Gunilla T
Jag brukar inte planera särskilt mycket med vetskapen om att det sällan brukar bli enligt planering men nu har jag huvudet fullt av planer om vad som skall (bör) göras. Kanske är det vädret som gör det, i avsaknad av snö känns det som om det bara är att sätta igång och det som är mindre trevligt blir så synligt nu.

- skall iaf börja med att uppdatera min växtlista. Har ett enkelt system på excel där jag försöker hålla koll på mina växter. Har tagit bort en hel del perenner i fjol som skall markeras med kursiv stil, en burk full med växtetiketter från inköpta växter ifjol som skall tillföras växtlistan.

- färdiggjorda rabatter är alltid trevligt på våren. Har en stor och djupgrävd surjordsrabatt där jag i vår skall plantera en Rhododendron catawbiense tillsammans med en Magnolia. Rabatten fylldes i höstas med kompost, stallgödsel, gruskross och massor med torv. Torven är svår att få blöt så därför får vintern nu sköta det jobbet. Kanterna är inte färdiggjorda så det måste göras så snart som möjligt i vår.

- har faktiskt en tom rabatt till där jag grävde bort en stor rugge med jättevallmo. Där får jag nog avvakta med plantering eftersom vallmon med all säkerhet kommer att dyka upp någonstans i rabatten igen. De är svåra att få bort så det gäller att vara tålmodig och gräva så fort nya skott visar sig.

- ett litet pilstaket har gjort sitt för länge sedan. Säkert 5 - 6 år sedan som jag flätade det och nu är det fult och murket. Vet dessvärre inte vad jag skall göra i stället, kan tänka mig någon form av staket, målat i falurött men inte de traditionella staketen. Tips på snygga originella staket mottages tacksamt...

- och så ett jätteprojekt som borde göras. Ena sidan av huset står precis så som det var när vi flyttade hit. Gårdsgrus på en ganska stor, något sluttande yta ner mot gräsytorna. Ytan avslutas med kreosotdränkta slipers, usch! En del har vi tagit bort men den sista kanten ligger kvar, annars hade allt grus rasat ut i gräset. Här vill jag lägga sten men inte vanlig marksten utan granitsten och det är näst intill omöjligt att komma över utan att det kostar en förmögenhet. Har inte helt klart hur man kan lösa kanten mot gräset, gillar inte de murar man gör av mursten. Kanske något med stora stenblock som man kan lyfta med maskin och få en oregelbunden kant...inte färdigtänkt alls. Det får inte bli en stenöken heller så jag tänker mig några stora stenblock som bryter av och en del planteringshål bland stenarna där jag kan plantera några små träd och snygga barrväxter. Något med vatten också skulle inte vara fel...allt hänger på om jag lyckas hitta marksten i granit.

- några stora träd borde planteras framför huset för att sila vinden. Vi har bra skydd mot alla vindar förutom sydvästen som tar fart över gärdena och just sydvästvinden är den vanligaste vinden på sommaren. Trädplanteringarna borde ha gjorts för längesedan...

Några "måsten" nerskrivna....med förhoppningar om verkställighet i sommar smile.gif

Vad har ni för planer för säsongen 2012?

EKLO
Hej, jag har ju sett lite av dina fantastiska bilder här och förstår att det inte kan vara många vakna timmar över, det är roligt och inspirerande att se!

Själv är jag ju framför allt grönsaksodlare, och eftersom jag odlar på en naturtomt (sommarstugan) i södra Bohuslän handlar mina planer oavbrutet om att omvandla slytyngda delar av naturen till odlingsbara plättar. Det innebär stenspettning och stubbrytning och jordförbättring.

Nu är det ett nytt område av tomten som står på tur, den milda hösten o vintern gör att jag redan kunnat börja spettningen. Stenar är det många, små murar är för mig ett sätt att göra av med dem. Jag brukar täcka insidan med markduk för att hindra rötter och ogräs att helt fritt härja.

Odlingsplanerna i år går över i perenner för första gången. Jag kommer nog att satsa på mkt nävor eftersom många av dem passar med landskapet, det får inte se för "stadsaktigt ut".

Har även en tanke om att ev. plantera några havtornsbuskar (eftersom jag älskar havtorsmarmelad och faktiskt köper det hela tiden), men är osäker på om de kan riskera att bli för invasiva? Här finns inga exemplar naturligt, men det är ju annars en Bohusväxt.
gnon49
har varit inne på Impecta o dräglat över deras utbud. Eftersom jag vill ha perenner som gränsar till ogräs blir det säkert några nya nävor. Även några tuffa marktäckare står på önskelistan. Säkert slinker några sommarblommor med av bara farten. Om fyra veckor är det dags för första sådden. yahoo.gif
mamamaggan
Jag har kontaktat en trädgårdsmästare som vi anlitat förut. Verkar vara perfekt att planera trädgården nu .

Vi kan inte längre göra så stora saker redan nu och min man kommer att få sitt knä opererat för fjärde gången , mycket troligt att han blir av med större delen av sitt högra ben i år.

Vi har vår trädgård vid sommarstugan och vi har inte orkat med att göra så mycket de senaste åren. Nu vill jag göra en flerårsplan så att vi kan få en njutbar lättskött trädgård.

Har en hel del perenner som sitter i pallkragar i väntan på att få planteras ut . rosor som vill flyttas på , nya rabatter som ska grävas mm mm .

Vi får ta lite i taget så mycket vi har råd med varje år men jag ser fram emot den här planeringen oerhört.
Krolliljan
Jag kom precis in till datorn från min "planeringsbok"

Har ritat upp hur min "odlingstrappa" ska se ut. Den ska byggas så snart vädret tillåter. Sen ska lite plank och spaljéer målas och en portal ska byggas av några slanor jag kommit över. Har också lite stenar jag kan göra ngt kul av.

Den roliga planeringen är hur jag ska placera ca 40 plantor jag köpte på rea i höstas och 20 som jag fick. De är nu planterade i pallkragar och lite här och där där de fick plats över vintern.
Det blir väl ngt nytt land och "ommöblering" i andra land crazy.gif . Det ska bli så roligt. smile.gif
rissen
Jag har väl inte så stora planer för trädgården 2012.

En trädpion skall inhandlas och planteras. 3 st gärdesgårdsstörar skall ner i marken som ett
"tält" där det skall planteras 1 klematis vid varje stör. Finns en klematis som heter Purpurea Plena som jag tycker är vacker. Är det någon som har erfarenhet av den ??? Lätt ?? Svår ??

Tänkte skicka efter några fina liljor men vet inte vart jag skall skicka efter ifrån ???
Har ni några ideér ??? Helst inom Sverige. Har sett en lilja som heter "Ebony" som var så bedårande vacker. Älskar orientaliska o asiatiska liljor.

Lite olika torn att plantera rosor o klematisar i skall gubben få göra.

Annars är det lite underhåll med färgburken som skall göras samt byta tak på vår veranda.

Eva
Zzzleepy
Hej

Jag har en egen liten tråd om hur jag planerar trädgårds arbetet under 2012 i köksträdgården. Jag tror väll inte jag hinner allt i år men jag har i alla fall ritat upp hur jag skulle vilja göra om jag hinner.
Ett planerings tipps är ju helt klart att köpa A3 millimeter rutat papper och en skallinja och rita upp det man vill göra och det man har.

MVH
Chrille
merlin68
Vi ska bygga ett högt staket kring "övre" trädgården. Dels för att dammen ligger där och vi då kan ta bort "barnskyddet" över dammen som inte ser så värst kul ut och så slipper vi rådjur och älg som äter upp det mesta i blomväg ....
Gräsmattan eller de remsor som är kvar ska också bort och troligtvis blir det grus på gångarna men vi funderar fortfarande kring det. Sten är fint men dyrt - få se hur vi löser det på ett snyggt och prisvärt sätt...
På framsidan har vi en låg mur i 70-tals-knäcksten och den är jätteful och där ska det bli någon egen lösning med natursten.
Annars har vi inga direkta planer rolleyes.gif förutom den vanliga årliga odlingen av grönsaker. Trädgårdens planteringar är i princip "färdiga" och det är både tråkigt och skönt.
Gunilla T
CITAT (merlin68 @ 06-01-2012, 15:49) *
Vi ska bygga ett högt staket kring "övre" trädgården. Dels för att dammen ligger där och vi då kan ta bort "barnskyddet" över dammen som inte ser så värst kul ut och så slipper vi rådjur och älg som äter upp det mesta i blomväg ....
Gräsmattan eller de remsor som är kvar ska också bort och troligtvis blir det grus på gångarna men vi funderar fortfarande kring det. Sten är fint men dyrt - få se hur vi löser det på ett snyggt och prisvärt sätt...
På framsidan har vi en låg mur i 70-tals-knäcksten och den är jätteful och där ska det bli någon egen lösning med natursten. Annars har vi inga direkta planer rolleyes.gif förutom den vanliga årliga odlingen av grönsaker. Trädgårdens planteringar är i princip "färdiga" och det är både tråkigt och skönt.

Tack för de orden - jag vill inte ha knäcksten - föredrar natursten men har ännu inte listat ut hur den skall sättas för att det skall bli såväl praktiskt som snyggt. Vill inte ha fler kanter mot gräsytor som kräver handklippning för att se vårdat ut.
harsyra
Hej!
Nu vet ju inte jag exakt hur risigt pilstaketet är, eller var det står (ligger ; ) ) men det låter ju iaf som ni fortf vill ha en avskärmning där.
Själv har jag beställt en hög med klättrare till vårat pilstaket (det är låååångt), jag tycker mycket blir jättefint om det under har lite patina. Många klättrare blir ju dessutom vedartade och kommer hålla upp staketet åt er.
Eldkrasse- perenn om den vintertäcks i endel zoner iaf. Snabb.
Rosenböna "Painted Lady" till och med ätbar. Starkväxande och snabb.
Rostvin, Björnbär, Japansk klätterros....

Eller varför inte bönor eller ärtor? Någon sort som klättrar, blommar vackert och ger mat?
Gunilla T
Det är nog ganska fult, pinnarna spretar åt alla håll och en del har gått av. De håller tyvärr inte så länge.

Det kan nog vara snyggt att plantera klättrare i ett pilstaket men dethär gränsar direkt mot naturen och bl.a. en stor gran så det är svårt att få något att trivas. Jag skulle vilja ha något mera stabilt som inte behöver bytas efter några år.
blomkronan
CITAT (Gunilla T @ 08-01-2012, 18:09) *
Det är nog ganska fult, pinnarna spretar åt alla håll och en del har gått av. De håller tyvärr inte så länge.

Det kan nog vara snyggt att plantera klättrare i ett pilstaket men dethär gränsar direkt mot naturen och bl.a. en stor gran så det är svårt att få något att trivas. Jag skulle vilja ha något mera stabilt som inte behöver bytas efter några år.

Gunilla det är lättare att ge råd om du har en bild... det finns väll någonstans i din dator.

Mina trädgårdsplaner inför 2012 är att gräva och bygga klart dammen som min axel satte stop för i somras. Bygga tak över altan måste jag göra! så jag kan ha mina växter där som är känsliga mot allt regn som våra somrar har för vana av att ge oss! Sen vet jag inte vad jag ska göra med min gräsmatta... den är så liten, att gräsklipparen aldrig kom ur garaget förra året, jag klippte med gräs-trimmen, men nu funderar jag på om jag ska odla grönsaker där istället smile.gif ungarna har blivit ungdomar och gräsytan används inte längre av dom, så nu kan jag ta över "baksidan" helt naughty.gif Det är ju bara 70 kvm jag pratar om... Sen har jag lotten på 135 kvm, i år kommer jag inte odla så mycket grönsaker där (för det vill jag ju göra hemma) nä, jag måste så alla mina perenna fröer jag samlat på mig genom fröbytar kedjor, mässor, fröfirmorna på nätet och eget samlande. Jag skulle tro att jag har runt 200 olika fröer, sen då dom har växt upp om ett par år, kan jag byta ut alla växter här hemma som jag har tröttnat på.

Sen ska jag inte göra mera, jag har bestämt mig för att jag ska hinna med och njuta mera i år och få mer tid över till att hälsa på min vänner med fina trädgårdar flirting.gif
Fågelvägen
Jag ska måla vårt staket med blågrå slamfärg
[attachment=67135:SAM_0478.jpg]
På denhär bilden saknas en överliggare, de är nu två när staketet är färdigt. Idén med formgivningen är att hålla rådjuren på utsidan, men inte överskrida kommunens 110 cm:s tillåtna höjd för staket. Tyvärr trivs rådjuren nu ännu bättre på insidan. Kanske pga mera vindskydd, färre lösa hundar.
Staketet är 35 m långt och jag har redan börjat måla på insidan. Sedan blev det regnigt och nu alltför kallt.
På insidan ska jag plantera ett par klängrosor och några klematis.

Och resten av tomten måste få någon annan sorts rådjursstängsel, ev. Allox-nät. Terrängen är buskig och ojämn. Det blir svårt.

Vid stentrappan, under den stora eken, har jag tänkt att en liten kvadratisk friggebod skulle behövas för trädgårdsmöbler (vintertid) och alla verktyg, hinkar och andra trädgårdsprylar. Men först måste en massa stenar flyttas någon annanstans. Det jobbet tar visst aldrig slut.
Gunilla T
Fågelvägen - detdär var ett riktigt snyggt staket yes.gif hoppas du fixar detta med rådjursnät, man sover betydligt lugnare då!

Blomkronan - vet inte om jag har någon bild, får väl leta men jag misstänker att det inte finns då jag aldrig tyckt att det varit särskilt snyggt. Pilstaketet är lågt och inte särskilt långt heller...

Snygga taklökstavlor whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon