Jag har blivit tillfrågad av en kompis om hur hon bäst skall göra en ny berså (zon 5).
Hur stor skall den vara? Hur mycket skall man räkna med att "väggarna" tar?
Vilka växter skall man välja? Syren är ju klassiskt. Schersmin?
Salix-spön kanske? Växer ju fort i alla fall... Vilken sort är det förresten som vanligen säljs som "pinnar" man kan sätta ner rakt i jorden? Är det korgvide? (Den är väl i så fall härdig i zon 5? Jag har sett upgifter på allt från zon 4 till zon 7...)
octachoron
03-01-2012, 13:06
Pil (salix) i tättbevuxen häck har jag inte setts användas så mycket i norra Sverige utan mera söderut. Tror inte jag sett någon i närheten av mig (zon 4) använda korsade spön som ser så intressanta ut på planteringar i tex England. Dock kräver det tydligen ganska mycket årlig beskärning för att behålla sitt utseende.
Syren är ju den klassiska berså-växten, om man vill ha en blommande syrenhäck krävs det dock en friväxande häck som kommer att bli betydligt bredare än en klippt häck.
Mina vänner har bersåer av alm. (Själv har jag aldrig trivts i en berså - man ser ingenstans och dessutom måste den klippas och pysslas om jämn. Vill man ha skugga eller insynsskydd måste man väl inte ha det 270 grader, man kan väl ha några mer fria buskar och/eller träd så att man har lite utsikt?)
Krolliljan
03-01-2012, 18:46
Kanske kan
denna länken vara till någon nytta ?
En frukthäcksspaljé med härdiga äppelsorter kan hållas smal, lagom tät och formas på olika vis. Som rak spaljé (fast krökt i bersåns runda form), eller som lepage med mjuka bågar. Lagom mycket frukt av samma sort får man också om man väljer olika sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.