- skall iaf börja med att uppdatera min växtlista. Har ett enkelt system på excel där jag försöker hålla koll på mina växter. Har tagit bort en hel del perenner i fjol som skall markeras med kursiv stil, en burk full med växtetiketter från inköpta växter ifjol som skall tillföras växtlistan.
- färdiggjorda rabatter är alltid trevligt på våren. Har en stor och djupgrävd surjordsrabatt där jag i vår skall plantera en Rhododendron catawbiense tillsammans med en Magnolia. Rabatten fylldes i höstas med kompost, stallgödsel, gruskross och massor med torv. Torven är svår att få blöt så därför får vintern nu sköta det jobbet. Kanterna är inte färdiggjorda så det måste göras så snart som möjligt i vår.
- har faktiskt en tom rabatt till där jag grävde bort en stor rugge med jättevallmo. Där får jag nog avvakta med plantering eftersom vallmon med all säkerhet kommer att dyka upp någonstans i rabatten igen. De är svåra att få bort så det gäller att vara tålmodig och gräva så fort nya skott visar sig.
- ett litet pilstaket har gjort sitt för länge sedan. Säkert 5 - 6 år sedan som jag flätade det och nu är det fult och murket. Vet dessvärre inte vad jag skall göra i stället, kan tänka mig någon form av staket, målat i falurött men inte de traditionella staketen. Tips på snygga originella staket mottages tacksamt...
- och så ett jätteprojekt som borde göras. Ena sidan av huset står precis så som det var när vi flyttade hit. Gårdsgrus på en ganska stor, något sluttande yta ner mot gräsytorna. Ytan avslutas med kreosotdränkta slipers, usch! En del har vi tagit bort men den sista kanten ligger kvar, annars hade allt grus rasat ut i gräset. Här vill jag lägga sten men inte vanlig marksten utan granitsten och det är näst intill omöjligt att komma över utan att det kostar en förmögenhet. Har inte helt klart hur man kan lösa kanten mot gräset, gillar inte de murar man gör av mursten. Kanske något med stora stenblock som man kan lyfta med maskin och få en oregelbunden kant...inte färdigtänkt alls. Det får inte bli en stenöken heller så jag tänker mig några stora stenblock som bryter av och en del planteringshål bland stenarna där jag kan plantera några små träd och snygga barrväxter. Något med vatten också skulle inte vara fel...allt hänger på om jag lyckas hitta marksten i granit.
- några stora träd borde planteras framför huset för att sila vinden. Vi har bra skydd mot alla vindar förutom sydvästen som tar fart över gärdena och just sydvästvinden är den vanligaste vinden på sommaren. Trädplanteringarna borde ha gjorts för längesedan...
Några "måsten" nerskrivna....med förhoppningar om verkställighet i sommar

Vad har ni för planer för säsongen 2012?