|
Full version: Liket är ute
Eva i Skåne
01-01-2012, 19:20
Jag skulle vilja ha en snack med den jä..a julgranshandlaren  men han har säkert satt sig i skydd. Vartenda år har han lika dåliga granar, men han är ju den ende i byn Vartenda år vid den här tiden säger jag samma sak: inte ett år till. Påminn mig gärna när nästa jul närmar sig [attachment=66996:avbarrad_gran.gif]
Gossen Ruda
01-01-2012, 19:24
Satsa på återvinningsbar plastgran.  Ta in ett par grangrenar i stugan också för att få rätt doft.
Eva i Skåne
01-01-2012, 19:28
Jag har alltid hävdat att en gran ska vara äkta och retats lite med de som har konstgjord, men jag känner att jag börjar vackla... Man borde kanske kolla nu när det är rea överallt på överblivet julgrejs.
Gossen Ruda
01-01-2012, 19:32
Jag är böjd att hålla med. Jag har löst problemet genom att skippa granen och resten av pyntandet.
CITAT (Eva i Skåne @ 01-01-2012, 19:28)  Jag har alltid hävdat att en gran ska vara äkta och retats lite med de som har konstgjord, men jag känner att jag börjar vackla... Man borde kanske kolla nu när det är rea överallt på överblivet julgrejs. Jag har också hävdat samma sak...fram tills den här julen. Saknar dock grandoften men knappast alla barren överallt i huset. Nästa jul blir det till att ta in några granruskor precis som Gossen Ruda föreslår.
Frugan vill även hon ha en plastgran eller en riktig gran men då skall den stå på altan, jag hoppas hon har glömt vad hon har sagt till nästa jul, jag vill ha en gran inne så att jag har någonstans att lägga julklapparna.
Här är en till som hävdat att det måste vara en riktig gran. Det blir ingen riktig jul annars. I fjol fick vi inte tag på en gran som liknade en gran så för första gången i mitt liv......som är ganska långt...... fick det bli en plastgran. Och vet ni .......det blev jul i alla fall. Nu har jag kommit över den höga tröskeln så nu blir det plastgran i fortsättningen. Jag måste ju erkänna att jag saknar grandoften men med lite hyacinter så doftar det jul i alla fall.
Nänänä. ingen plastgran inte! Att granen ser skadskjuten ut gör inget, det är charmigt. Men Eva, byt handlare... Jag köper av föreningar i trakten. Utom förra året då de inte hade granar pga. snön.
Gossen Ruda
01-01-2012, 20:41
En gång för länge sen på jobbet blev det en plastgran. Efter julhelgen samlade jag upp lite barr från min dåtida hemgran och spred ut under plastgranen. Det blev en del förundrade blickar från övriga och lite sura blickar från städerskan.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2012, 20:41)  En gång för länge sen på jobbet blev det en plastgran. Efter julhelgen samlade jag upp lite barr från min dåtida hemgran och spred ut under plastgranen. Det blev en del förundrade blickar från övriga och lite sura blickar från städerskan. 
Tre gånger rev katterna ner granen innan vi bytte till plastdito. Finns alldeles för mycket intressanta kryp i en gran från skogen och dom kvicknar ju till när dom kommer in i värmen! Och plastgranen är lika fin varje år!
Krok i taket så håller den sig på plats
solbrud
01-01-2012, 21:29
jag har bestämt mig för att aldrig släpa in en gran av plast så länge jag själv kan bestämma och släpa hem den. I år var jag ihärdig och sa att 23.e dec. då ska granen köpas, inte en dag innan för det är då julen börjar liksom. Och vad fanns då kvar? De allra fulaste exemplaren som hade två toppar, var sneda eller kala mm.
Så försäljaren övertalade oss att köpa en dyring, dvs en kungsgran. Den var väl fin men..
sönerna sa att den var av plast, hade ju ingen "riktig" stam. Och det värsta av allt furutom priset, den luktade ju inget.
Jag har i alla år envisats om att jag ska ha en äkta gran så det luktar gott inne. Enda fördelen är att denna barrade inte, fick ny snittyta vid hemkomsten, mycket vatten och sockerbitar. Så granen och försäljaren blev förlåtna för i år. men nästa år ska jag ha en som luktar skog med eller utan barrande och allehanda kvalster.
Huggorm
01-01-2012, 23:32
Nu är det bara någon månad kvar till det är dags att ta in ett påskris istället
Blomstertanten
02-01-2012, 06:53
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2012, 20:41)  En gång för länge sen på jobbet blev det en plastgran. Efter julhelgen samlade jag upp lite barr från min dåtida hemgran och spred ut under plastgranen. Det blev en del förundrade blickar från övriga och lite sura blickar från städerskan.  Som städerska kan jag upplysa dig om att även plastgranar barrar!!!! Frågan är bara vilka som är värst att få upp, plastbarr eller riktiga barr
skånepåg
02-01-2012, 10:49
En rosa plast gran med blinkande led-lampor i olika färger  Hehe ja en ex-flickvän plastgran barrade med nu i jul och vi skämtade om att limma tillbaka dem en och en
Myosotis
02-01-2012, 10:54
Men Eva, vilken rubrik!
Tradigt när granen barrar, det problemet har man inte om man hämtar en färsk. Vår står kvar och ser likadan ut som på julafton.
Gossen Ruda
02-01-2012, 11:03
Kan ju tillägga att i begynnelsen köpte familjen gran med ungefär samma resultat som Eva. När brorsan köpte bil började vi hämta gran från landet med bättre resultat, färsk. Detta fortsatte jag med tills jag la av helt runt sekelskiftet. Granen var alltid max en vecka och höll sig därför bra, på en del började de nya skotten växa och blev ett par cm. För det mesta fick järnvägen släppa till med granen, där växte de bästa.
*Stintan*
02-01-2012, 11:31
Bättre granen barrar så att man kan slänga ut eländet än att ha en gran som håller i evighet och t.o.m. växer och som man därför inte näns kasta utan har den kvar till Valborg vilket jag varit med om.  Det kan bli så när man bara kan gå ut i skogen och hämta en färsk gran. Jag sa alltid att en plastgran kommer inte över min tröskel men till slut föll jag till föga av en orsak och köpte en och tänkte att "bara i år nästa ska jag ha riktig igen". Nu råkade jag ha köpt en ovanligt snygg plastgran och jag upptäckte hur lätt och praktiskt det var att slippa kliva runt i djupsnö i skogen och leta efter den perfekta granen, även om det var något visst med det också, så det blev aldrig mer någon riktig gran. Man vänjer sig och grandoften kan man fixa på annat sättt. Numera är granen permanent bosatt i källaren eftersom jag inte firar jul sen några år tillbaka. Ungarna får väl slåss om den när det blir dags för arvsskifte.
skånepåg
02-01-2012, 11:45
Lite utanför normen får man vara
netaave
02-01-2012, 12:11
CITAT (skånepåg @ 02-01-2012, 11:45)  Lite utanför normen får man vara  Ha ha där går gränsen, den matchar ju inte ens flaggan Jag är inne på min andra plastgran, den förra barrade  kommer aldrig mer att ta in en riktig
skånepåg
02-01-2012, 12:24
CITAT (netaave @ 02-01-2012, 12:11)  Ha ha där går gränsen, den matchar ju inte ens flaggan Jag är inne på min andra plastgran, den förra barrade  kommer aldrig mer att ta in en riktig Därför man får vara annorlunda, men skånska flaggan i mitt hjärta  Fast bilden är från 2010, så mycket snö det kom
Meriona
02-01-2012, 13:02
 Min pappa kallade alltid tompavor för lik, jag undrar lite först vad fasiken det var att skapa en tråd om.... Vi hämtade nyhuggna granar i skogen under några år, men de både stank och barrade lika jäkligt som köpta, så vi gav upp och köpte en konstgran. Med lite pine-doft på sprejflaska luktar den godare än gott. Men i år blev det vår lilla variant, lagom att plocka fram och att ställa tillbaka i källarn. Och inte blir det mindre juligt för det, som nån sa. Det är inte alls noga att ha en genuin jul som på farfars tid, åtminstone i mina ögon. Tvärtom - omväxling förnöjer.
Ha ha, klart uppfriskande Skånepåg!
Appropå lik, i ett korsord så fanns följande nyckel: "Liket i igloon", det skulle bli "Tombuteljen"
Myosotis
03-01-2012, 12:05
CITAT (*Stintan* @ 02-01-2012, 11:31)  Bättre granen barrar så att man kan slänga ut eländet än att ha en gran som håller i evighet och t.o.m. växer och som man därför inte näns kasta utan har den kvar till Valborg vilket jag varit med om.  Det kan bli så när man bara kan gå ut i skogen och hämta en färsk gran... Har aldrig hänt här fast vi hämtar den på julafton eller ibland dagen innan (som denna julen, det regnade så den fick stå i ladan och droppa av sig till julafton). Det känns oftast som om den inte dricker, sen börjar den barra i januari. Undrar om det kan hänga ihop med typ av julgransfot? CITAT (skånepåg @ 02-01-2012, 11:45)  Lite utanför normen får man vara  Inte riktigt min smak...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|