Full version: Kanariebanan
Riche
Hej!

Jag köpte igår en liten Kanariebananplanta från teneriffas flygfält.
Den var inne i en plastförpackning med hål så att den skulle klara flygresan till Finland.
Hur skall jag gå tillväga nu för att få den att hållas i liv?
Vatten, Kruka, Ljus... osv ni vet säkert mera man bör tänka på.
Jag bor i södra Finland på ungefär samma höjd som Sthlm.

Bifogar en bild på hur den ser ut just nu.

Tackar för svar på förhand..

H. Riche

[attachment=67022:IMG_0180___Kopia.JPG]
Roggan
Jag köpte en banan på Gran Canaria för något år sen. Jag har den ute på somrarna. Jag brukar ta in den när temperaturen börjar krypa ner under 10 grader.

Den växer och ger nya plantor som kommer upp vid huvudstammen. Ifjol vissnade hela huvudstammen ner ner men sticklingarna har fortsatt växa. Om jag minns rätt så rekommenderade man att bara låta ett skott komma fram. Det är då större chans att den utvecklar frukt. Övriga skott kan man skära bort försiktigt och plantera i nya krukor. Kanarisk banan ska tydligen tåla ha det lite mörkare, men jag skulle nog ändå rekommendera extra ljus denna årstid. Jag har inte haft det och har sett att plantorna inte mår bra den mörka årstiden.

När du planterar den, ge den en bra blomjord. Vattna regelbundet med näring. Såg ett tips någon gång att när bladen vissnar ska man smula sönder dem på jorden.

Den brukar växa ganska snabbt så det kan hända att du får sätta om den ofta. Passa då på att ta eventuella sidoskott.

Detta var lite av mina erfarenheter. Finns säkert fler och bättre tips...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon