Visste inte om detta inlägg skulle handla om själva att jag redan har börjat fröodlingen eller om den sköna sommarblomman - sommarmalva. Så det får bli båda och!
Ja, har precis kommit igång med odlingen under lågenergilampor med det vitaste ljuset jag kunde hitta. Det blev några sommarmalvor, som äntligen börjat sticka upp. Jag ser detta mer som ett försök. Men det verkar gå hittills! Groddarna har slagit ut hjärtbladen och de har blivit gröna. Och eftersom de har fått färg så har de tagit upp ljuset lika bra som när jag odlade de utan tilläggsbelysning förra våren. Så nu återstår det bara att se om groddarna blir för långa/ sträcker på sig. Då betyder det att ljuset var för dåligt eller för lite - misslyckat försök. Men det ser ut att vara okej tycker jag, vitt sken och inte så varmt från lampan.
Mer om sommarmalva. Vilken förträfflig växt! för dig som velat ha hibiskusar, men avskräckts pga ohyra och att de blir för stora - testa denna! Sommarmalva blommar uppskattningsvis 20-30 gånger mer, med minst lika vackra blommor, och... De passar perfekt på fönsterbrädan. Den jag odlade (faktiskt bara ett enda frö!!) blev säkert 20-30 cm och blommade mycket rikligt, från topp till tå! Helt perfekt alltså. Och låt mig inte berätta hur rosa blommorna är (iaf på sorten jag odlar), de är verkligen rosa, himmelskt rosa, babyrosa, godisrosa, drömrosa, fjortisrosa, men inte chockrosa. Helt klart ett måste i den rosa samlingen.
För dig som inte samlar på rosa, så finns den även i vitaste vitt.