|
Jag undrar hur man söker reda på firmor/folk som kan såga bort och plocka ihop vindfällen, många höga granar och tallar har fallit där vi bor under vinterstormarna, och flera av dem har ordentliga jordvältor som kan bli farliga.
Jag vet eg. inte riktigt vad man ska söka på - har försökt googla på skogsarbete, trädfällning ... men det känns inte som om jag hamnar mitt i prick.
Har aldrig behövt fundera på det, på landet finns det alltid någon tillhands. Arborister, heter väl de som klättrar och tex.fäller träd? De kanske inte är så duktiga på vindfällen, eller?
hattstugan
02-01-2012, 21:15
Kommunen eller skogsbolag kanske?
Nej, just arborister tror jag blir lite överkurs - men kanske arborister också gör vanliga "slitjobb" med träd som redan ligger på marken? Jag har ingen aning faktiskt...
Ingen aning.. Här har varenda bonde en såg och flera jobbar i skogen, men hur man hittar dem om man inte känner dem vet jag inte. Svårt att locka västra skogsägarna till fem träd kanske...
Huggorm
02-01-2012, 21:27
Är det på din egen mark alltså? Sånt brukar utföras av bygdens "fixare", folk som jobbar med lite av varje. Ofta kan man få det gjort gratis mot att personen får veden
Tyvärr finns det inga fixare här, så jag måste anlita folk.
mamamaggan
02-01-2012, 21:39
Försök ändå att fråga runt , någon känner kanske någon som känner någon ...............
Så fick vi tag på folk som tog ner träd åt oss.
Har du kollat på Eniro under trädfällning och så någonstans i närheten av er ort ? Var in nyss och sökte , tog ett par större städer i mälardalen och hittade mindre firmor som fäller träd.
Hm, min känsla - efter att ha googlat på just "trädfällning" och liknande är att jag får så få träffar att det kanske helt enkelt kan kallas ngt annat, de som har firmor, eller?
Sök på skogsröjning, träd, trädfällning och trädgårdsservice. Det finns också de som är stora markägare som sköter sitt eget o kan hjälpa till hos er.
ingrid fuxwall
02-01-2012, 21:49
Här fick jag tag i någon som kände en annan och som var bekant med en tredje men i slutändan kapade de ner en massa träd - hoppas du hittar någon.
Nu har både dottern och jag lärt oss hur man hanterar sågar så att vi ska slippa vara beroende
Tack för tipsen, jag går vidare. Här är det sommarstugor och ont om folk och gott om vilja men ont om tid och kunskap. Och våra egna motorsågar är alltför klena för dessa väldiga granar, och rotvältorna kan vi inte hantera, för det behös lite vana och proffs, tänker jag.
Huggorm
02-01-2012, 21:57
Rotvältor kan vara farliga, de vill ofta ramla åt ena eller andra hållet när man kapar stocken. Det är inte rätt grej att börja med om man tänkt lära sig såga motorsåg. Inte sällan lutar nedblåsta granar mot andra granar, och de kan vara ännu farligare att ge sig på om man inte kan tekniken
mamamaggan
02-01-2012, 21:59
CITAT (EKLO @ 02-01-2012, 21:42)  Hm, min känsla - efter att ha googlat på just "trädfällning" och liknande är att jag får så få träffar att det kanske helt enkelt kan kallas ngt annat, de som har firmor, eller? Har du sökt på " trädfällning,trädvård " och så någon stad i närheten ? Sökte nyss i Eskilstuna och fick upp 3 sidor ! Vid sökning i Västerås fick jag också upp 3 sidor. Håller tummarna för att du hittar någon.
Just det, Huggorm. Samtliga inblandade har med djupa suckar insett detta, och till dess vi hittar lite folk får promenaderna stegas på nya sätt...
Om du får tag i någon som fäller träd så kanske de kan hjälpa dig i rätt riktning, någon som känner någon som känner någon...?
Här har funnits flera kunniga gubbs som man kunnat anlita för både det ena å det andra - men de är gamla och trötta och återväxten usel...
Gossen Ruda
03-01-2012, 10:09
Att kapa en rotvälta är egentligen inga problem, det gäller bara att tänka på vad trädet kan göra. Aldrig kapa stammen nära vältan utan flera meter därifrån. När stammen kapats kan tre saker inträffa. Rotvältan slår igen och då kan man ta resten av trädet som vanligt. Rotvältan slår över men hindras av stammen, låt skiten ruttna. Rotvältan står kvar, försök få den åt något håll. Går inte det så försök stadga den så den inte slår igen och låt den ruttna. Hänger träden i varandra får man vara försiktig men det går. Jag skall nån gång klippa ihop en film om lärkträdskapningen jag gjorde.
Har ni ingen affär i närheten där du kan sätta upp en lapp??
Vem äger skogen som ligger i närheten? Är det ett skogsbolag går det säkert få samarbeta med dem. Annars kanske skogsvårdskonsulenten kan hjälpa dig att hamna rätt.
/Åsa
Mike R Petersen
04-01-2012, 23:29
Just stormfällen kräver specialutbildning det räcker altså inte med standard skogsarbetarutbildning eller motorsågskörkort (detta enligt arbetsmiljöverket) vad du bör tänka på när du anlitar är att du har ett visst ansvar att personen har nödvändig kompetens, dvs om du inte anlitar ett företag då har du inte samma skyldigheter.
De flesta trädgårds- trädfällningsföretag har inte detta och definitivt inte heller bönder farmarhjälp eller annat!
Beroende på vart du bor i landet finns det företag med kompetensen att utföra jobbet och jag kan gärna hjälpa dig att hitta någon din närhet.
Och NEJ det är INTE overkill att ta inn arborister på den typen av jobb, det är inte bara klättring vi håller på med.
Jag tog hand om den stora gran som föll på vår tomt förra våren, och det var ganska läskigt eftersom man kunde se att trädet stod i spänn. Jag vet inte om jag gjorde rätt, men jag grenade den och kapade den så högt upp (långt från roten) jag kunde, och tog sen bitar tills rotvältan slog igen. Kvar blev en grov, tre meter hög och rätt kraftigt lutande stubbe som dessutom står ostadigt och i en brant, så den har jag lämnat - den utgör ingen fara så länge ingen försöker klättra i den.
Huggorm
05-01-2012, 00:41
Min utbildning består av att min far satte sågen i händerna på mig i 12-13-årsåldern och sedan kollade några minuter att det såg bra ut innan han gick hem. Jag lever än och har kapat ner många stormfällen genom åren
Mike R Petersen
05-01-2012, 02:18
Jättebra resonemang och det syns jo verkligen på din film att du vet vad du håller på med!!
Med den inställningen kan vi också återgå till beskärning av alla Prunus, Betula, Hippocastenum mfl innan nyår som det var standard för bara 15 år sedan, för min pappa lärde mig det när jag var 7 och jag har beskuren många träd på det viset alla har blvit gröna! (vilket är sanning och inte ett påhittat ex)
Även om det är fakta är det inte många härinne som skulle anse ett sådant utlåtande som varande korrekt, men när det gäller människoliv rekomenderar- beskriver och visar ni gärna film på än mer vansinniga metoder.
Huggorm
05-01-2012, 02:46
Min film?
Mike R Petersen
05-01-2012, 02:59
CITAT (Huggorm @ 05-01-2012, 02:46)  Min film? Förlåt det blev vist liiite fel där, det var inte alls du som lagt upp en film, kanske det är dax att jag går och lägger mig nu innan det blir fler fel...
Gossen Ruda
05-01-2012, 07:19
CITAT (Azur @ 04-01-2012, 23:59)  Jag tog hand om den stora gran som föll på vår tomt förra våren, och det var ganska läskigt eftersom man kunde se att trädet stod i spänn. Jag vet inte om jag gjorde rätt, men jag grenade den och kapade den så högt upp (långt från roten) jag kunde, och tog sen bitar tills rotvältan slog igen. Kvar blev en grov, tre meter hög och rätt kraftigt lutande stubbe som dessutom står ostadigt och i en brant, så den har jag lämnat - den utgör ingen fara så länge ingen försöker klättra i den. Det är det absolut bästa sättet, att börja mad det lättaste och jobba sig mot roten. En rotvälta är inget illasinnat monster utan ett dött föremål underkastad de vanliga naturlagarna.
Mike R Petersen
09-01-2012, 15:32
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2012, 07:19)  Det är det absolut bästa sättet, att börja mad det lättaste och jobba sig mot roten. En rotvälta är inget illasinnat monster utan ett dött föremål underkastad de vanliga naturlagarna. Om man börjar från topp eller rot är avhängigt av situation och trädslag, tex gran bör frikapas innan upparbetning påbörjas då de håller spänningerna bra och rörelsen vid rotänden är mindre och lättare förutsägbar än i toppen varemot träd som snabbt tappar spänningerna kan påbörjas där det iövrigt känns säkrast. Tvärtom så är rotvältor fylld med spänningar och ev sprickor som gör det till ett av de mest riskfyllda arbetsuppgifterna med motorsåg och absolut inte att jämnföra med vanlig trädfällning detta har bla resulterat i att skogsarbetare och andra som jobbar yrkesmässigt med trädfällning skall ha specialutbildning för att få jobba med dessa. Men visst är det naturlagar fast det är laviner och tsunamier också!
Gossen Ruda
09-01-2012, 16:58
CITAT (Mike R Petersen @ 09-01-2012, 15:32)  Om man börjar från topp eller rot är avhängigt av situation och trädslag, tex gran bör frikapas innan upparbetning påbörjas då de håller spänningerna bra och rörelsen vid rotänden är mindre och lättare förutsägbar än i toppen varemot träd som snabbt tappar spänningerna kan påbörjas där det iövrigt känns säkrast.
Tvärtom så är rotvältor fylld med spänningar och ev sprickor som gör det till ett av de mest riskfyllda arbetsuppgifterna med motorsåg och absolut inte att jämnföra med vanlig trädfällning detta har bla resulterat i att skogsarbetare och andra som jobbar yrkesmässigt med trädfällning skall ha specialutbildning för att få jobba med dessa.
Men visst är det naturlagar fast det är laviner och tsunamier också! En gran är tyngst vid roten och därför är det enligt min mening bäst att börja vid toppen. Snart skall jag ta hand om ett par granar jag fällde i höstas men där gör jag tvärtom, börjar vid rotänden. Vill att toppen skall hålla emot så jag minskar risken att sågen fastnar.
Mike R Petersen
11-01-2012, 14:06
Det är just för att stammen är tyngst vid roten som att det är där det rekomenderas att kapa den, skulle man börja i toppen blir effekten av ett ev utsväng närmare som en piska varemot att det går sagtare och oftast bara ena vägen vid roten.
Det finns ett annat aspekt i detta och det är osynliga spjälkningar i stammen och eller rot efter stormens påfrestningar, skulle jag då påbörja jobbet ute kommer även dessa att spjälka fullt upp i större hastighet och risken för att bitar lossar och skjutar iväg är också större här, spjälkningen vid roten går absolut inte langsamt men ändå något trögare i jämnförelse.
CITAT (Huggorm @ 05-01-2012, 00:41)  Min utbildning består av att min far satte sågen i händerna på mig i 12-13-årsåldern och sedan kollade några minuter att det såg bra ut innan han gick hem. Jag lever än och har kapat ner många stormfällen genom åren  Det kallar i allafall jag mer tur än skicklighet och är man inte mer rädd om sig själv eller sitt barn än så, då får det stå för er, behöver ju inte värva andra till den idiotin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|