Sitter här i den ljumma vintern och betraktar mina lejongap, som fortfarande blommar.
Är det någon som vet om de kan tänkas överleva om det inte blir kallare? Här i Skåne har det knappt frusit.
I så fall skulle man kanske bara klippa ner dem till våren. Eller är det kört?
Eva i Skåne
03-01-2012, 22:18
Det händer ganska ofta att lejongap övervintrar i Skåne milda eller snöiga vintrar. Jag har aldrig gjort något utan dom har bara stått kvar nästa säsong. Blir det någon längre kall period kanske du kan försöka skydda dom lite, men visst tål dom en del frost.
merlin68
07-01-2012, 23:25
Lejongap övervintrar även här i zon 3-4. Inte ens de senaste två vintrarna har lyckats ta död på den:) När vi flyttade in i vårt hus för snart ett decennium sedan fanns här en röd sort av lejongap och den lever fortfarande sitt liv här i trädgården och sprider sig t o m! Vet inte om det är en särskilt härdig sort men den har mörkröda blommor och ganska mörka blad. Den blommar tills sent på hösten.
Det ger mig hopp!
Mina har jag själv sått. Vita blommor som gör sig jättefint mot lavendel och kryddtagetes.
Jag har haft ett helt hav utanför köksdörren. Gassiga sommarmorgnar har jag gått ut i morgonrocken med
en mugg kaffe och skådat mina lejongap. Plötsligt kommer en humla från ingenstans, och borrar sig in i blomman. Efter en stunds ilsket surrande, flyger den vidare.
Det får aldrig ta slut......
merlin68
07-01-2012, 23:56
Ifall du är intresserad så är du välkommen att höra av dig i sommar så kan jag ta fröer till dig av mina dunderhärdiga mörkröda:) Lejongap är underbara
Myosotis
08-01-2012, 12:30
CITAT (merlin68 @ 07-01-2012, 23:56)

Ifall du är intresserad så är du välkommen att höra av dig i sommar så kan jag ta fröer till dig av mina dunderhärdiga mörkröda:)
Det tyckte
jag lät intressant! Man kanske kunde tigga till sig några frön? Byte mot meconopsisfrön kanske?
merlin68
08-01-2012, 14:35
CITAT (Myosotis @ 08-01-2012, 12:30)

Det tyckte jag lät intressant! Man kanske kunde tigga till sig några frön? Byte mot meconopsisfrön kanske?
Självklart ska du få fröer myosotis! Kom ihåg att påminna mig bara:) Meconopsis låter fint om du kan ta fröer av den, jag har alltid velat ha den men liksom inte riktigt vågat mig på att fröså den...
Myosotis
08-01-2012, 16:57
Vad snällt! Jag är också glömsk men jag ska försöka komma ihåg att påminna
CITAT (merlin68 @ 07-01-2012, 23:56)

Ifall du är intresserad så är du välkommen att höra av dig i sommar så kan jag ta fröer till dig av mina dunderhärdiga mörkröda:) Lejongap är underbara

Vill ha! Nappar bums!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.