
Vad kan detta vara för något? Jag fick den tillsammans med en massa annat tidigt i våras, och den har stått i kruka och knappt fått någon omvårdnad hela sommaren, avmognade som den skulle i höstas och slog snabbt ut nu när jag tog in den i värmen.

Det påminner förstås om en ask, särskilt den grön-bruna stammen med sina svarta, motstående knoppar. Men den är tunn och klen, inte grov som ask. Knopparna är pyttesmå, och det var toppknoppen också. Löven har inte lika många delblad, och de är inte lika långa och smala som askens. Dessutom är de mer markerat tandade än askens.

Storleken är väll ca. 10cm hög stam, grov som en tändsticka och krokig, och de båda löven är 6-7cm långa allt som allt. Men de växer fortfarande, så de kan ändra sig.

Det borde vara något mer exotiskt än vanlig ask, men jag minns inte vem jag fick den av så jag kan inte fråga. Någon som har några idéer?
Mia i trädgården
Håller med om att det liknar en ask men jag har inga bättre tips. Söt är den i alla fall.
Gröna mormor
Hittade den här sidan när jag googlade
http://linnaeus.nrm.se/flora/listor/blad.html
så det verkar som om det är något exotiskt.
Kolla med dina vänner som varit utomlands strax innan du fick krukan.
Alexander-VG-zon3
Fröplantor av ask ser inte ut som vuxen ask i bladen. Knopparna är inte heller lika tjocka som på vuxen ask.
Huggorm
Får väll återkomma med mer bilder när den fått fler blad smile.gif
CillaM
Fick inte du några valnötter hösten 2010 av mig?
Huggorm
CITAT (CillaM @ 01-01-2012, 17:33) *
Fick inte du några valnötter hösten 2010 av mig?

Nej, det tror jag inte. Plantan är ändå inte någon valnöt, så mycket vågar jag gissa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon