Full version: Fågeltråd-2012
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Ingela i Segersberg
Fantastiskt fin bild, Blomstertanten! bravo.gif
Blomstertanten
CITAT (Meriona @ 25-02-2012, 20:13) *
En fantastisk bild! Älskar den grå dörren, pinad av väder och vind sedan urminnes tider och så den fina ladusvalan framför! wub.gif

Svalan sitter på utsidan av ett gömsle som är byggt vid Rynningeviken, en otroligt fågelrik plats som förr var soptipp.
Jag fick hänga halvvägs ut genom en av luckorna på gömslet för att fånga den här giggle.gif
Flemming
Thalassa: Va´skönt att dom klarade sig båda två.
Däremot tycker jag det är lite sparsamt med beröm här och på Fotosidan.se.
Sådana bilder är man knappast bortskämd med att se...

Meriona: Har två utanför fönstret men dom hörs bara när dom flyger iväg...

Blomstertanten: Nu fick man en "sommarflashback" och minns alla svalorna.
Blir tummen upp för din bild tummenupp.gif

Myosotis: Du glömde svara på hur det gick med smålomen du räddade !
Monarda
CITAT (Meriona @ 25-02-2012, 14:41) *
Nu har jag hört ringduvorna här nån vecka eller så, så nu är det snart vår!

Härligt! Jag väntar bara på att mina två ska dyka upp, fast det dröjer nog ett tag till; den här bilden är tagen i mitten på april. Jag vet inte men vill gärna tro att det är samma duvor som dyker upp år från år. Aldrig mer än två men något bo har jag aldrig sett till.

[attachment=68180:P4181039.jpg]

Här är en bild från parken i Linköping med ruvande duva i risigt bo.

[attachment=68181:P5301142.jpg]
Flemming
Monarda: Här har varit en under vintern och dom senaste dagarna har nummer två dykt upp..
Verkar vara goda vänner för dom landar,äter och flyger samtidigt men precis som du har jag inte sett något bo eller unge/ungar.
Kanske blir det inga ungar pga. alla kater men även skator som finns i ett större antal.

Vi kan väl tro och hoppas att det är dom samma vi ser varje år.

Här var tre duvor i somras,men en var för mycket och "trean" fick sina nackfjädrar plockade,dock växte nya ut ganska så snabb...
Fina bilder och ett duvbo har jag nog aldrig sett i verkligheten men väl på nätet.

Lägger in två bilder från Svedalas Stadspark
Man kan verkligen se hur tät andens fjäderdräkt är när solen lyser.
Måsen ville också vara med på bild...
Monarda
CITAT (Flemming @ 26-02-2012, 19:20) *
Monarda: Här har varit en under vintern och dom senaste dagarna har nummer två dykt upp..
Verkar vara goda vänner för dom landar,äter och flyger samtidigt men precis som du har jag inte sett något bo eller unge/ungar.
Kanske blir det inga ungar pga. alla kater men även skator som finns i ett större antal.

Vi kan väl tro och hoppas att det är dom samma vi ser varje år.

Här var tre duvor i somras,men en var för mycket och "trean" fick sina nackfjädrar plockade,dock växte nya ut ganska så snabb...
Fina bilder och ett duvbo har jag nog aldrig sett i verkligheten men väl på nätet.

Dom verkade gilla varandra i alla fall. blush.gif Har en del skator här så det kanske är därför. Men jag har sett skator gå undan för ringduvan vid matplatsen och det tillhör ju inte vanligheterna att dom viker undan, utom för kråkorna då. Ska försöka hjälpa dom lite på traven i år och lägga ut lite ris för ev bobygge.
Skatorna är redan igång med att samla kvistar, ett säkert vårtecken.

[attachment=68184:P4181038.jpg]
Gossen Ruda
I fm hade jag nog 50 sidensvansar som matgäster vid äpplena. Björktrasten höll sig i bakgrunden, den hade inte en chans att skrämma bort alla. biggrin.gif
Flemming
CITAT (Monarda @ 26-02-2012, 19:42) *
Dom verkade gilla varandra i alla fall. blush.gif Har en del skator här så det kanske är därför. Men jag har sett skator gå undan för ringduvan vid matplatsen och det tillhör ju inte vanligheterna att dom viker undan, utom för kråkorna då. Ska försöka hjälpa dom lite på traven i år och lägga ut lite ris för ev bobygge.
Skatorna är redan igång med att samla kvistar, ett säkert vårtecken.

Konstigt att dom "alltid" skall ha kärlek på taket.
Har för mig att jag visade en bild på ett par från i somras och dom satt också på toppen av taket.

Här hos mig är rangordningen,råka,kaja skata,duvan den bryr sig inte om vad dom andra hittar på utan äter i lugn och ro på sin kant...
Några kråkor har jag inte...

Här verkar fåglarna endast "pinka revir" och äta.
Snöblandat regn under eftermiddagen,gjorde det knappast roligare för dom...
Gunilla T
....och i morse hörde jag koltrasten för första gången i år yahoo.gif
Gunilla T
Har varit ute i trädgården och jobbat och precis när jag skulle gå in hörde jag dem....de första svanarna! Lite väl tidigt, hoppas det går bra.
renate
CITAT (Thalassa @ 20-02-2012, 10:57) *
Vad hände egentligen här?

Jag var ute med fågelmat och upptäckte då att blåmesarna börjat uppvakta varandra och tänkte att "oj så trevligt vilket bra vårtecken". Men så plötsligt hände det här. Frågan är bara, vad var det som egentligen hände, två rivaler som rök ihop eller en "våldtäkt"?

[attachment=67998:2012_02_20_168.jpg]

[attachment=67999:2012_02_20_174.jpg]

[attachment=68001:2012_02_20_177.jpg]

[attachment=68002:2012_02_20_178.jpg]

[attachment=68004:2012_02_20_191.jpg]

[attachment=68005:2012_02_20_192.jpg]

[attachment=68006:2012_02_20_193.jpg]

Måste också säga att jag blir så otroligt glad av att läsa din berättelse Flemming, sådant gör mig varm ända in i själen! Det är så underbart med folk som bryr sig smile.gif

Helt fantastiska bilder på ett fågelslagsmål.Det där är man inte med om varje dag.Så bra!
Lokan
Ååå vad många fina bilder!! Och slagskämparna var ju outstanding!! tummenupp.gif

Här kommer nötskrikan från i morse - innan den upptäckte mig! smile.gif

[attachment=68282:IMG_3309...erad_1_0.jpg]
Blomstertanten
CITAT (Lokan @ 29-02-2012, 19:23) *
Ååå vad många fina bilder!! Och slagskämparna var ju outstanding!! tummenupp.gif

Här kommer nötskrikan från i morse - innan den upptäckte mig! smile.gif
[attachment=68282:IMG_3309...erad_1_0.jpg]

Fantastiskt fin bild på nötskrikan! Hur nära kröp du egentligen? giggle.gif
Lokan
Bakom köksfönstret flirting.gif
Tack Blomstertanten!
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 29-02-2012, 12:16) *
Har varit ute i trädgården och jobbat och precis när jag skulle gå in hörde jag dem....de första svanarna! Lite väl tidigt, hoppas det går bra.

Jag hörde och såg ett tiotal sångsvanar redan i helgen.
omk
Otroligt fina bilder allihop !
Gräsanden ser ut att vara glaserad på bröstet. Ringduvorna blush.gif . Och så en av mina favoriter; nötskrika wub.gif .

Jag satt ute idag, på förstukvisten. Hörde ett gnyende, pipande ljud, som en hund som tycker väldigt mycket synd om sig själv; ni förstår vad jag menar ?
Ljudet kom från "fågelmatsträdet". Jag tänkte att nån av grannarnas hundar rymt och satt där och pep, men ingen hund syntes till.
Däremot EN fågel och efter att ha spanat med kikare, jo, det fanns bara EN fågel på plats, så fick jag inse att denna pippi frambringat detta hund-pipande.
En hackspett !!! w00t.gif

Har någon av er nånsin hört en hackspett låta som en "tyck-synd-om-mig-hund" ? Jag har det aldrig !
Ingela i Segersberg
Några nya fågelbilder....

Talltita

Blåmes

Lokan
Perfekt Ingela! bravo.gif
Ingela i Segersberg
thanks.gif Lokan
Flemming
CITAT (omk @ 29-02-2012, 23:08) *
Otroligt fina bilder allihop !
Gräsanden ser ut att vara glaserad på bröstet. Ringduvorna blush.gif . Och så en av mina favoriter; nötskrika wub.gif .

Jag satt ute idag, på förstukvisten. Hörde ett gnyende, pipande ljud, som en hund som tycker väldigt mycket synd om sig själv; ni förstår vad jag menar ?
Ljudet kom från "fågelmatsträdet". Jag tänkte att nån av grannarnas hundar rymt och satt där och pep, men ingen hund syntes till.
Däremot EN fågel och efter att ha spanat med kikare, jo, det fanns bara EN fågel på plats, så fick jag inse att denna pippi frambringat detta hund-pipande.
En hackspett !!! w00t.gif

Har någon av er nånsin hört en hackspett låta som en "tyck-synd-om-mig-hund" ? Jag har det aldrig !

Det är solljuset som skiner på ankan,någon glaserad anka skall hon inte bli om jag får bestämma nono.gif
Prova och skriv i ornitologernas forum så kanske du kan få svar på Hackes underliga ljud.

http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/forum/

Har aldrig hör ett sådant läte och hittar inget på nätet.
Monarda
Man tager sig en duvlur bland barren sleeping.gif

[attachment=68318:P4060934.jpg]
Flemming
CITAT (Monarda @ 01-03-2012, 22:24) *
Man tager sig en duvlur bland barren sleeping.gif

[attachment=68318:P4060934.jpg]

laugh.gif Den var riktig rolig...
omk
CITAT (Flemming @ 01-03-2012, 21:39) *
Det är solljuset som skiner på ankan,någon glaserad anka skall hon inte bli om jag får bestämma nono.gif
Prova och skriv i ornitologernas forum så kanske du kan få svar på Hackes underliga ljud.

http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/forum/

Har aldrig hör ett sådant läte och hittar inget på nätet.

giggle.gif Ja, nu menade jag ju inte glacerad som nån ev maträtt, utan snarare att fjädrarna såg ut som glaserat ler/flintgods eller kakel eller nåt. Oigenomträngligt !! (Finns det ett sådant ord ? blink.gif )

Ska skicka en förfrågan till SOF, lovar att vidarebefordra deras svar !

Edit; sååå fin bild Monarda, man hör den nästan snarka ... smile.gif
Bengalow
Nåja, ordet heter ogenomträngligt...men eftersom du frågade, så svarade jag...
omk
CITAT (Bengalow @ 02-03-2012, 22:23) *
Nåja, ordet heter ogenomträngligt...men eftersom du frågade, så svarade jag...

Tack ... tummenupp.gif
Thalassa
Jag har inte riktigt hängt med i tråden på senaste men tackar för de fina kommentarer som jag fick på slagsmålet lite så här i efterhand. Fantastiskt fina bilder som tillkommit efter det också. Detta är verkligen en bra tråd! smile.gif
Flemming
CITAT (omk @ 02-03-2012, 21:59) *
giggle.gif Ja, nu menade jag ju inte glacerad som nån ev maträtt, utan snarare att fjädrarna såg ut som glaserat ler/flintgods eller kakel eller nåt. Oigenomträngligt !! (Finns det ett sådant ord ? blink.gif )

Edit; sååå fin bild Monarda, man hör den nästan snarka ... smile.gif

sweatingbullets.gif

Okej,du är förlåten...
Monarda
Den soliga morgonen inbjöd till en promenad längs Dalälven.

Nu får ni gissa vad det här kan vara.

[attachment=68336:DSC_0692a.jpg]
Huggorm
Grågås?
Monarda
Yes! bravo.gif Rätt svar, Huggorm!

För några bitar fralla poserar jag så här vackert.

[attachment=68338:DSC_0685.jpg]
Ingela i Segersberg
Jättefin bild, Monarda! wub.gif Det ser ut som gräsanden ler mot dig! Tydligen glad för brödbitarna!
Lokan
Väldigt fin bild Monarda! Och visst ler den!! Utan tvekan! yes.gif
omk
CITAT (omk @ 02-03-2012, 21:59) *

Här kommer svaret:

Hej!

Större hackspetten har, som de flesta fågelarter, en ganska stor bredd och repertoar på läten beroende på ålder, kön och situation. De läten som beskrivs i de vanliga fågelhandböckerna och som finns i de mer allmänna ljudupptagningarna - det är större hackens vanliga läten och de hörs ofta starkt och långt.

Men det finns alltså flera, lite mer ovanliga läten och du fick en annorlunda upplevelse. Bra att du tog reda på från vilken fågel ljudet kom.
Ibland förekommer det frågor om naturljud i olika sammanhang, utan fler ledtrådar än själva lätet.
Alla små pusselbitar är värdefulla när en ljudgåta ska lösas.

I ditt fall var det förstås mer en fråga om ett udda läte från en vanlig fågel och just detta kan bidra till kunskapen att konstiga läten i skogen inte behöver vara konstiga fåglar smile.gif

ölandshälsningar
Göran

Edit; tack för länken Flemming !
Flemming
Monarda: Sitter och tittar på "din" anka och då speciellt vattenpärlorna som rinner nerför kroppen.
Snacka om vattentät...

Härliga färger på fotot och focuseringen är mitt i prick.
Flemming
CITAT (omk @ 04-03-2012, 20:05) *
Här kommer svaret:

Hej!

Större hackspetten har, som de flesta fågelarter, en ganska stor bredd och repertoar på läten beroende på ålder, kön och situation. De läten som beskrivs i de vanliga fågelhandböckerna och som finns i de mer allmänna ljudupptagningarna - det är större hackens vanliga läten och de hörs ofta starkt och långt.

Men det finns alltså flera, lite mer ovanliga läten och du fick en annorlunda upplevelse. Bra att du tog reda på från vilken fågel ljudet kom.
Ibland förekommer det frågor om naturljud i olika sammanhang, utan fler ledtrådar än själva lätet.
Alla små pusselbitar är värdefulla när en ljudgåta ska lösas.

I ditt fall var det förstås mer en fråga om ett udda läte från en vanlig fågel och just detta kan bidra till kunskapen att konstiga läten i skogen inte behöver vara konstiga fåglar smile.gif

ölandshälsningar
Göran

Där fick vi svaret...

Synd att du inte har några konstiga fåglar för dom skulle vi allt vilja se.

Här hos mig finns en talgoxe som tydligen har bott granne med ett billarm.
Inget vanligt tutande utan mer "elektroniskt" läte,vilket är svårt att beskriva och hittar inget på youtube.
Lokan
Och här kommer en av 'våra' hackspettar som antagit en helt ny stil vid nötmataren! Inga fötter i maten!! Minsann! giggle.gif

[attachment=68377:IMG_3885...erad_1_0.jpg]
Flemming
Lokan: Ganska så otroligt att dom aldrig fastnar med klorna i materialet dom sitter på/hänger i ...
Fin bild blev det och fler vill vi se...
Huggorm
Det var en intressant vinkel på hackspetten. Jag har en just utanför fönstret nu, den kalasar som vanligt på talgboll. Men den är lite för stor för en vanlig talgboll så den hänger liksom på undersidan och äter uppåt. Verkar bli tröttsamt i längden, för med jämna mellanrum sätter den sig på en gren och vilar.
Meriona
Hackspettarna finns även där jag matar (på jobbet), de är både på jordnötsbollen och på tagbolls-spiralen. Två stycken är det, men hur ser man om det är hanar eller honor?
Lokan
Hanen har en stor röd fläck på bakhuvudet och honan en liten!
Tikka
Idag såg jag årets första Tofsvipa smile.gif
Schysst stil på hacke !
omk
Kan meddela att bofinkshonorna har kommit "hem" ! biggrin.gif
I fredags (eller om det var i lördags ?) så fanns det en stooor flock med både hanar och honor i min fågelmatning ! NU är det vår !!! tummenupp.gif

Edit 1; 5 mil so Göteborg.
Edit 2; jättebra bild på Hacke Spett !!
Meriona
CITAT (Lokan @ 11-03-2012, 16:41) *
Hanen har en stor röd fläck på bakhuvudet och honan en liten!

Tack Lokan, då får jag försöka titta lite noggrannare framöver... smiley_small_hug.gif
Gunilla T
Nu har vi fixat sex nya småfågelholkar som är reserverade för svartvita flugsnappare. De kommer de första dagarna i maj så vi sätter inte upp holkarna förrän dess. Då slipper förhoppningsvis mesarna och pilfinkarna bli utslängda från sina holkar och den svartvita får det lite enklare med bobygget i år.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2012, 18:10) *
Nu har vi fixat sex nya småfågelholkar som är reserverade för svartvita flugsnappare. De kommer de första dagarna i maj så vi sätter inte upp holkarna förrän dess. Då slipper förhoppningsvis mesarna och pilfinkarna bli utslängda från sina holkar och den svartvita får det lite enklare med bobygget i år.

Min enkla erfrenhet är att svartvita med avsikt slänger ut mesar och andra för att slippa bygga bobalen själv.
Gunilla T
Ja, vi får väl se. De är borende av holkar för sin häckning och de kommer ju så sent från andra sidan klotet så alla holkar är upptagna när de väl infinner sig.

Tänk att vara så liten och flyga hela vägen från Afrika över den farliga öknen bara för att få sätta bo och så finns det inga boplatser kvar sad.gif

Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2012, 18:34) *
Ja, vi får väl se. De är borende av holkar för sin häckning och de kommer ju så sent från andra sidan klotet så alla holkar är upptagna när de väl infinner sig.

Tänk att vara så liten och flyga hela vägen från Afrika över den farliga öknen bara för att få sätta bo och så finns det inga boplatser kvar sad.gif

Jag brukar ha lediga holkar till uthyrning men det blir ändå som jag beskrivit.
Lokan
Titt in, inte ut! Nötväckan kikar in genom fönstret och undrar nog vad jag håller på med! giggle.gif

[attachment=68499:IMG_4261...erad_1_0.jpg]
Biggan_
CITAT (Lokan @ 13-03-2012, 19:27) *
Titt in, inte ut! Nötväckan kikar in genom fönstret och undrar nog vad jag håller på med! giggle.gif

[attachment=68499:IMG_4261...erad_1_0.jpg]

Jättefin bild Lokan! tummenupp.gif
Lokan
thanks.gif Biggan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon