Zzzleepy
Hej

Jag har börjat planera en köksträdgård, jag har gjort en skiss på papper på en trädgård jag tror skulle bli bra. Men jag hade gärna lagt upp skissen här så att dom som vill kan ge mig lite feedback är det nån som vet nått bra program till datorn där man kan skissa upp saker i skala??

MVH
Chrille

EKLO
nej, det känner jag inte till. Men om du bara beskriver i text är jag säker på at vi kan ge dig lite synpunkter och hejarop! Det är väldigt roligt (och gott!) att odla egna gröna saker.
Zzzleepy
Okej jag ska göra en ny skiss i lite större skala sen kan jag kanske försöka ta ett kort och lägga upp. Men jag har glömt en sak. Blommor och växter för att dra till sig nyttodjur. Så det kan jag behöva tipps om.

MVH
Chrille
Zzzleepy
Så här nånting

[attachment=66991:2012_01_...12_25_53.jpg]
Piccante
Jag hade nog förlängt potatislandet så det blir 4m långt och går från kant till kant mot de bäddar du har jämte. Dels blir det mer symmetriskt och dels får du inte plats med så många plantor på så litet land. Jag hade själv potatis i en avlång bädd i år för att kunna rensa lättare och du får ca 3- 4 plantor på den bredden. Sen ska du ha gott om plats mellan raderna så du kan kupa jord på rötterna.
EKLO
Ett bra grundmått är att göra bäddarna 1,20 meter breda, på så sätt når man att rensa och skörda från båda håll, utan att gå i odlingarna. Sedan kan landen vara precis hur långa som helst.

Jordgubbar, smultron, sparris är ju bäddar du ska ha kvar med samma växter år efter år. Det ettåriga ska byta plats varje år, så att du inte riskerar sjukdomar och jorduttröttning etc. Men du behöver ju eg. inte ha strängt avskilda land för de olika grödorna, du kan i samma land växla odlingsrader mellan olika växter från år till år.

Vissa växter är ju mer näringskrävande än andra (kål, purjo tex) medan andra tillför kvävenäring till jorden (baljväxter som ärter och bönor). Därför är det en god idé att år två sätta näringskrävande där man året innan haft baljväxterna.

Med detta vill jag säga att din skiss kanske ändras om du tänker på att du inte bara ska odla under en enda säsong, utan ska få rotation över flera år? Där du t ex skissar de smala bäddarna åt störbönor, bör du kanske tänka om eftersom det verkar smart att ha kålen där kommande år?

Tänk på vad du gör av med mest - sallad kan man inte frysa in, frågan är alltså hur mycket yta som är rimlig att man behöver för det? Och för just sådana grödor är det också fiffigt att så med en månads mellanrum så att skördeklara plantor kommer över en längre tid.
Åsa, mälardalen zon 2
Skulle minska ner ytan på sallatslandet som EKLO säger det går ju inte att frysa. Och jag skulle nog fundera på att göra ett större kålland, varje kålväxt behöver ganska stor yta så du får inte plats med speciellt många kålplantor av vardera sorten på den ytan (bara kanske 2-3st)
Zzzleepy
Tack så mycket för alla svar.

Bäddarna har ett visst mått eftersom att jag har tillgång till rostfri plåt och bockmaskin. så jag kan göra egna snigelstaket som håller livet ut smile.gif Plåtarna kommer dock i givna mått exempelvis 100x200cm och för att få så lite spill som möjligt så gör jag bäddarna efter det. Det kommer ändå att kosta lite så detta året kanske jag bara gör till salladen. Men salladen kanske kan samsas med nått annat inne i den bädden.

Växelbruket visste jag ju om men tänkte inte på bönlandet smile.gif så det får jag göra om och jag hade inte en aning om att det var bra växla purjo och bönorna i just den ordningen. Så det tackar jag särskilt för.

Jag ska sätta mig med papper och penna igen och ta en funderare.

MVH
Chrille
Zzzleepy
Nu har jag gjort en ny skiss smile.gif

[attachment=66997:2012_01_...19_42_52.jpg]

Jag tog till mig av vad ni sa och förlängde potatislandet, jag satte även ihop bäddarna jämte till ett land och breddade bönlandet till en meter istället för en halv som innan. Då har jag tre land som är 4x1 meter som jag kan bedriva växelbruk på. jag flyttade ner bönlandet till att ligga ihop med dom andra två bäddarna som är av samma storlek. Dels för att det ska vara likadant dels för att jag inte vill ha potatisen där uppe där bönorna var innan. Men det känns fel att odla bönorna på det hållet kommer dom inte skugga varandra för mycket om man har spaljen i norr-syd linje?

Det saknas även lite låga plantor i den breddade delen av bönlandet nån som har nått tipps?

Eftersom att bäddarna blev lite större nu så skrotade jag iden på vinrankan det var ju även helt fel och ha den framför den tänkta stenbelagda plätten där jag tänkte ha ett litet kaffebord och så flyttade jag upp smultronen istället.

Flyttade även sparrisen upp dit för att ha dom permanenta växterna på samma ställe. Tror ni sparrislandet är för litet? 1x1,5m

Vitkålen fick ett eget land och så skrotade jag grönkålen (det kanske var fel kände jag nu) och så blev det blomkål och brokolli ihop med brysselkålen som fick krympa. På bilder ser det ju ut som att man kan få en hel del på bara en planta, har jag fel?

Sallads landet får ha kvar sin storlek men jag kan ju kanske ha nått annat eller en annan sort. Nån som har några tipps?

Sen är jag helt bortkommen på blommor och växter som drar till sig nyttodjur behöver tipps Det är ju en 13m lång rabbat som ska fyllas.. smile.gif

Ska ta lite bilder på hur det ser ut nu innan och sen följa upp under säsongen.

MVH
Chrille
Zzzleepy
Beställde lite fröer nu kunde inte håll mig..
Det blev det här:

Basilika - 'Ordinary'
Bladmynta - 'Britton'
Blandning, Nectar - 'Nelson Mixture'
Brysselkål - 'Bedford'
Brysselkål - 'Falstaff'
Böna, Bond- - 'Threefold White'
Böna, Vax- - 'Maxidor'
Dill - 'Como'
Erbjudande: fröpåse
Erbjudande: T&M-fröpåse
Gräslök - 'Polycross'
Gräslök - 'Twiggy'
Isbergssallat - 'Sonette'
Koriander - 'Confetti'
Kål, Röd- - 'Roodkop'
Kål, Vit- - 'Amager kurzstrunkig'
Lök, Purjo- - 'Blaugrüner Winter'
Lök, schalotten- - 'Banana Shallot'
Morot - 'Rainbow F1 hybrid'
Persilja, Slätbladig - 'Comun 3'
Plocksallat - 'Redin'
Rosmarin
Rucolasallat - 'Coltivata'
Rödbeta - 'Rubia'
Sparris - 'Martha Washington'
Ärt, Socker- - 'De Grace'

Bara att ta fram spaden och börja anlägga nästa helg om jag ska hinna göra i ordning alla bäddar.
EKLO
Hej igen,

nu tänker jag nog ändå att du har glädje av att läsa på lite i roliga böcker om grönsaksodling (t ex Köksträdgården av Lena Israelsson).

En sak du bör tänka på är att en del av de fröer du köpt är rätt krångligt att odla upp från frö själv, enklare är onekligen att köpa plantor av t ex sparris, gräslök, smultron, jordgubbar - som ju alla är fleråriga. Läs på om sparris som också behöver lite särskilda odlingsförutsättningar med djupa bäddar och mkt sand, och som du inte kan skörda från förrän plantan är 3 år.

Också purjo är svårt att så från frö, du behöver starta dem redan i februari/mars och då måste du odla dem inne under lysrör för att få plantor att sätta ut på våren. Enklare är också där att köpa plantor att sätta ut. Och basilika är mkt värme- och vattenkrävande och kanske lättare att så och ha inomhus.

Grönkål, savoykål, bryssenkål och purjo har alla den fördelen att de kan stå kvar i landen över vintern och skördas hela tiden. Inte så dumt när man har trångt i frysar etc.

Utgå hela tiden från vad du själv mest brukar äta för grönsaker, anpassa efter det. Jag tycker ditt projekt verkar extremt stort om du inte redan har landen klara? Risken kan bli att du kroknar innan du fått i ordning allt detta, kanske bättre att statrta i mindre skala och bygga på år för år?
Bassam
Hej
Det ar viktigt att läsa informationen som står på förpackningen först.
H.Bassam
Zzzleepy
Hej

Tack för svar och för all hjälp.

@Bassam
Självklart har jag läst på påsarna. Jag har faktiskt lagt en del tid på planering på det här.

@Eklo
Tack för boktipset, är ju en djungel av trädgårds böcker ute så det är ju bra med ett tipps på vad som är läsvärt.

Det är som du säger det är ett stort projekt och jag hade redan innan bestämt mig för att göra lite i taget, försöka göra färdigt bädd för bädd och så vidare smile.gif Men när man skissar så är det ju rätt bra att man tänker långsiktigt så att man inte behöver göra om och flytta på bäddar sen för att man inte får plats.

Sen funderar jag på att ta hem en maskin, jordfräs eller minigrävare beroende på hur jag ska göra med den gräsmatta som ligger där nu. Ska man ta bort den och ersätta den med jord eller ska man fräsa gräsmattan i jorden. Såg en trädgårds DVD där dom fräste tre gånger fast det kanske var gammal åkermark vet inte om det var gräs. Vad tycker du?
Hur eller hur ska man hyra maskin en helg så är det ju kanske bra att göra hela den ytan som man tänkt använda så slipper man den kostnaden igen. Man kanske kan så gröngödning eller täcka oanvänd yta med ljustät plast till dess att man ska ha den. Den yta man känner att man inte hinner med kanske man kan så blommor eller nått annat på tills nästa säsong.

Smultron och jordgubbar har jag redan i en murken illa skött pallkrage så jag tänkte försöka flytta dom plantor jag har till den nya planteringen istället för att så nya. Dom är av den sort som sprider sig så jag tror att jag kommer ha en hel del om ett par år även om jag kanske får lite glest mellan raderna i år.

Gräslöken visste jag inte att den var svår att driva upp från frö. smile.gif

Purjon kan jag förgro inne jag har nämligen lite chili som står under växtlampa redan.

Sparrisen är ju det godaste i hela trädgården så den vill jag gärna jobba lite extra för. Ska verkligen kolla upp lite noggrannare hur man utformar bädden osv innan jag sätter fart.
Jag hade koll på att man inte kan skörda på tre år däremot inte att det fanns plantor att köpa i affären. Kanske kan sätta några plantor och några frön.

Bättre att ha växter som man tycker om fast dom är svårare än att ha växter som man inte gillar och är lätta att driva upp.

Hur ser din trädgård ut EKLO man blir ju lite nyfiken.

MVH
Chrille

Edit
Köpte
Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson
Alla krydd och örtväxter kommer att stå i krukor på bokstubben förutom Dill, persilja och gräslöken.
EKLO
Hej igen,

Jag menar eg. kanske inte att det är så svårt att dra upp de där sorterna jag nämnde, det handlar mest om tålamod och plats under lysrören.

Själv startar jag i februari m sådd av purjo, kronärtskocka och rotselleri, som alla tar mkt lång tid på sig under lysrören. Ungefär 6-8 veckor innan jag kan plantera ut (vilket här i zon 1-2 är i sl av april) sår jag kålsorterna, bleksellerin och ev tomater under lysrören. Och ibland bönor och gurka/squasch - om jag har plats (annars sår jag dem direkt på friland senare).

Direkt på friland sår jag sedan morötter, sallater, sockerärter, palsternacka (som jag också höstsår en rad), dill, persilja, koriander och ruccola. Sättlök och sättpotatis köper jag och sätter då också. Lite senare, när jorden blivit varmare sår jag bönor, rödbetor och brytärter, och sätter ut mina förgrodda plantor. Jag brukar också under lysrören ha småblommiga tagetes och lite andra sommarblommor som jag sätter som låga "häckar" runt vissa land. Och sen är det en massa som självsår sig hos mig, och somligt får stå kvar, som blomsterkrasse (om de inte blir för många är det fint när de trasslar sig fram bland grönsakerna) och dill och koriander.

Jag har många små land, eftersom jag odlar på en naturtomt har jag fått successivt spetta/gräva/stubbryta för att få nya land att odla i. Jag täckodlar hela året, dvs tjocka lager täckning även på vintern, på sommaren mest gräsklipp och tång.

Efter några år inser jag nu att det där med sallader är roligast om de får så mycket plats att det blir riktiga, stiliga huvuden, och mycket cossallad har jag eftersom de står sig längre. Olika sorter är gott och snyggt. Och jag anpassar mig allt mer till vad jag verkligen "behöver" snarare än "primörer". Mer höstmorötter och höstvitkål, mer bryssel och grönkål, mer lök och potatis - för det äter jag mest.
Zzzleepy
@EKLO

Låter som ett ganska tungt arbete smile.gif Men när det är färdigt blir det ju fint.
Som sagt jag är ju precis i början av min köksträdgård så jag kan ju bara gissa mig fram till vad jag verkligen tycker om. Efter några år så vet man ju säkert vad som funkar och inte.

Tror jag ska ta några bilder och fortsätta den här tråden lite som en dagbok över utvecklingen i trädgården. Lite för min egen skull och för andra som är intresserade.

MVH
Chrille
EKLO
Nja, jag upplever nog inte att mitt jobb varit eller är "tungt", det är väldigt väldigt roligt och avkopplande för skallen. Men det tar ju tid. Man får inte se det som ett för stort projekt med en gång, det var därför jag reagerade på din skiss. Hade jag gjort en skiss på hur det nu ser ut, innan jag började för 7 år sedan, dvs när jag grävde och odlade mina första land - ja då hade jag kanske kroknat. Tänker jag. Men alla äro vi olika.

Jordfräs skulle jag f ö inte använda pga av att jag är så väldigt rädd om alla maskarna, som gör mitt mesta jordarbete numera, tack vare täckodlandet.
Zzzleepy
Nä som sagt ska jag inte använda maskin utan gräva allt för hand så kommer jag göra ett land och en stenmjölsgång runt det i taget tror jag smile.gif Det är ju klart billigas att göra så.

Kan du utveckla täckodlandet lite? Vad är det?
EKLO
Kolla i din nya L Israelssons bok om täckodling, där står det mesta på ett bra sätt tycker jag.
Zzzleepy
Det ska jag göra Eklo när den kommer smile.gif Jag beställde den på Adlibris nyss så den kommer nog till helgen.
Fick ett mail från fröföretaget att mina fröer är skickade smile.gif
Räknade precis ut att det borde gå 3-4 kubik stenmjöl till mina gångar Det väger 1,5 ton per kubik alltså 6 ton. Plus att det går en del till plattorna med.

Nu är det kvällen smile.gif
Go natt

EKLO
Om stenmjölet är av rätt slags sten (kan inge om det där, men det går ju att läsa på) så skulle jag aldrig lägga det på gångarna utan i landen som näringsämne. Men då ska det vara rätta bergarterna.
Zzzleepy
Vet inte om det är det eller inte men det är billigt och verkar bra om man kollar på traktens grusfirma.

http://nybrogrus.se/produktprislista.html

Och jag såg det i den där trädgårds DVD´n som jag pratade om innan. Den heter den ekologiska köksträdgården. Där körde dom med jordfräs efter traktor och dom hade stenmjöl som gångstig.
EKLO
Stenmjöl är med jämna mellanrum ett "hett" ämne bland ekologiska odlare. Somliga menar att med rätt bergart (det är verkligen inte vilka som helst har jag förstått, frågan är om de finns i Sverige ens?) är stenmjölet helt ovärderligt för att få stora skördar, andra anser att det mest är nys. Är det så billigt som du säger känns det kanske troligt att det inte är dessa näringsförbättrande bergarter det består av. Har själv aldrig sett gångar med stenmjöl, det låter lite skumt eftersom det är så otroligt finfördelat - tänkt åtminstone på att lägga markduk under, annars har du bara ogräs och gräs i gångarna efter en säsong.
Zzzleepy
Stenmjölet packas ju av regn och att man går på det och blir till en hård yta. Det är ju typ samma som man har under plattor. Inte helt fel om man vill ha sten plattor i ett senare skede. Vad har du mellan bäddarna?
Zzzleepy
Stenmjölet packas ju av regn och att man går på det och blir till en hård yta. Det är ju typ samma som man har under plattor. Inte helt fel om man vill ha sten plattor i ett senare skede. Vad har du mellan bäddarna?
EKLO
Jag har mest ogräs! Och gräs. Eländigt, men uthärdligt. Där jag kan gå med gräsklippare gör jag det. Annars tänker jag mycket på att göra något mer bestående åt det hela - men hittills har det alltid lockat mer att göra nya odlingsland...
Zzzleepy
Okey smile.gif hur mycket gångar har du nu? och hur många land och hur stora? Kan ju tänka mig att det kan vara ett "lite i taget jobb" det med smile.gif

Jag tänkte att odlings ytan även ska vara en fin plats att vara på. Som även du är inne på med lite blommor och så. Dels för att det är fint men även för mys faktorn. Med det menar jag inte att det ska vara rakt och strikt med räta vinklar och rader överallt det kan ju vara mycket finare med en grus eller gräsgång eller vad som helst det känns som att det bara är fantasin som sätter gränserna.
Men jag är inte bara intresserad av produktion.

EKLO
Just det, en gång i taget. 13 land tror jag det har húnnit bli nu. Nu räcker det, för grönsaksodlingarna tror jag. Nu är det andra planer för att hålla slyet nere, där ska jag trycka in lite vildvuxna perenner enligt devisen hellre egna val än att klippa sly. Jag har samlat en hoper blåmusselskal på stränderna för en vacker gång som ska bli av i en inte alltför avlägsen framtid...
Zzzleepy
Kan du tipsa om lite fina och vildvuxna perenner när du hittar nått bra. Jag har ju en lång rabbat som ska funka som en avgränsning mot den äng som gränsar mot min tomt. Har ju beställt nått nectar blandning som ska locka till sig lite bra insekter som jag tänkte ha där men jag vill ju ha en blandad och brokig rabbat som det händer lite i hela säsongen.

Nu är det verkligen go natt är ju jobbe dag och allt imorgon. smile.gif
Zzzleepy
Hej

Har ägnat mer tid att fundera på vad jag vill med trädgården egentligen och jag har bestämt mig för att:

Allt ska drivas ekologiskt
Trägården ska inte bara vara en produktions trädgård utan den ska även vara en vacker trädgård att vara i. Det innebär att jag ska skissa om planen lite till för att få in lite andra former än bara rektanglar. Jag ska även försöka ha plats till ätliga blommor, det behöver inte bara vara raka rader och strikta fyrkanter. Ska även satsa på olika höjder på odlingsytorna. Ska gå ifrån tanken på ett land en växt.
Trädgården ska inte kosta en massa pengar utan ska göras med enkla medel och fokus på återvinning.

Första steget till att skapa en billig och ekologisk trädgår måste ju vara att producera sin egen jord så jag var på bauhaus och skaffade mig en Greenline master plus. Ett varmkompostkärl som ska vara lite extra isolerat och ska klarar ner till 25 minus, kärlet är på lite över 300L.
Även om kärlet är lite dyrt att köpa så blir ju trädgården billigare i långa loppet om man inte behöver köpa all jord och jordförbättrings preparat. Den är tillverkad av återvunnen plast så det ligger ju i fas med ekot och miljötänkandet. Att det är mycket miljövinster med en egen kompost är ju en rätt självklar sak här på odla. smile.gif

Tack Eklo för det suveräna tipset på boken, jag fick den i torsdags och har läst den nu från pärm till pärm jag har väll inte lustläst alla olika sorters växter som presenteras men jag har lärt mig grymt mycket om hur man sköter sin trädgård osv. Hittade ju även all info man behöver för att köpa växter som drar till sig nytto djur. Massa roliga ätliga blommor osv. Alla nybörjare KÖP boken innan ni anlägger nått eller gör nått i trädgården så blir det rätt. Det är ju så tråkigt att börja om från början om man gör fel.

En fråga: Är det nån som har erfarenhet av libbsticka? Det står i boken att den drar till sig parasit stekeln som är ett nyttodjur men på svt´s trädgårds fredag så snackade dom ner den växten väldigt mycket. Är det nått problem med den?

Här kommer lite bilder..

Komposten

[attachment=67096:Komposten.JPG]

Anläggningen smile.gif
Det är området från och med stubben fram till åkern som ska odlas på
[attachment=67097:Min_vakr..._dg_rd_1.JPG]

Stubben som ska funka som uppställningsplats för krukor

[attachment=67098:Stubben.JPG]

Jag vill gärna ha tipps, kritik, beröm, bannor och allt annat man kan tänka sig att skriva.

MVH
Chrille
merlin68
När jag planerar grönsaksodlingarna utgår jag ifrån årsbehovet.
Vi gör t ex av med omkring 500 kg potatis per år (5 vuxna + vänner som äter mycket potatis smile.gif ) så vårt potatisland tar mycket plats. Kålrabbi äter vi ca 20 kg per år, omkring 5 kg haricot vert osv osv. Hur ofta äter du de olika grönsakerna?
Jordgubbslandet bör också vara stort liksom hallonlandet. Ditt sparrisland tycker jag skulle kunna vara avlångt som en sparrislist. Ska du bara odla grön sparris eller kupa och skörda den vit? Sparris är jättegott och jag odlar bägge sorterna och har nog sparat en massa pengar på att odla den själv.
Mitt godaste tips är att odla även svartrötter, en lite underskattad grönsak som används alldeles för lite. Persilja kan man sällan få för mycket av - räkna in några extra sträckmeter för den...Gillar du örtte? Odla din egen citronmeliss och mynta. Vi använder citronmellis som kantväxt och det går åt ett par meter meliss för vårt tedrickande:)
Zzzleepy
Hej Merlin

Tack för din inputt smile.gif

Nu i första skedet är inte målet att bli helt självförsörjande på grönsaker utan mer att lära mig det här med köksträdgård. Sen kan det kanske vara svårt att på denna yta få till land som är så stora speciellt om man tänker på att ha man ska ha ett växelbruk på 4-6 år.

Mynta har jag beställt men inte citronmellis.
Funderade på svartrot men jag åt köpta för ett par år sen och det var inget som fastnade men det kanske blir till nästa år.

Nu när jag har läst lite mer om hur hög sparrisen blir så har jag funderat på att kanske lägga den som en kant rabatt utmed ena sidan av köksträdgården. Men som jag sa innan så är jag inte nöjd med min planering av hur landen ska ligga, jag har läst lite mer och sett olika skisser på planlösningar som lockar mig mer än min egen. Jag ska rita upp en ny imorgon så kan jag lägga ut den här.

Några frågor då:

Hur stort är ditt potatisland till ytan?

Jag har inte beställt eller köpt potatis än så har du nån sort du kan rekommendera? läste att det finns gamla sorter som smakar "mer grönsak" än dom vi är vana vid i handlen skulle ju vara kul med en riktig äkta smak av potatis. Nått som rockar ens sockar smile.gif

Hur stor är eran odlingsyta totalt sett?

Odla du några växter som ni inte äter för att få det vackert och för att locka dit nyttodjur isf vilka?

Har du erfarenhet av libbsticka?

Svar på dina funderingar.
Jag tänkte ha grön sparris, jag har förstått att smaken är rätt lik och jag tycker dom gröna är vackrare på tallriken än dom vita.

grönsaker som är heta som sommarstenar här hemma är nog rätt lik andra familjer som inte är med köksträdgård, här är en liten lista i fallande mängd.
Potatis
lök
vitlök
purjolök
Paprika
tomat
Blomkål
broccoli
morot
sparris
brysselkål

Jag har inget växthus så jag har inte tagit med paprika och tomat i år, har förvisso fröer till tomat hemma som jag tänkte sätta men dom blir nog inomhus odlade tomater, jag driver i skrivande stund upp 10 olika sorters chili som jag måste fixa varma skyddade lägen till så det kommer att bli mer fokus på dom. Älskar stark mat och jag tycker chili är så vackra så det är mer än mat för mig. smile.gif

En annan fråga:
När man anlägger land på gräsmatta vad gör man med grässvålen? Vänder man ner den? fräser man sönder den eller tar man bort den?
Robbanp
Jag tycker det låter som om du ska kolla upp begreppet Potager lite. Då kan du dessutom slopa tankarna på gångar och bara lågga ut trampstenar av lika eller olika slag på lämpliga avstånd. Stenmjöl kan jag tänka mig om det är rejält avgränsat men annars tror jag det är lämpligast som underlag för stenläggning. Oavsett om du kör mer den stilen aller den mer strickta du planerat så skulle jag vilja ha in mycket mer kryddor (i din sidorabatt eller inblandat i en Potager), främst tänker jag på Salvia, olika Myntor och Oregano. Även lavendel är en riktig fjärilsmagnet och kan användas till exempel i bakning. Det finns dessutom ett antal sommarblommor som kan vara lämpliga (och ätliga, vilket känns rätt i sammanhanget), till exempel Ringblomma och Gurkört. Sen kan man ju alltid stoppa in en eller annan planta av tomat eller chilli, om du inte redan hade det med bland odlingsbäddarna.
merlin68
På svar på potatislandets storlek så är det 250 m2 men jag sätter tätare än man brukar och har inte märkt att avkastningen blir lägre snarare tvärtom. Vi oldar en del King edward ingen upphetsande sort men pålitlig och bra. Rocket som färskpotatis och ostara och ukama. Favoritsorterna är Linda och Amandine båda har en smak och konsistens utöver det vanliga:)

Libbsticka har jag två stora plantor i min trädgård. Lättodlade och vackra hela säsongen. Det räcker dock med en planta för att tillgodose årsbehovet för flera familjer;)

Nej i köksträdgården odlar vi nästan bara ätbart eller växter jag använder när jag tillverkar mina krämer/salvor. Det ser inte tråkigt ut för det för jag kantar med ringblomma, isop, lavendel och har doftande rosbuskar lite här och där (jag skördar blommorna till rossalvor, teer och rosenvatten). En planta åbrodd och en rugge balsamblad (invassiv) har dock smugit sig in för dofternas skull (härligt att gnugga bladen mellan fingrarna).
Jag blandar grönsaks och bärodlingarna och odlar exempelvis majrovor och västerråsgurkor bland krusbären...Samodling spar mycket plats!!!
Googla gärna på samodling av grönsaker, vilka sorter som trivs att växa bredvid varandra och vilka som avskyr att växa tillsammans.
Växthus är någonting jag rekommenderar om man har möjlighet att skaffa ett. Det var mitt bästa köp någonsin!
Nu ska jag sova så orkar jag kanske skriva lite mer imorgon:)
Zzzleepy
Hej

Tack för alla tipps och råd. Ska försöka rita om planeringen lite under dagen. Återkommer smile.gif

Det mer akuta frågan just nu är hur jag anlägger landen i gräsmattan, ska jag ta bort grässvålen helt så behöver jag ta hit så jäkla mkt jord. Och det blir transport och en onödig kostnad. Frågan är ju om det räcker att fräsa eller vända ner jorden, risken är väll att gräset hittar upp igen. Kanske om man gräver landet som en djupbädd och lägger gräset upp och ner i botten. Vad tror ni?

MVH
Chrille.
Zzzleepy
Hej

Nu har jag suttit och skissat upp en ny plan på hur jag vill ha trädgården. smile.gif

jag har blivit lite inspirerad av min nya bok, lite bilder på nätet och en trädgårds DVD som jag prenumererar på.
Det blir helt klart en Potager inspirerad variant och jag har gått ifrån det strikta tänkandet till lite mer flumigt och lumigt tänk.

[attachment=67131:2012_01_...20_42_06.jpg]

Söder är åt höger på bilden och det är en stor äng åt det hållet.
Jag har inte ritat in alla växter än tar gärna emot tipps. Jag har ju en växtlista längre bak i tråden. Nu gäller det att hitta lite mer blommor och örter som är ätliga för att fylla i luckor och för att sätta färg.
Tänkte ha höga växter norr sidan och söder sidan. åt öster fortsätter min trädgård så det behöver inte gränsas av lika kraftigt.

Denna bilden är ju en stor inspiration på vad jag vill ha.

[attachment=67132:dr_mtr_dg_rden.jpg]

Tack igen för all hjälp.
Zzzleepy
Funderar fortfarande på hur jag ska göra med gräsmattan, Nån som kan hjälpa mig?

Kan man vända ner gräs svålen eller kommer det bara tillbaka?
Funkar det att dubbelgräva? Alltså man gräver bort gräset sen gräver man ner ett spadtag till sen lägger man tillbaka gräset upp och ner i botten och återfyller med den jorden som från början var överst?
Vissa täcker ju med tidningar eller kartong på hösten. Kommer gräset att dö om man gör det nu? Det kanske är lite sent?

mvh
Chrille
Anette på Boäng
Hej Chrille. Kul att läsa om dina ambitioner med en potager, Go for it!
Jag potager-odlar sen många år tillbaka och det är jättekul.
Jag har gjort på olika sätt när jag brutit ny mark och alla har funkat.

1. klipp gräset, lägg ut potatis, täck med ett tjockt lager halm. Du får potatis och marken är klar att grävas till hösten:
2. Klipp gräset, gräv med spade (så att du vänder gräset ner) och låt sen vintern bryta ner, fräs eller grepa jorden till våren (lite för sent nu att starta)
3. Klipp gräset, täck marken ett ett lager med tidningar eller två, sprid ut hästgödsel, jord, kompost mm ovanpå och odla i det. Välj korta morötter första året wink.gif
min adress är http://daylily-potager.blogspot.com om du vill se vad/hur jag gör.
Zzzleepy
Hej Anette

Vilken fin trädgård du har, blir man ju super inspirerad av. Tyvärr så kom vintern till Kalmar med buller och bång så just nu är det lite lugnt med mina trädgårds arbeten och trädgårds planer.

tack för tipsen om gräsmattan jag får ha lite olika lösningar för olika växter och så får jag ta land för land.

jag ser att du har plank som kanter
behandlar du dom på nått sett eller byter du bara när dom blir dåliga? hur länge håller dom?
masore
På BBCs hemsida finns ett renodlat trädgårdsplaneringsprogram, kanske lite avancerat för att planera köksträdgård men kan vara kul att testa i alla fall. smile.gif
http://www.bbc.co.uk/gardening/design/virtualgarden_index.sh

Zzzleepy
Masore

Jag fick inte sidan till att funka men när jag testade kom jag på att plantagen har nått liknande. tack för tipset.. smile.gif
SweetPotato
Jag hållar på att planera min köksträdgård i SketchUp, ett gratisprogram från Google. Det är 3D och kankse lite overkill men jätteroligt när man kommer igång smile.gif
Zzzleepy
Jag har testat sketchup till ett annat projekt men jag hade inte tålamod till att lära mig det. Jag köpte istället rutat papper i A3 format och en skal linjal.
Ett tipps är att rita ut bäddar och dom prylar man vill ha i skala sen klipper man ut dom då kan man rita ut sin tomt och fasta föremål på ett annat papper i samma skala. sen kan man flytta runt sakerna och se vart dom passar bäst.

MVH
chrille
Rigoletto
Hej!

Kul tråd att läsa, jag blir nästan avundsjuk, tänk att ha hela planerings- och anläggningsarbetet framför sig. :-)

Jag rekommenderar att du skär bort svålen. Lägger den i trädgårdskomposten och återanvänder nästa år.

Ann
Scout
Kul att höra om dina planer. Så här ser upplägget ut på mina odlingslotter 2012. Norr är uppåt i ritningen. Det går en större gång längsmed öster om. Grannlotter finns norr, väster och söder om. Det är 120m2 (10mx12m). En ruta i ritningen motsvarar 1dm. Jag har gjort den i excel eftersom jag inte lärt mig sketchup eller liknande program ännu. Färgerna är inte färgkodade utan slumpmässiga och mest för att avgränsa varje växts yta.
[attachment=68155:Lottuppl_gg_2012.JPG]
Bäddarna går i nord-sydlig riktning. Bäddarna är 1,2m breda för att nå allt. De flesta bäddarna är lika stora ~5m2/st, vilket underlättar växelbruk. Bäddarna H I J O M och L byter inte växter mellan år i växelbruk. Gångarna mellan bäddarna är 0,5m. Mittgången 0,8m så att man lätt kan köra skottkärra. Gångarna täckta med svart marduk eller med tidningar. Gångar runt om hindrar ogräs att komma in från grannlotterna och ger bra åtkomst till bäddarna från alla håll. Har liten fikahörna mellan verktygslådan och melonbädden. De upphöjda bäddarna är träramar 2dm höga utom melonlådan som är 6dm hög och har genomskinligt plasttak. De upphödja bäddarna skapar lite rumskänsla i upplägget och ramar in. De streckade linjerna är lättflyttbara spaljéer av pinnar, kompostbursgaller eller armeringsgaller.

Jag har gått in för rationellt odlande, med permanenta bäddar och gångar. Kör mycket med täckodling av löv och fotbollsplansgräsklipp. Har odlat upp ytan i omgångar under två års tid, och grävt upp en bädd i taget vart efter jag hunnit gräva. Det är viktigt att man hinner njuta av odlandet och dricka te och beundra sitt hantverk också, och inte bara känna sig stressad för att man inte hunnit gräva så mycket som man tänkt sig. Ett bra tips är därför att ta det i omgångar och inte allt på en gång.

Komposten är pallkragar staplade lagom högt. Jorden under den bör ta del av näringsläckage. Komposten flyttas runt varje år. Den lilla separata komposten av halvpallkragar är för "farligt avfall" t.ex. kvickrot som inte bör kontaminera resten av komposten Bäddarna längst ner till höger är mest perenna grönsaker, i övrigt mycket bönor och sockerärtor vilket jag äter mycket av.

Det är kul att planera och rita och läsa frökataloger, det är ju bästa säsongen för det just nu. Lycka till.
Zzzleepy
Hej Scout

Det där ser ju jäkligt coolt ut, smart att ställa komposten på nästa års land smile.gif

Som sagt jag ska ta det lugnt och gräva land för land efter tid och lust. Vem vet det kanske bara blir en bädd i år.
jag inser ju att jag var lite snabb när jag köpte alla fröer men några kanske får vänta tills nästa år med att komma i marken.

Ska försöka gräva en bädd nu till helgen och så ska jag även förkultivera mina purjolökar tror jag, jag har även lite chili som nog vill ha större krukor nu så nu drar det igår inför våren. smile.gif

Om du har lust så får du gärna ta lite bilder på din köksträdgård kanske nån i månaden eller så och posta dom här så kan man se hur det utvecklar sig.
Så gör jag samma sak.

Mvh
Chrille

Zzzleepy
Inte mycket liv i den här tråden då våren har väntat lite på sig men nu lyser solen och lite av vårvärmen börjar komma nere i Kalmar.
Var på besök på trädgårdsmässan i Kista förra helgen men köpte inte mycket bara lite lila och röda morots frö.
Idag har jag varit på plantagen och handlat sätt potatis det blev 3 kg swift och 1 kilo amadin. Är det någon som har erfarenhet av dom sorterna. Hur eller hur så ska jag lägga dom i ett söder fönster idag så att dom kan få förgro lite.

Även dags att fröså lite av det andra jag har nu.

Happy gardening på er..

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon