|
Full version: passionsfrukt
Kanske nån kan hjälpa mig, vad jag ska göra med min passionsfrukt? Jag skulle gärna vilja använda mitt badkar köpte den sent våren 2010.Har haft den i mitt växthus i somras men fick ta in den i September, och där var det inga problem att den fick "härja" runt men sen dess har den stått i mitt badkar upphängd i persiennerna men den trilla ner för nån månad sen då den blev för tung.Verkar växa/klara sig bra fast jag inte har nån belysning eller knappt någon jord.Kan jag beskära den? och hur lång tid tar det innan det kommer någon frukt? har inte haft nån blomma på den sen jag köpte den, men jag vet iallafall att det är en sort som ger frukt.Tacksam för alla tips, då jag inte kan något om denna...
Jag låter minna passioner växa runt sig själva till en ring, flätar dom in allt eftersom de växer. OB hade fina billiga växtbågar, kan de vara 70-90 cm höga, Jag har 3 sådana till klättrande växter.
CITAT (katah @ 03-01-2012, 19:45)  Jag låter minna passioner växa runt sig själva till en ring, flätar dom in allt eftersom de växer. OB hade fina billiga växtbågar, kan de vara 70-90 cm höga, Jag har 3 sådana till klättrande växter. Ok, visste inte om man kunde låta dom slingra runt, började bli lite orolig annars hur lång den ska bli. Men sedan den "trilla" ner så har den inte varit rak. Tackar tror jag har sådana bågar i förrådet,det blir till att ordna imorgon! Vet du eller nån förresten vad den vill ha för jord? ibland ska man ju inte göda vissa plantor osv. för att den ska ge frukt eller spelar det ingen roll?
Gröna mormor
04-01-2012, 10:05
Min passionsblomma har vanlig blomsterjord och får vatten två gånger i veckan. Under april-sept får den blomsternäring en gång i veckan, liksom alla mina andra krukväxter. Passionsblomman står i söderfönster och har precis blommat med tre blommor, en var fjärde dag. Precis som Kata låter jag min slingra sig runt en båge. Med jämna mellanrum klipper jag bort vissna rankor.
CITAT (Gröna mormor @ 04-01-2012, 10:05)  Min passionsblomma har vanlig blomsterjord och får vatten två gånger i veckan. Under april-sept får den blomsternäring en gång i veckan, liksom alla mina andra krukväxter. Passionsblomman står i söderfönster och har precis blommat med tre blommor, en var fjärde dag. Precis som Kata låter jag min slingra sig runt en båge. Med jämna mellanrum klipper jag bort vissna rankor. Ser inte ut som vi har samma, du kanske har en som "bara" blommar..våra blad ser olika ut. Eller har du fått frukter nån gång? Vad fin den är, roligt att ha en sån fin på fönsterbrädan som dessutom blommar så här års.Blommorna är så otroligt fina, såg en på Plantagen när jag var och letade efter min planta.Kanske man ska åka och köpa en, men jag brukar vara dålig på krukväxter...dom bara dör hela tiden. Jag ska klippa lite i min också.Tack för svar.
Den där kan du klippa några dm, fläta sedan resten in i sig själv. Plantera om nån gång i slutet av februari, i en större innekruka. Lite senare kan du kapa den rejält och den kommer starkt snart igen. Mina måste jag varje dag kolla så att de inte stuckit iväg ut i nån ampel. En lyckades dock i övervintringsrummet men passionsblommor tål stark beskärning.
Gröna mormor
06-01-2012, 09:50
Vi har nog inte samma sort, det finns ju en uppsjö av sorter. Jag fick frukter på den första året, men dom smakade inte något vidare gott. Sen dess har den blommat rikligt på dom nya årsskotten.
Eva i Skåne
06-01-2012, 10:40
Jag tycker bladen på din ser ut att vara passiflora edulis. Titta på bilderna på google-länken här edulis och se om du känner igen bladen. Isåfall kan jag berättat att jag haft sådana. Dom växer kraftigt och har ett vackert bladverk, men är tyvärr en sort som tar flera år på sig att blomma. Jag gav upp efter 3-4år, men den är vacker även som grön växt
Ok, då vet jag lite mer. Ja bilderna som Eva i skåne länkade till ser ut som mina, dom flesta iallafall. Hmm, då är det bara att vänta i massa år... hoppas jag har tålamod och att det kommer att vara värt det! Tack för allas svar.
CITAT (catski @ 03-01-2012, 17:32)  Kanske nån kan hjälpa mig, vad jag ska göra med min passionsfrukt? Jag skulle gärna vilja använda mitt badkar köpte den sent våren 2010.Har haft den i mitt växthus i somras men fick ta in den i September, och där var det inga problem att den fick "härja" runt men sen dess har den stått i mitt badkar upphängd i persiennerna men den trilla ner för nån månad sen då den blev för tung.Verkar växa/klara sig bra fast jag inte har nån belysning eller knappt någon jord.Kan jag beskära den? och hur lång tid tar det innan det kommer någon frukt? har inte haft nån blomma på den sen jag köpte den, men jag vet iallafall att det är en sort som ger frukt.Tacksam för alla tips, då jag inte kan något om denna... Den passionsblomma du har ser ut att vara en P. edulis. CITAT (Eva i Skåne @ 06-01-2012, 10:40)  Jag tycker bladen på din ser ut att vara passiflora edulis. Titta på bilderna på google-länken här edulis och se om du känner igen bladen. Isåfall kan jag berättat att jag haft sådana. Dom växer kraftigt och har ett vackert bladverk, men är tyvärr en sort som tar flera år på sig att blomma. Jag gav upp efter 3-4år, men den är vacker även som grön växt Jo, jag väntar fortfarande på att min edulis, som har en stam tjock som min handled, ska blomma. Icke säger nicke...
Hej Du kan beskära den . De ger blommor och frukter Efter två år minst . H.Bassam
Nu funderar jag här hur mycket kan man beskära passionen? Jag kan klippa ner till hur lågt som hälst , bara jag vet vad som är rimligt.
Mina är frösådda 2011. Jag vill gärna se blommor och frukt.
CITAT (Eva i Skåne @ 06-01-2012, 10:40)  <edulis> växer kraftigt och har ett vackert bladverk, men är tyvärr en sort som tar flera år på sig att blomma. Jag gav upp efter 3-4år, men den är vacker även som grön växt Min blommade och gav ett par frukter, men den verkar behöva enorma mängder sol - den stod på en inglasad sydvästbalkong - och blir väldigt stor.
CITAT (katah @ 29-02-2012, 19:15)  Nu funderar jag här hur mycket kan man beskära passionen? Jag kan klippa ner till hur lågt som hälst , bara jag vet vad som är rimligt.
Mina är frösådda 2011. Jag vill gärna se blommor och frukt. Du kan beskära den rejält! För det mesta klipper jag ner min till ca 40 cm tidigt på våren och strax efter planterar jag om den i större kruka. Min passiflora edulis blev så här stor andra året och gav 2 frukter: [attachment=68294:passion_...omat_003.jpg]
Tack Rosita  igen! Vilken fin passion du har, det är väl inglasat rum du har den? Min passion står nu i en 5liters kruka, få se om det behöver något större...
CITAT (katah @ 01-03-2012, 22:06)  Tack Rosita  igen! Vilken fin passion du har, det är väl inglasat rum du har den? Min passion står nu i en 5liters kruka, få se om det behöver något större... Min står utomhus i en varm hörna. Jag har inte kvar den, utan tar sticklingar som sedan växer 2-3 år för att då bytas ut mot ny stickling. De blir så stora, att jag har svårt att få plats med dem. Eftersom de växer så snabbt, så går det bra att föryngra dem då och då. Jag har provat att ha en i växthuset, jag trodde att den skulle trivas ännu bättre där. Men den verkade inte alls att ha det bättre där, så jag fortsätter att ha den i hörnan intill huset. Jag brukar få ett par, tre frukter varje år. Det är ju inte så mycket, men bladverket är ju så himla blankt, mörkgrönt och vackert, så det är en fröjd för ögat!
Det var intressant läsning, att den kunde trivas utomhus så bra. vi får se vart mina två ska landa i år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|