Full version: Börja sätta fröer
ingrid fuxwall
Har köpt hem såjord och även kärl att så i så jag startar nog strax - är jag ensam?
Anki V
Inte då……jag sådde ett 20-tal sorter på juldagen och idag har jag sått tre till.

Penséerna brukar jag så på nyårsdagen men i år får de invänta en semesterresa. De kommer inte att komma i jorden förrän i slutet av januari.

/Anki
lillvilda
jag längtar oxå efter att få börja peta ner små frön i jorden. När julen varit då slår alltid längtan till hos mig. Men eftersom jag bor i jämtland så får jag snällt vänta ett bra tag till på vår.
Helen i Piteå Zon 5
Har också startat sådden inför våren 2012 yes.gif
Fortsätter med mer i morgon
ingrid fuxwall
Så skönt att jag inte är ensam - önskar att få läsa om vad Ni sår och vad som kommer upp för Er
mamamaggan
Här ska sås någon av de närmaste dagarna. Sedan blir det till att förlänga tiden som lysröret är tänt .

Fick pelargonfröer i julklapp men de tror jag jag väntar med att så ett tag till.
Rihane
Sådde igår och ska så idag också. Hittade inte den andra fröpåsen igår förrän jag satt ut jorden igen och jorden hunnit bli kall.
Iren
Ja men det är väl härligt då man kan starta med att så! Satte lite Chili redan i okt men nu blir det mer av den varan o en del annat:-) Sen måste man väl begränsa sig lite...
Monarda
Mina pellisar har fått många fina storknäbbar under vinterförvaringen, en del frön har jag redan skördat och tänker så under dom kommande veckorna.
Om resultatet blir lyckat återstår att se, beroende på vem som är pappan.

[attachment=66992:DSC_0354.jpg]

[attachment=66994:DSC_0358.jpg]
Anki V
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-12-2011, 20:08) *
Så skönt att jag inte är ensam - önskar att få läsa om vad Ni sår och vad som kommer upp för Er

Jag har bla. sått:
Aquilegia sibirica
Zigadenus nuttalis (?) svårt att tyda texten på påsen
Papaver alpinum
Actaea erythrocarpa
Knautia Macedonica
Geum chiloense
Gillenia
Lewisia, trädgårdsmix
Mertensia sibirica,
Campanula tommasiniana
clematis integrifolia
Scopolia camiolica
Corydalis malkensis
Trillium erectum
Maianthemum racemosum
Thalictrum speciosissimum
Akleja, trädgårdsmix
Amsonia rigida
Adenostyles alpina

Den där Adenostyles alpina har jag sått fera år men aldrig fått att gro.......Jag börjar undra om den går att fröså.

/Anki
Wilmer
Jag hoppas orka så chilisar och tomater relativt snart. Men med chilisar som fortfarande står gröna på trappen funderar jag på om de kanske kommer överleva tills i vår.. Får nog så i allafall för säkerhets skull!
Helen i Piteå Zon 5
Adenostyles alpina
Den där Adenostyles alpina har jag sått fera år men aldrig fått att gro.......Jag börjar undra om den går att fröså.

/Anki
[/quote]

jodå, det går fint yes.gif
Så här gjorde jag
http://helenstrdgrd.blogspot.com/2010/12/a...na-frosadd.html
malcolm
I år skall jag ta mig i kragen och så lite fröer men jag väntar nog någon månad till, det blir dock inga avancerade odlingar utan mest ettåriga blommor. Har torvkrukor och mindrivhus i garaget/växthuset som jag skall ta in utifall det kommer mycket snö eftersom det kan vara svårt att komma in i växthuset annars.
Anki V
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 01-01-2012, 16:09) *
jodå, det går fint yes.gif
Så här gjorde jag
http://helenstrdgrd.blogspot.com/2010/12/a...na-frosadd.html

Tack Helen.

Då fortsätter jag att hoppas att de någon gång ska gro. Den är ju jättefin.

Jag har tidigare sått den med frön som jag bytt åt mig i olika fröbyten Det kanske vore idé att prova Jelittos.

/Anki
Gåsis
Första fröerna har trillat in och väntar på sådd. Det jag verkar glömt bort är ett dåligt knä som hindrar bilkörning mm... Och hela tiden som jag kan, kan, kan åka och köpa jord verkar det vara nån sport på tv:n för chauffören... Men snart så!

Och till Anki vill jag bara säga att den är hur lätt som helst att misslyckas med... Inte ens stirr hjälper här.

/Åsa
ingrid fuxwall
Ligger i lä men i dag har jag i alla fall sorterat fröerna och i morgon börjar jag nog så - ser fram emot våren!
HotLips
misslyckades totalt med mina kronärtskockor förra året, gör ett nytt försök i år´,
Wilmer
CITAT (Gåsis @ 01-01-2012, 16:57) *
Första fröerna har trillat in och väntar på sådd. Det jag verkar glömt bort är ett dåligt knä som hindrar bilkörning mm... Och hela tiden som jag kan, kan, kan åka och köpa jord verkar det vara nån sport på tv:n för chauffören... Men snart så!

Och till Anki vill jag bara säga att den är hur lätt som helst att misslyckas med... Inte ens stirr hjälper här.

/Åsa

Stirr som i glo upp fröerna confused.gif giggle.gif
Gåsis
Jajamen, stirr som i glo upp tummenupp.gif

/Åsa
mallinpallin
Jag har inte börjat ännu, mer än med de som jag satte i oktober-november och som står ute i sina krukor och väntar på frost.
De verkar bara få korta stunder med frost tyvärr...

Men fröerna är sorterade, jag väntar på de sista chilifröerna som jag hoppas dyker upp i veckan och sen tror jag att jag sätter igång!
Kanske redan imorgon
katah
Jag har sått perenner i december /( ute i kylan) och sedan flera sallad och asiatiska blad den 23.december.

Fingrarna kliade för pensér, men när jag inte har några fröer hemma, så låter jag bli.

Men paprika och någon tidig tomat ska snart ner i jorden, likaså några perenner till.
Sedan är ju " full rulle" på gång igen wink.gif

Jag avvaktar lite med mina fröinköp annars.
De gamla är sorterade och jag är nästan klar med min önskelista.

Hur är det med Runåbergs katalog i år? ( jag vet att de inte skickar någon stor katalog, men sortlistan kanske)
Det står inget om det på hemsidan än. vet någon om de kommer att skicka något på pappersväg,
eller är det bara att ha koll på hemsidan?
mallinpallin
Idag åkte ett nytt gäng ut i kylan!
Eller kyla och kyla, vi har 7 plusgrader och ingen tjäle så jag kunde utan problem gräva ner dem i jorden...

Mina chilifröer ska komma på onsdag så jag får se om jag orkar vänta till dess eller om jag tjuvstartar ikväll.
Margith
Ok, jag erkänner väl då, även om de som känner mig vet att jag börjar den 1/1 tongue.gif

Den 30/12 åkte vild-pelargon-fröerna i jorden (2 sorter har tittat upp) Den 1/1 sådde jag penséerna, chilin och några dubbla Flitiga Lisor.

Perennerna som ska ut under snön får vänta lite. Jag har för lite sorter för att det ska vara lönt att gå ut och skotta, men det kommer leverans, förhoppningsvis redan den här veckan.

Peztis
Jag har inte ens hunnit titta i frökatalogerna! Men förer har man ju ändå och krukor står redo, såjord har jag.

VAD VÄNTAR JAG PÅ!?!?!?!

Tänk om man skulle ta och kolla vad det är jag har som kan petas ned nu?

Alltså, någon snö att gräva ned krukorna i, det finns det ju inte en tillstymmelse av...
Östh
Brukar inte starta inne riktigt så här tidigt men eftersom såklådan var svår och det fanns en bonuspåse med pensefrö så har även jag börjat. Ute står ett antal krukor och väntar på kyla.
Lady Hamilton
Här åkte Penseefröerna ner i jorden den 26/12 och jag har även sått smultron och jordgubbar. Jag har även med lyckat resultat sått
Aloe polyphylla
[attachment=67010:393406_2...086478_n.jpg]

en ny och rolig bekantskap
veram
Jag sådde en hel del perennfrön i slutet av nov och satte ut dem. Sen fick jag den hemskaste förkylning, alla tankar på sådder försvann dimma i flera veckor av dec, men nu är jätteverbena, violverbena sådda och står utomhus några veckor för att sen tas in. Dessutom har jag sått en hel del olika paprika- och chilifrön samt beställt och fått de fröer som fattas här för sommarsådderna. Det är också dags att så smultron och jordgubbar nu.
Äntligen igång!
hattstugan

Har idag sått ngr sorter för att se hur grobarheten är! Annars får det vänta ett par veckor till med att så!
katah
Lady Hamilton,
Vilken sorts jordgubbe har du sått?

jag har blivit nyfiken på remonterande jordgubbar....

Finns det sorter som ger bär redan första året?

Hur övervintrar man tex. ampelsorter, ska krukan stå bara ute under vintern, eller är det lämpligt att ta dom in i växthuset?
LottaJo
Jag kunde absolut inte hålla mig å har säkert börjat för tidigt med en del sorter, men vad gör man?!?

Det är bara andra året nånsin jag provar frösådd å som glad amatör testar jag vitt och brett med både enkla och mer tids/tålamodskrävande sorter. Alla tips motages tacksamt, med andra ord... tongue.gif Har börjat kylbehandla de jag tror kan behöva det, men sparar för säkerhets skull en del av fröna för att testa på andra sätt också. Har ingen snö och det är fortfarande så varmt att utesådd kändes lite osäkert, därför får stratifieringen bli i kylskåpet.

Det jag har/ska så den här säsongen är:

Knautia Macedonica 'Melton Pastels'
Rudbeckia 'Paradiso'
Tulpanträd
Ginkgo
Ambraträd
Anemone rivularis
Strandiris

Från frökedjan (Tack till er som la dit dem!!)
Lilium martagon
Akleja, mixade färger
Blå bergsvallmo
Papaya
Fritillaria meleagris
Sanguisorba officinalis

Senare
Milium effusum 'Aureum'
Hornviol 'Alba minor'
Libertia grandiflora
Crocosmia 'Lucifer'
Pionvallmo 'Black Paeony'
Nigella damascena 'Mullberry Rose'
Lavatera trimestris
Rosenskära 'Candy Stripe'
Pennisetum 'Purple Majesty'
Pampasgräs 'White Feather'

Åsså några till som jag inte bestämt än... blush.gif
(hoppas mannen inte ser min lista)
Lady Hamilton
CITAT (katah @ 03-01-2012, 19:08) *
Lady Hamilton,
Vilken sorts jordgubbe har du sått?

jag har blivit nyfiken på remonterande jordgubbar....

Finns det sorter som ger bär redan första året?

Hur övervintrar man tex. ampelsorter, ska krukan stå bara ute under vintern, eller är det lämpligt att ta dom in i växthuset?

Tyvärr är det första året jag sår jordgubbar men sorten jag har valt är remonterande (fragia x ananassa, Sarian F1 Weibulls)
Övervintring av jordgubbar är inte svårt. Ampelsorter låter man vara kvar i krukan och gräver ner i marken och täcker, så att det liknar den naturliga övervintringen. I växthus bör man också täck över med snö eller annat som finns tillgängligt
katah
Då börjar jag kika på någon trevlig sort!
allakantralla
Jag har frösått för första gången, hade tänkt ställa ut sådderna på balkongen efter att de stått inne 3 dygn för att dra till sig fukt.

Men nu har både min gråmalva och min honungssalvia grott, vad tusan gör jag då? Sätter ut i kylan ändå?

Ska bli spännande att följa er andras försök och resultat!
solbrud
Hej, jag är också nybörjare och i startgroparna för att driva upp både inomhus under lysrör samt ute för stratifiering. Men jag har tusen funderingar och läser allt jag kan hitta.

Kan jag ha frön i krukor ovanför jord utomhus över vintern, alltså i drivbänk som ej är urgrävd och på inglasad oisolerad balkong? har läst att det bara blir 4-6 minusgrader under jord men kallare ovanför.

Och när sjutton ställer jag ut sådder med tanke på att här inte är nån snö ännu?
Svårt att hålla jorden lagom fuktig.

Det kliar i fingrarna men jag vill göra rätt så nåt gror, har ju massvis med frön som väntar.
Tacksam för svar från er som vet.
merlin68
Chilifröerna samt "semesterfröer" av rumsgran och vild fänkål är på groning... Sådde soch planterade så mycket perenner och buskar/träd de senaste åren så jag har fått mycket ont om plats i mina rabatter (tyvärr) så nu får jag tänka till innan jag det blir ännu fler sorter. Grönsaker blir det så klart så småningom men det är ju flera veckor fram i tiden...Kanske blir det sådd av kronärtsskocka också nästa vecka... smile.gif
gnon49
har sparat frön från mina pellisar och dom åker nog först i jord, därefter tobaken och sedan ett uppehåll för övriga sommarblommor. Vad det blir för fröer vet jag inte. Handlar ändå aldrig det jag tänkt mig från början.
HotLips
kikade på mina kronärtsskocksfrön imorse , (de ligger på papper för groning i år)- och hurra- några av fröna börjar visa grodd! sådde den 1/1 . dags att leta rätt på lysröret.
hattstugan

Kunde inte hålla fingrarna i sstyr så idag har jag sått Hängpetunia och Spikklubba i vitt och ljuslila! Hittade även frö på min övervintrade Canna så de åkte i jord de med! Har ställt Vildpelargon frö i blöt på elementet så dessa ska sås senast på lördag!
Monarda
Första laddningen på posten igår från Rara Växter:

Sibirisk Hjärtstilla
Lila Kolibrimynta
Kejsarvinda "Giant White" och "Split Second"
Jätteverbena "Buena"
Samt en bonuspåse Pionvallmo "Black Paeony"

Nu återstår att övertyga maken att ytterligare en lysrörsarmatur helt enkelt måste monteras i tvättstugan då jag inte kommer att kunna flytta undan pellisarna i tid för frösådderna. Får nog döpa om den till "Växtstuga"..... smile.gif
katah
CITAT (allakantralla @ 04-01-2012, 21:57) *
Jag har frösått för första gången, hade tänkt ställa ut sådderna på balkongen efter att de stått inne 3 dygn för att dra till sig fukt.

Men nu har både min gråmalva och min honungssalvia grott, vad tusan gör jag då? Sätter ut i kylan ändå?

Ska bli spännande att följa er andras försök och resultat!

Jag skulle inte flytta dom ut i kylan om de har grott, kylan ska ju underlätta fröet att spricka och gro.
Om de gror utan kyla, då är det väl ok.
Hjälp ni andra med om ni har någon annan åsikt.

Nu behöver de en lampa över sig och lite senare ( om 2-4 veckor , beror på hur snabbt de utvecklas) även lite svalare utrymme, strax under rumstemperatur ( 15-18 grader ,även lite mindre fungerar )
allakantralla
CITAT (katah @ 06-01-2012, 17:05) *
Jag skulle inte flytta dom ut i kylan om de har grott, kylan ska ju underlätta fröet att spricka och gro.
Om de gror utan kyla, då är det väl ok.
Hjälp ni andra med om ni har någon annan åsikt.

Nu behöver de en lampa över sig och lite senare ( om 2-4 veckor , beror på hur snabbt de utvecklas) även lite svalare utrymme, strax under rumstemperatur ( 15-18 grader ,även lite mindre fungerar )

Tack, jag kom på det efter lite runtläsande här på odla. Lampa skall de få, men det svalare utrymmet får nog vänta på sig. Jag får köra på och se hur det går helt enkelt eftersom jag inte har ett sånt svalt utrymme.

Men undrar vad som är bäst? Inglasade balkongen där det kommer vara runt 5 grader, eller inomhus där det är 20? Eller framför ett dragigt fönster på glänt kanske?

Tacksam för hjälp.
Anki V
Jag har inte heller något svalt ställe att placera sådderna så jag är hänvisad till köket.

För att få ner tempen så mycket som möjligt stänger jag alla element och har fönstret/balkongdörren lite på glänt. Runt 15 grader brukar det kunna bli. Det funkar även om man får använda tummvantar och ulltofflor inomhus.

När vårsolen börjar titta in har jag en bordsfläkt som jag kör i intervaller för att vädra bort värsta värmen under lysrören.

5 grader är nog lite för svalt....platorna kommer nog att stanna i växten.

/Anki
ingrid fuxwall
Vad Ni är duktiga!
Ska ta mig upp till gäststugan och se om där finns någon plats mellan alla övervintrande pelargonier så att ja kan ställa lite krukor där, här i huset är det på tok för varmt - har jag ju betalt en massa pengar för att det skulle bli ; ))
allakantralla
CITAT (Anki V @ 07-01-2012, 11:04) *
Jag har inte heller något svalt ställe att placera sådderna så jag är hänvisad till köket.

För att få ner tempen så mycket som möjligt stänger jag alla element och har fönstret/balkongdörren lite på glänt. Runt 15 grader brukar det kunna bli. Det funkar även om man får använda tummvantar och ulltofflor inomhus.

När vårsolen börjar titta in har jag en bordsfläkt som jag kör i intervaller för att vädra bort värsta värmen under lysrören.

5 grader är nog lite för svalt....platorna kommer nog att stanna i växten.

/Anki

Tack! Jag gjorde så att jag köpte en bra lampa, ställde ut på balkongen under lampan, och nu håller den 15 grader, vilket torde fungera. Men vi får se! Spännande detta tycker jag!
4:an
Nu har jag börjat....att så! Är lika glad varje år när jag får lov att sätta de första fröerna....känner livet i mig igen! Har sått riddarsporrar (två olika) penstemon, chili, akleja (blue tower), jättelilja och läkesilverax...mer blir det senare i veckan...väntar på fler fröer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon