Full version: Ras i Norge
Gossen Ruda
Året började inte så bra i Trondheimstrakten. http://www.adressa.no/
Huggorm
Det är jordras vartenda år i Norge, men det här var väll kanske större än normalt
Motti
Ruggigt värre !svärsonens syster och hennes dotter bor där men de blev tack och lov inte drabbade !hade varit hemskt om de kommit hem till Trondheim utan att ha ett hem kvar dunno.gif
Huggorm
Likadan kvicklera finns längs Göta älv mellan Vänern och Göteborg. Där har också gått en del spektakulära ras genom åren. Det var väll samma under E6:an som rasade också antar jag. Forskarna tror att vi kommer få se fler ras i framtiden om det skall fortsätta regna som det gjort de sista året.
Motti
Jo vi har väl haft en del sådana ras i Sverige och !sist var väl i Göteborgstrakten om jag inte minns fel !
Piccante
senaste större jordskred i Sverige var väl i Munkedal va?
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 07-01-2012, 03:27) *
senaste större jordskred i Sverige var väl i Munkedal va?

Ja, vägraset, men inga skadades där. Sista stora med hus som följde med ner var i Göteborg. Nu skall visst Lilla Edet vara extra i riskzonen också sägs det
Gunilla T
Ja, man har gjort en riskinventering och menar att det krävs åtgärder för att förhindra ras.

http://www.dn.se/debatt/brattom-att-atgard...i-gota-alvdalen
Gossen Ruda
All kvicklera härstammar från istiden, det är finmalt lermaterial som sen avsatts i saltvatten. Det är även saltet som håller ihop geggan. I takt med att leran lyfts upp över havsvattenytan börjar urlakningen och till slut när salthalten sjunkit tillräckligt flyter lergeggan iväg. En process som är ganska ostoppbar.
Huggorm
En mycket intressant film som förklarar hur kvicklera fungerar och visar bilder från ett stort skred 1978:
http://www.youtube.com/watch?v=26hooxzCGkY
Lokan
Oj vilka dramatiska bilder! Tack för den Huggorm! tummenupp.gif
Myosotis
Den var intressant! Jag tänkte att jag inte skulle orka titta på hela så här mitt i natten, men det gjorde jag!
omk
Bra film !
Det finns även ett rasriskområde i Brodalen, Lysekils kommun, sen i början av september 2011. Har ingen aning om det rör sig om kvicklera, dock.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 09-01-2012, 00:12) *
Den var intressant! Jag tänkte att jag inte skulle orka titta på hela så här mitt i natten, men det gjorde jag!

Det är ändå början som är viktigast, där det förklaras vad kvicklera är och hur den fungerar
Myosotis
Ja men eftersom jag inte har något minne av att jag har sett/hört om skredet tidigare så var det spännande att se hela.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 09-01-2012, 11:00) *
Ja men eftersom jag inte har något minne av att jag har sett/hört om skredet tidigare så var det spännande att se hela.

Långt bort i Norge och före Internet är en bra orsaksförklaring. Jag kände till det pga en annan diskussion på ett annat forum för några år sen.
Myosotis
De pratade säkert om det på nyheterna också men då var jag lite för ung för att titta på nyheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon