|
merlin68
02-01-2012, 20:22
Jag har funderat lite kring lönsamheten med grönsaksodlandet. Själv odlar jag det mesta men det är ju olika lönsamhet. Potatis t ex är lite extra goda när man odlar de själv men inte så värst lönsamt egentligen. Svartrötter eller sparris däremot är dyra att köpa i affären så där blir lönsamheten stor. Om man nu frånser hälsoaspekten i att odla obsprutade grönsaker bär och frukter, vilka tycker ni är mest lönsamma och vilka odlar ni?
Jag tror det måste vara bönor och ärter (socker- och brytärter menar jag då). Och kryddor av alla slag.
De mängder av persilja och dill som t ex växer i mina land skulle kosta en hel del att köpa, och är ju busenkla att frysa in så att man alltid har. Bönor och sockerärter blir inte riktigt lika bra frysta tycker jag, men goda är de ju ändå.
I år har jag odlat kronärtskockor med rätt stor framgång, den är inte heller så billigt att köpa, men det äter man ju heller inte ofta så där har ju priset mindre betydelse.
Margith
02-01-2012, 21:02
Lönsamhet? Jag har nog aldrig riktigt funderat i dem banorna. Egna grönsaker är ju så mycket godare Men om jag nu försöker att tänka efter så: kryddor. Svindyra att köpa i affären och många av dem är ju dessutom perenna. Men kanske framförallt: plocksallad! 2 små fröpåsar förser oss med sallad hela sommaren och vi äter mängder med sallad!!
Åsa, mälardalen zon 2
03-01-2012, 09:11
bönor lär man tjäna bra på och även sånt som mangold brukar vara ganska dyrt i affären och båda bör användas så nyplockade som möjligt
Även lite mer udda saker som ändå är lätta att odla är ju gulbeta och cirkelbeta, hittas ofta i handeln och de brukar vara dyrare än vanliga rödbetor.
Chili är väl dyrt? Iofs använder man kanske inte så hemskt mycket.. paprika, om du kan odla! Både dyrt och ofta kass för miljön när man köper i butik. Annars kryddväxter, dyrt att köpa men lätt att odla!
Jag tror också att kryddor är väldigt lönsamma.
Om man gillar rättika ,blir det också att man kan få dubbelskörd på samma yta under en sommar. Först har jag gul och rödlök och efter det så vi rättika. Och som den gror och blir stor!
Hur är det med grönkål, är det dyr i butiken? Jag tycker den är så tacksam och lätt att ha!
Rigoletto
10-01-2012, 12:38
Blomkål. Om man lyckas med odlingen och sedan lyckas med förvaringen, förstås. Fast den kan ju förvällas och frysas... Jag älskar blomkål med ädelost och just nu är blomkålen jättedyr, i alla fall i mina butiker.
Jordärtskockan. Har ni sett kilopriserna? Vilket skämt!
Samma sak med pumpan, över Halloween speciellt. Lyckades precis "bli av" med en på fem kilo till en kollega som gillar att rosta egna pumpafrön. Hon hade fått betala 150 kr för den i affären. :-)
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-01-2012, 09:11)  ... Även lite mer udda saker som ändå är lätta att odla är ju gulbeta och cirkelbeta, hittas ofta i handeln och de brukar vara dyrare än vanliga rödbetor. Cirkelbeta, är det de där som är randiga som polkagrisar, goda att äta råa? Om det inte är det, vet någon vad det är för beta? Åt det på en restaurang i somras och det var jättemumsigt!
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2012, 09:39
Ja det är cirkelbetan som är randig ifall man äter den rå, kokar man den försvinner tyvärr ränderna.
Jordärtskockor, Bianca, den blommande sorten mest för att de är fina som bonus  Och Zuccini! Odlar Diamant F1 sorten och får så mycket att jag skänker till alla som kommer nära och ändå äter vi nästan så vi spyr  De är mina lönsamma tips!
Om man jämför butikspris mot arbetsinsat, tid och kostnad man lägger ner på att odla kan jag inte tänka mig något som slår jordärtskocka. Man sätter några av årets skördade knölar på hösten, de övervintrar själva, de odlar sig själva, ingen ohyra går på dem (utom möjligen sork), inget ogräs kan konkurera med dem, litet vattningsbehov, inget beskärande, gallrande eller rensande. Bara att gräva upp dem på hösten i absurda mängder. Inget jobb alls. På affären hittar man 3-4st yngkliga stackare i ett litet inplastat frigolittråg importerade från sydeuropa, inte ens ekologiska. Pris i butik 80-90kr/kg! Överslagsräkning: För första plantan jag tog upp i höstas vägde jag in skörden till 2,5kg jordärtskockor (Bianca). Plantavstånd 4dm mellan plantorna, på en hektar (10000m2) ger 62500plantor, gånger 2,5kg/planta ger 156250kg, gånger 80kr/kg ger 12500000kr. Alltså 12,5 miljoner kr per hektar. Min kolonilott på 60m2 skulle enligt samma beräkning ge 937,5kg till ett värde av 75000kr om jag täckte hela med jordärtskockor. Jag har funderat på att bli jordärtskocksbonde på heltid, men vet inte om marknaden finns för så mycket jordärtskockor.
Måste odla mer jordärtskocka....
Garden bliss
30-01-2012, 15:37
Ha, ha, ha! Det var ett kul räkneexempel. Nu ska jag bara lära mig att tycka om att äta jordärtskockor också ...
Jordärtsockor skulle jag vilja prova! Kan man fröså dem eller är det knöl som gäller? Hittade inga fröer på t ex Impecta, i alla fall. Såg i en gammal tråd på AoT att de säljer på mässan, vilka är det som gör det?
Åsa, mälardalen zon 2
30-01-2012, 20:01
det är knölar man planterar. Brukar gå att köpa i kruka i trädgårdsbutik på våren + det brukar gå utmärkt köpa knölar i grönsaksdisken i närmsta matbutik.
CITAT (Peztis @ 30-01-2012, 17:00)  Jordärtsockor skulle jag vilja prova! Kan man fröså dem eller är det knöl som gäller? Hittade inga fröer på t ex Impecta, i alla fall. Såg i en gammal tråd på AoT att de säljer på mässan, vilka är det som gör det? Knölar, får du tag i Bianca så blommar de som solrosliknande blommor på sommaren, fina och står sig länge! De i affären är oftast sorten som inte blommar. Men som sagt, avkastningen blir enorm! Vi får ca 1,5kg/ planta. Änsålänge hälften kvar i marken och gräver upp efter behov!
CITAT (Annana @ 30-01-2012, 21:55)  ... Änsålänge hälften kvar i marken och gräver upp efter behov! Åh, då kanske man kan tigga lite sedan framemot våren...
CITAT (Peztis @ 30-01-2012, 22:10)  Åh, då kanske man kan tigga lite sedan framemot våren...  Det finns säkert några knölar till dig om du vill! Påminn mig när tjälen går ur marken! Skulle gräva upp några igåroch det det tog sju svåra år och dessutom gick de sönder, men det funkar ju när det ska bli mos på dem!
Jag har också tänkt lite på vad som är ekonomiskt värt att odla.
Palsternackor Rödbetor (gillar de långa cylindriska) Purjolök
För smaken skul i första hand Tomater lönsamt jämfört med köpta "gormetomater" Rotfrukter med rolig färg (morötter betor)
Potatis, gullök, vanliga morrötter blir till att köpa inte värt jobbet. Kål och sallad lite för svårt med alla objudna snyltgäster
Men klart åsikten kan ändras ...
Har också, men om det är lönsamt vet jag inte, men lätta att sköta om. Äppleträden, plomonträdet, vinbären, vindruvorna och "armekanska blåbär"
CITAT (Annana @ 01-02-2012, 10:08)  Det finns säkert några knölar till dig om du vill! Påminn mig när tjälen går ur marken! Skulle gräva upp några igåroch det det tog sju svåra år och dessutom gick de sönder, men det funkar ju när det ska bli mos på dem! Åh gulle dig! Hmmm... hur ska jag minnas detta nu då... När går tjälen ur? April-maj, någonstans beroende på var man bor. Får lägga en pling på datorn!
CITAT (Peztis @ 30-01-2012, 22:10)  Åh, då kanske man kan tigga lite sedan framemot våren...  Du kan få av mig också! Har mängder, i fjol satte jag dem tom som häck till grannen.... Ca 2 m höga, gula blommor och HELT enormt mycket skockor. Ju luckrare jord ju större skockor, men de överlever och trivs överallt. Här nere är det nästan ogräsvarning på dem  Tjälen borde gå ur jorden om någon månad, här iaf. Evt kan man ju sätta dem i en kruka och sedan plantera uthela jordklumpen när den gått ur jorden även hos dig. Finns en sak som äter jordärtskockor - sniglar, om skockorna växer ytligt!
Tur man inte har de där förb... sniglarna! Eller , vinbergssnäckor har jag i hinkvis. Brukar gå och plocka dem och sedan slänga dem i diket på andra sidan vägen. Senare på dagen brukar de kräla över vägen tillbaka igen...
Och tack du med KRT! Odlaiter är bara bäst!
CITAT (Peztis @ 01-02-2012, 16:49)  Åh gulle dig!
Hmmm... hur ska jag minnas detta nu då... När går tjälen ur? April-maj, någonstans beroende på var man bor. Får lägga en pling på datorn! Södra Skåne, zon 1, så jag tänkte ha tjäle till så länge här 😉 Fundera på om du har något roligt att byta med! Ätbart eller perenna blommor!
Lise-lotte F
01-02-2012, 21:20
Hejsan.Jag har en odlingslott och där är ytan begränsad,jag odlar mycket örter,och har mycket bärbuskar under buskarna och mellan dem odlar jag vitlök,lök och morötter.Majs är också väldigt tacksam och fungerar även som skydd för gurka,tomater och sqash.Det som jag fokuserat på är att odla övervägande sådant som jag kan äta på en gång då det mesta smakar bäst färskt och styrt min matlagning efter det som jag odlat.
Gossen Ruda
01-02-2012, 21:53
Ni som pratar om jordärtskocka, går den att äta? Brorsan provade för många år sen och jag fick smaka men det var en smaklös sörja. Skall den tillagas på något speciellt sätt för att bli ätbar? För mig blir det mest potatis, bara att peta ner och sen sköter den sig själv. Lite rensning då och då. Brytbönor går dock bra om de lät bli att mogna på en gång. Plocka, plocka, förvälla och frysa in och så ett par vändor till. Garanterat lönsamt. Om inte sorken knipsar av de färska skotten.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2012, 21:53)  Ni som pratar om jordärtskocka, går den att äta? Brorsan provade för många år sen och jag fick smaka men det var en smaklös sörja. Skall den tillagas på något speciellt sätt för att bli ätbar? För mig blir det mest potatis, bara att peta ner och sen sköter den sig själv. Lite rensning då och då. Brytbönor går dock bra om de lät bli att mogna på en gång. Plocka, plocka, förvälla och frysa in och så ett par vändor till. Garanterat lönsamt. Om inte sorken knipsar av de färska skotten. Det som är så gott! Blanda 50-50 med potatis när du för mos, eller soppa, mixas med grädde, eller ugnsrostade grönsaker! Skala och använd den sedan precis som potatis! Blir lite mjukare när den är klar, så enbart sådan är lite barnmatsvarning men som komplement i typ allt är det jättegott!
Gossen Ruda
02-02-2012, 12:07
CITAT (Annana @ 02-02-2012, 11:02)  Det som är så gott! Blanda 50-50 med potatis när du för mos, eller soppa, mixas med grädde, eller ugnsrostade grönsaker! Skala och använd den sedan precis som potatis! Blir lite mjukare när den är klar, så enbart sådan är lite barnmatsvarning men som komplement i typ allt är det jättegott! Det var väl mest purékonsistensen som avgjode omdömet.  Tack för tipsen, jag får se hur det blir.
Första grönsak ja skördade i det nya växthuset var en gurka, då sa jag att det var världens dyraste gurka, 50000 spänn! Nu har snitt priset gått ner något.... Men vilka är lönsamma.... Det är nog sallat, rucola, om man äter mycket, och jordärtskockor, jag fattar inte varför dom är så dyra i butiken... Peztis, vi bor nog nära, du kan få av mig på våren  Jag pm'ar dig....
Lise-lotte F
18-02-2012, 14:30
Hejsan,jag har odlat jordärtskockor eller snarare så har min granne på koloniområdet gjort det.Det som man bör tänka på med jordärtskockor är att de sprider sig enormt och kväver gärna det som växer runt om.Om man vill att de ska hålla sig på plats är de italienska som blommar att föredra de sprider sig inte så lätt.Jag har dock kvar mina och rycker upp dem när de är små på så sätt kan man också styra vart man har dem .Till syvende och sist är de ju så underbart goda.
Anette Nordlund
18-02-2012, 19:28
Det mest lönsamma att odla om man pratar om ökad njutning och ökad kvalitet måste nog ändå vara kryddor och örter... sen chili.... sen kommer olika kom-igen-växter som t.ex. Mangold...
I någon av trädgårdstidningarna så omnämndes persilja som den som gav mest i förhållande till vad man gav för den.
officinalis
21-02-2012, 23:12
Räknat med kilopris så är persilja, dill, "specialsallat" (typ romansallat, krussallat osv.) och diverse groddar, ärtskott och liknande dyrast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|