Full version: Kanariebanan
Riche
Hej!

Jag kpte igr en liten Kanariebananplanta frn teneriffas flygflt.
Den var inne i en plastfrpackning med hl s att den skulle klara flygresan till Finland.
Hur skall jag g tillvga nu fr att f den att hllas i liv?
Vatten, Kruka, Ljus... osv ni vet skert mera man br tnka p.
Jag bor i sdra Finland p ungefr samma hjd som Sthlm.

Bifogar en bild p hur den ser ut just nu.

Tackar fr svar p frhand..

H. Riche

[attachment=67022:IMG_0180___Kopia.JPG]
Roggan
Jag kpte en banan p Gran Canaria fr ngot r sen. Jag har den ute p somrarna. Jag brukar ta in den nr temperaturen brjar krypa ner under 10 grader.

Den vxer och ger nya plantor som kommer upp vid huvudstammen. Ifjol vissnade hela huvudstammen ner ner men sticklingarna har fortsatt vxa. Om jag minns rtt s rekommenderade man att bara lta ett skott komma fram. Det r d strre chans att den utvecklar frukt. vriga skott kan man skra bort frsiktigt och plantera i nya krukor. Kanarisk banan ska tydligen tla ha det lite mrkare, men jag skulle nog nd rekommendera extra ljus denna rstid. Jag har inte haft det och har sett att plantorna inte mr bra den mrka rstiden.

Nr du planterar den, ge den en bra blomjord. Vattna regelbundet med nring. Sg ett tips ngon gng att nr bladen vissnar ska man smula snder dem p jorden.

Den brukar vxa ganska snabbt s det kan hnda att du fr stta om den ofta. Passa d p att ta eventuella sidoskott.

Detta var lite av mina erfarenheter. Finns skert fler och bttre tips...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon