Full version: Oväntat besök
Uffelig
Hej alla förståsigpåare!

Fick i morse oväntat besök i trädgården.
En bil körde rätt igenom min Rosa Rugosa-häck.
Häcken är ungefär 2-2,5 meter hög och fick nu ett 3 meter brett hål.
Växterna är kapade/mosade 1 dm ovan mark ungefär.
Vad kan man göra, hur snabbt kommer den igen och bör jag sätta nya plantor?
Vill få en så tät häck så fort som möjligt då den skärmar av mot vägen bredvid tomten.

Vore glad om någon har något begåvat tips/råd förutom att bjuda på Gevalia....

Mvh:
Uffe
EKLO
Jösses - jag har själv inga rosråd men skänker en medlidande tanke i alla fall, så ilsken man måste bli!
solbrud
Kräv bilföraren på ersättning och köp stora fina plantor att plantera för pengarna när det är möjligt.
Jag skulle nog blivit vansinnigt sur om det vore mina blommor....
Eva i Skåne
Så tråkigt för dig att få häcken nedkörd. Såklart kan man bli förbannad, men man får väl anta att det var en olyckshändelse, halka kanske? Hoppas inga människor blev skadade.
Jag är inte så roskunnig så du kommer säkert få klokare svar än mitt, men rugosa är ju snabbväxande! Om inte denna så åtminstone nästa sommar tror jag dom växt sig lika stora igen. Lycka till.
Rebecca
Rosa rugosa bör väl hämta sig rätt snabbt... arten skjuter ju ruskigt mycket rotskott så orkar du hålla ut ett tag så kommer det nog ta sig.
mamamaggan
Inget rosråd men bilföraren hade väl försäkring ? Den borde täcka så att du kan få så stora plantor som möjligt.
Kajsa
Dom kommer igen, Rugosa rugosa är en tuff vildros som man kan klippa ner helt med jämna mellanrum, det tar väl ett par år innan den blir 2 m igen, lite fult med hålet men redan i sommar går skotten upp en del.
Ezereht
Jag skulle inte satt nya plantor. Dom du har har stort etablerat rotsystem, dom kommer växa snabbare än om du sätter nya. Möjligen när dom har vuxit upp en bit skulle jag klippa en lite rakare kant, så det ser ut som du tänkt dig ett "utsiktshål" i häcken mer än kapad på måfå lite här och var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon