VitaFingrar
02-01-2012, 20:24
Jag har under det sista halvåret tappat i vikt, tycker det är svårt att få bukt med mina kostvanor. Ibland känns det som att ju mer jag äter, desto snabbare rasar vikten av(?). Jag har redan gått ner det lilla jag gick upp under julen, och ett kilo till. Vågen står just nu på 46.5 kilo, vilket är fem-sex kilo under min normalvikt.
Har nu köpt ett gymkort och skall ta upp träningen igen tänkte jag, i första hand för att hjälpa räta upp min något krumma hållning och få lite mer stabilitet i kroppen. Men vore trevligt om jag kunde bygga lite muskler också, och gå upp ett kilo eller två. Så, ni kostfanatiker: Hur/vad/när bör man äta för att sakta men säkert lägga på sig lite medan man gymmar, jympar och går på spinning tre gånger i veckan? Jag fattar ju att jag behöver ligga på ett kaloriöverskott, men hur sjutton vet man hur mycket kalorier man förbränner? Både i vardagen, och under träningen?
Åsikter?
*Stintan*
02-01-2012, 21:12
Beror väl på vad det är för kalorier du stoppar i dig. Bygga muskler kan du ju göra genom träning och muskler väger men ska du träna så pass hårt är det ju jätteviktigt att du äter ordentligt och regelbundet. Det finns instrument som kan mäta hur mycket man förbränner men det är en hel vetenskap och det finns nog inte överallt. Kanske kan du få tips och råd på gymmet så att du kan få reda på ditt behov av kaloriintag.
Biggan_
02-01-2012, 22:30
Matdagboken.se är superbra! Du går in och fyller i din vikt, längd, ålder så får du uträknat ditt kaloribehov. Om du fyller i vad du äter så ser du hur många kalorier du stoppar i dej. Där kan du även fylla i din träning och se hur många kalorier den förbrukar. Finns även ett forum att diskutera viktökning eller viktminskning, träning, ätstörningar och dieter i. Många bra artiklar att läsa.
merlin68
07-01-2012, 14:38
Om man tränar mycket måste man äta bra mat. Hoppa inte över frukosten! Jag vet inte hur lång du är, är du t ex 155 cm är ju din vikt normal men inte om du är 170cm....
Själv tränar jag mycket och väger normalt 52-53 kg till mina 163cm. Om jag går ner mot 51 lägger jag in några "kolhydratsdagar" så står vågen snart på 53 kg igen!!! Man blir kraftlös om man väger för lite lika mycket som man tappar ork när man blir för kraftig.
Jag råder dig att gå till en läkare för att säkerställa att inga sjukdomar ligger bakom viktnedgången. Sköldkörtel-överfunktion kan ju leda till viktnedgång exempelvis. Om allt är okej med din hälsa kan du gå till en legitimerad dietist som kan hjälpa dig att skräddasy en hälsosam diet för just dina behov.
Lycka till med viktuppgången!!!
andersen
07-01-2012, 14:56
Har inget råd att ge dej, men tror att våra olika kroppar är byggda att antingen förvara energin dvs som bilringar mm, eller förbränna energin, det är svårt att få kroppen att göra tvärt imot vad man vill, ser på mej själv hadde en resa som gjorde att jag gick ner massor av kilo, trots att jag motionera varje dag så har jag lagt på mej igen, fast det är ju klart att det handlar om + och - i slut ändan, så om du går upp på natten och äter,och om du gillar glass så självklart går du upp.
Sedan om det är muskelmassa du är ute efter, så är det att titta på vilka idrotter som bygger upp muskler, typ tyngdlyftare, kulstötare,brottare,mm så får du nog titta på hur dom trännar och om det är något som du kan använda dej av i din tränning, och där är ju åxa kosten viktig för att nå resultat.
*Stintan*
07-01-2012, 15:48
CITAT (merlin68 @ 07-01-2012, 14:38)

Om man tränar mycket måste man äta bra mat. Hoppa inte över frukosten! Jag vet inte hur lång du är, är du t ex 155 cm är ju din vikt normal men inte om du är 170cm....
Själv tränar jag mycket och väger normalt 52-53 kg till mina 163cm. Om jag går ner mot 51 lägger jag in några "kolhydratsdagar" så står vågen snart på 53 kg igen!!! Man blir kraftlös om man väger för lite lika mycket som man tappar ork när man blir för kraftig.
Jag råder dig att gå till en läkare för att säkerställa att inga sjukdomar ligger bakom viktnedgången. Sköldkörtel-överfunktion kan ju leda till viktnedgång exempelvis. Om allt är okej med din hälsa kan du gå till en legitimerad dietist som kan hjälpa dig att skräddasy en hälsosam diet för just dina behov.
Lycka till med viktuppgången!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.