satte en himskans massa lökar i oktober. många på väg upp pga den milda vintern. tex påskliljor som växt upp ca en decimeter.
hur gör ni? täcker ni dom? eller klarar dom sig om vintern nu tänker om och kommer någon igång på riktigt.
lotta
octachoron
04-01-2012, 23:51
Jag låter dem vara och hoppas på det bästa.
Både nysatta och gamla narcisser, snödroppar samt krokusar har tittat upp här.
Gröna mormor
05-01-2012, 09:22
Min erfarenhet är att dom klarar sig utan att täckas över. Här har påskliljorna börjat sticka upp liksom hyacinterna, på dom kan man t.o.m. se blomsterknopparna!
Myosotis
05-01-2012, 13:11
Hittade också krokus och snödroppar idag som har börjat titta upp. De klarar sig nog (om de nu inte drunknar

) Irisen som jag satte i höstas är säkert 20 cm höga snart

Jag har inte täckt över dem.
Hanna-Maria
08-01-2012, 20:42
Jag har täckt vad jag tror är iris med täckbark (10cm), men jag är helt nybörjare på trädgård... Dumt?
Amerikansk skåning
12-01-2012, 15:58
SÅ lättad jag blir av att läsa dessa inlägg! Fick lite småpanik när jag noterade att såväl smålökar som andra nysatta tittat upp. Dessutom 'glömde' jag att täcka dem innan den senaste kylan kom. Jsag har dock ytterligare ett bekymmer. Noterar att några lökar att några lökar har 'svimmat upp' till ytan eller något har hänt. Dessvärre har - ja, fåglar? - hackat eller tuggat på en och annan. Vad gör? Trycka ner på nytt?
Gunilla T
12-01-2012, 16:11
CITAT (Hanna-Maria @ 08-01-2012, 20:42)

Jag har täckt vad jag tror är iris med täckbark (10cm), men jag är helt nybörjare på trädgård... Dumt?
Ja, om det är Iris germanica, trädgårdsirisen med de tjocka rotknölarna så kommer den troligen att ruttna under täckbarken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.