theresen
hej.

undrar... minihibiscus, finns det? där både blomman, bladen och växten är liten.

vanliga hibiscusar som man köper i affären, typ ica och även i blomsterhandel har jag är läst att de inte är så hållbara, är det så?
hur får man tag i hållbara sorter och var kan man få tag i annorlunda sorter?
Eva i Skåne
Minihibiskus känner jag inte till, men kanske det finns. Det känns som nästan alla sorters krukväxter finns som mini numera.

Jag tycker inte att hibiskusar från t ex Ica är dåliga, men dom är behandlade med retarderingsmedel för att hålla sig täta och kompakta och det vill inte alla hibiskusar vara. När dom fått växa ett år eller längre brukar växtsättet förändras och dom blir mer högväxta och får längre mellan bladen. Vad man tycker är snyggast kan ju vara en smaksak, men det är det naturliga växtsättet som återkommer och för mig är det naturliga vackrast.
Jag tycker det verkar finnas många sorter med ovanliga blommor, men var man hittar dom vet jag inte. Dock kan det vara värt att tigga skott av någon som har fina blommor.
Alexander-VG-zon3
Hade en gång en hibiskus en vit, som inte blev högre än ca 20cm. Klippte jag ner den så växte den till ca 15-20cm och sen blommade den men blev inte högre än så. Blommorna var något mindre än vanlig men inte jätte små.
abbbe
Man säger att hibiskusar utmärks av storleken. Och det finns ingen framtagen hybrid som är mindre än vanligt, än i alla fall. Retarderingsmedel används av den orsaken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon