Full version: Köpa pioner
LottaJo
Jag är rätt förtjust i pioner och har sett att de går att beställa hos Pionexperten.se (samma som den danska siten). Nån som beställt därifrån? Är det svårt att få dem att överleva? Skulle vilja ha lite sorter som inte finns på lokala handelsträdgården, men de jag föll för var så dyra...
Gunilla T
Pioner är generellt inte svåra att odla men det lönar sig att läsa på. En bra bok om pioner är vår svenska pionkungs bok "Min passion för pioner" skriven av Herman Krupke.

Han har en stor försäljning av pioner, en hel del egna sorter som han drivit upp och utvecklat http://www.guldsmedsgarden.se/

Hemsidan är väl inte den bästa men pionerna är det istället! Lite tidigt ännu kanske att beställa.

Med pioner är det så att ju vanligare desto billigare...vill man ha unika sorter så kostar det.

Pionexperten brukar vara med på Älvsjömässan så har du möjlighet att handla där så slipper du iaf fraktkostnader.
octachoron
Jag köpte från Pionexperten på mässan. De hade ett bra (men begränsat mäss-) utbud med olika erbjudanden.
Alla pioner har överlevt trots den sena vårplanteringen av dem vilket inte är optimalt för örtartade pioner.
LottaJo
Tack för tipsen! Tar mig nog tyvärr inte till Älvsjö-mässan, men det kan ju vara värt att ta reda på om de tänkt åka nån annanstans också.

Var in på Guldsmedsgårdens hemsida men de hade inga bilder på själva sortimentet än, vet du när de brukar börja lägga upp det? Hade hoppats på en katalog där jag kunde se vilka sorter de brukar ha och vad de kostar.

Kan man plantera pioner på våren förresten? Överallt där jag läst står det höstplantering men Pionexperten verkar levera sina på våren (eller har jag missförstått det?)

Av det örtartade pionerna är det inte särskilt unika eller dyra sorter jag vill ha, men jag är väldigt sugen på en trädpion typ Rockii och de verkar kosta oavsett vilken sort eller var man köper dem...
Gunilla T
CITAT (LottaJo @ 05-01-2012, 08:17) *
Tack för tipsen! Tar mig nog tyvärr inte till Älvsjö-mässan, men det kan ju vara värt att ta reda på om de tänkt åka nån annanstans också.

Var in på Guldsmedsgårdens hemsida men de hade inga bilder på själva sortimentet än, vet du när de brukar börja lägga upp det? Hade hoppats på en katalog där jag kunde se vilka sorter de brukar ha och vad de kostar.

Kan man plantera pioner på våren förresten? Överallt där jag läst står det höstplantering men Pionexperten verkar levera sina på våren (eller har jag missförstått det?)

Av det örtartade pionerna är det inte särskilt unika eller dyra sorter jag vill ha, men jag är väldigt sugen på en trädpion typ Rockii och de verkar kosta oavsett vilken sort eller var man köper dem...

Det kommer nog en katalog så småningom på Guldsmedsgårdens hemsida.
Visst kan man plantera pioner på våren även om hösten brukar anses som den optimala planteringstiden. Det gäller att passa med bevattning om det blir en torr vår/sommar.

Buskpioner är dyra i inköp. Är det en Rockii du vill ha så brukar de nog finnas på välsorterade handelsträdgårdar.
LottaJo
Jag kanske får gräva lite djupare i sortimentet här hemma först då, vore skönt att kunna köpa just den här på plats (med ev garantier å frågeställningar...) Tack!
Kajsa
Har köpt många av Pionexperten och alltid varit nöjd, stora fina rötter där flera blommat snabbt.
Titta i mitt album/Pioner.
LottaJo
Wow, du har ju hur många som helst!! Härligt!

Jag har bara en i dag, en Festiva Maxima som jag planterade i höstas, och vet ju inte ens ännu om den överlever vintern, så jag försöker intala mig sjäv att vänta lite med de vidlyftiga inköpen... Tänkte läsa boken Gunilla tipsade om så jag i alla fall får en känsla för hur man egentligen ska göra... Men nu känns det iaf som om jag har två bra köpställen att välja på när det är dags!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon