Jenny Linnea
02-01-2012, 17:11
Är det någon som kan tänkas ha ett tips på hur jag bäst får bort gräs som vuxit in/upp på vårt ljungbeväxta berg? Gräsmattan är alltså anlaggd upp mot berget men gräset vill inte hålla sig på rätt sida vilket skapar en väldigt rörig och ful mellanyta
Ta bort den del av gräset som invaderar? Gräs är ju för det mesta 2 eller 3-årigt, om jag inte misstar mig nu så kanske en sak är att klippa för hand bort gräsets blomvippor när de precis slagit ut. Detta för att förhindra nya blomvippor som växten skickar ut i sin överlevnadsinstinkt
Är ljungen ett naturligt inslag eller planterad? Själv boende i Bohuslän med ljungberg runt tänker jag att ljungen kväver gräset, men om den inte gör det tror jag dessvärre att rötterna måste bort. Bränna som man gjorde med ljunghedarna förr? Nja --- då försvinner ju även ljungen tillfälligt.
Gossen Ruda
02-01-2012, 21:47
Min gräsmatta är mångårig trots att jag klipper bort alla fröställningar. Håller med EKLO, ljung brukar effektivt kväva gräset. Därför brände man förut ljunghedarna för att få bete. Annars har jag inget bra förslag, inte ens Roundup är att rekommendera.
Jenny Linnea
03-01-2012, 09:17
Mm..jag har haft det på känn att jag kanske måste rensa även om det känns som ett evighetsjobb. Får eventuellt låta gräset ta över på de ställen där förhållandena känns mest fördeltaktiga för gräset. Ljungheden är naturlig men eftersom jag inte bott i huset så länge så kan det såklart oxå vara ljungen som växer in i gräset.
Om jag bränner mittenstråket kanske det blir mer tydligt vem som har övertaget av gräset eller ljungen just där?
Ja! Jag tror det är troligare att ljungen växer in i gräset faktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.