|
MRLINDELL
10-03-2004, 19:02
Jag blir så störd ... Jag har både förra året och i år försökt handla rankor som är 3-åriga eller äldre av både Gutevin och Svensk Vinodling. Gute har dragit sig ur men Svensk Vinodling ringde t o m upp mig och frågade om min beställning på nätet och vi kom överens om en leverans. Han har som vanligt inte hört av sig och förstår förstås ingenting. VAR FINNS DET EN SERIÖS SÄLJARE AV VINRANKOR I DETTA KNÄPPA LAND??? *** H J Ä L P *** !!!!! Det finns en spalje som bara står och VÄNTAR!!! Puh!
Ingrid på Västkusten
11-03-2004, 07:26
Detta land?
Jag ahde gett dessa oseriösa människor på båten och provat t ex Danmark.
Det är alltså vin för vintillverkning Du vill ha?
Har det itne gjorts försök i Norge med sådant också? Det är la inte bara vi som har vindrömmar i Sverige -umm?
Funderar Ingrid
MRLINDELL
11-03-2004, 07:30
Nej! Jag tänker inte bli vintrampare, jag vill ha bra druvor att pyssla om. Jag vill bara inte köpa en liten sak som man får vänta ett antal år på innan det blir anständiga (stora nog) druvor. Det är väl snarare Lettland man söker sig till om man vill ha bra frilandsdruvor härdiga hos oss. Norge gör mig absolut inte intresserad
hans-Ålösund
11-03-2004, 12:48
Pröva drakenius om du har råd. De har gamla men DYRA plantor
MRLINDELL
11-03-2004, 13:35
Jag vet, de tar 1.2-1.300 sek för en 10 årig i kruka.
Ingrid på Västkusten
11-03-2004, 14:25
Aha - ät-druvor!
De roligaste frilandsdruvorna är nog de som kommer ifrån kallaste delarna av USA och Canada .... för de där Lettiska måste fortfarande vinna mitt hjärta ( jag ahr en men inte mer) .
Är det för växthus så hade jag kikat på England :-)
Hälsar Ingrid
andersh
13-03-2004, 14:51
http://www.tawi.fi/~wiplant/barvaxt.htmlhar vinrankor. Borde gå smidigt att beställa från Finland då de pratar svenska och vi är med i eu osv.
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2004, 15:39
Tyvärr kan det ibland vara krångligt även inom EU det finns nämligen några växter inom EU som man brukar behöva växtpass för att transportera över gränserna. ex. många träd inom fam. Rosaceae (äpple, päron, plommon, körsbär, hagtorn, oxbär och rosenkvitten), sättpotatis, citrusväxter, humle, vinranka m fl. beroende på att det finns stora problem med sjukdomar på dessa växter i en del länder i EU. Sverige är skyddad zon för vissa växter p.g.a att vi ännu inte har vissa växtsjukdomar och skadedjur, tror dock att finland borde fungera jag tror inte de hör till de länder där det finns mycket sjukdomar på vinrankor. http://www.odla.nu/artiklar/stickling_elle...r_tva2001.shtml(de flesta växter brukar dock passera utan kontroll vi har bara en handfull inspektörer i sverige som inte hinner kolla allt) Kan man inte beställa lite äldre vinrankor i den lokala trädgårdsbutiken? många trädgårdsbutiker (ej stora varuhus som plantagen) brukar kunna ta hem önskade växter på beställning.
MRLINDELL
13-03-2004, 15:43
Wickmans är definitivt inte någon lösning bara för att de finns på nätet.
Jag har mailat runt och hoppas få lite svar i veckan.
Ingrid på Västkusten
13-03-2004, 17:39
Todeloo,
Hade varit kul å höra vad Du fick för svar,
Hälsar ingrid
MRLINDELL
26-03-2004, 22:31
Äntligen börjar det hända saker. Jag har fått svar från Blomqvist Planskola. http://www.blomqvistplantskola.com/svenska...ka/indexsve.htmDe kan leverera "jumbo" modeller som är 2-3 åriga 60 cm långa. deras hybrider klarar ner till -38 grader ute, helt otroligt. Så någon form av vinranka blir det på friland mot södervägg i sommar.
CITAT (MRLINDELL @ 26-03-2004, 23:31) Äntligen börjar det hända saker. Jag har fått svar från Blomqvist Planskola. http://www.blomqvistplantskola.com/svenska...ka/indexsve.htmDe kan leverera "jumbo" modeller som är 2-3 åriga 60 cm långa. deras hybrider klarar ner till -38 grader ute, helt otroligt. Grattis till den blivande ägaren av en Zilga i så fall. Min var en tanig liten stackare som växer som bara den och i höstas gav ifrån sig sin första skörd efter bara tre år. Kan dock inte låta bli att skratta åt det hela - visste du att Blomqvists vinrankor ursprungligen kommer från Sverige? Micke
andreas i uppsala
26-03-2004, 23:20
Jag kommer ihåg att de på bauhaus hade äkta vin(vitis vinifera)50-60 cm höga för cirka 150kr(med frukt på). På rosendal har jag också sett. Varför just zilga, den är så tråkig och alldeles för härdig.Hur vanlig är det att vi får en natt på -38, en på två miljoner? Det är mycket större chans att Östtimor vinner hockey vm.
MRLINDELL
27-03-2004, 07:36
Man kan få mera än Zilga. En härdig planta klarar vintern bra om det blir riktigt kallt. Många Lettsika druvor klarar runt -25. Jag har sett druvor på många ställen, även bra plantskolor. Dessa har bara blivit smått surt trots att det är sk söta ätdruvor, både gula och gröna. Kravet måste vara HÄRDIG uppe hos oss, sedan ÄTBAR men någon förnimmelse av något gott och SJÄLVFERTIL. Jordar och annat som tillhör vinrankans växtsätt och skötsel får man se till att klara av. Äkta vin? Vitis Vinifiera? Går oftast inte att äta. De blåa druvor som drakelius har är faktiskt ätbara. De vill ha 1.300 plantan och 900 för frakten och ROH garanti. Vinrankorna jag skrev om är Lettsika som växer på friland i Finland, där finns även Zilga som kanske är den härdigaste av dem alla. Det finns även andra sorter.
Zilga Blå Lettland Velze Gulgrön Lettland Sukribe Gulgrön Lettland Supaga Grön Lettland Spulga Röd Lettland Agra Vitgul Lettland
Jag tror det finns 20 sorters druvor i baltstaterna som är ganska härdiga, många tar dock flera år på sig innan det händer något.
Det viktigaste är hur klippning och skotten ser ut på rankan efter de första åren, så att den går att sätta upp i en spalje för att den förväntas växa rätt. Det hittar vi inte på plantskolorna häromkring eller på Bauhaus. Hade det varit så enkelt kunde jag köp allt jag ville ha redan i somras.
kerstin z5-6
27-03-2004, 10:37
hej ! Du kommer att bli väldigt nöjd med dina Zilga o Sukribe som jag har ute året runt utan täckning .DE blir jättegoda -Vet inte som det västerbottniska jorden och de torra varma sommrarna gör sitt . Mina har ännu inte gett frukt , men det är nu år tre så jag hoppas. Har däremot smakat grannars Zilga och de beskrivningar jag hört om den stämmer inte -de är mycket godare än vad som sägs jag har beställt Blå burgunder till mitt växthus  Blomkvists ? Du har inte funderat på att skicka med en best på deras rotäkta rosor då också -samtidigt
MRLINDELL
27-03-2004, 10:58
Jag har redan kollat. Problemet är att jag nu har så fullt överallt att det redan knorras här & där. Andra problem är förstås kylan, vi väntar runt +15 i nästa vecka så att man kan börja flytta ut & in lite växter och ge dem lite ljus & luft. Tomaterna räcker till hela kvarteret! Det är rena djungeln i förrådet, en månad till och man blir överfallen av tomatplantor. Vårvärmen kan lösa problemet. Planeringen inför våren/sommaren är i alla fall inte deffensiv
kerstin z5-6
27-03-2004, 11:11
MRLINDELL
27-03-2004, 11:31
För att inte tala om alla små paket man sparat. Senast ett gäng fina minipåskliljor som blommat underbart inne. Nu har de stått och blivit bra vissna och måste tas bort. Sådant kan man inte kasta, man klipper inte ens ner dem. Det är bara att vattna med 1 dl vatten, trycka klumpen ur krukan och rulla ihop en strut med tidningspapper och lägga ut i förrådet. Energin i växten går sen ner i löken/lökarna som bara blir flera & bättre tills nästa gång. Det konstiga med den här påskliljan är att själva blomman blir densamma i storlek, men höjden ökar sakta med ett par cm varje år, de blir drygt 40-45 cm höga.
andreas i uppsala
27-03-2004, 11:40
Vad menar du med att vinifera inte går att äta. Jag åt många i somras och de var jättegoda(vitdruva)
Det var värst vad du var sen. Själv satte man ut växterna förra helgen, så det är nästan tomt i förrådet nu.
MRLINDELL
27-03-2004, 12:25
Jasså Det har varit minusgrader om nätterna och det skulle inte mina tycka om. Det är kallare på bystan! Dessutom rätt blåsigt. Ja, det är skillnad på druvor & druvor. En del druvor är så torra och sura att de inte går att äta, de används främst till vintillverkning. Här kan man läsa om lite vinkultur. http://home.swipnet.se/~w-40580/lajvin.htmhttp://www.winespot.com/redaktion/gastkron...tonson01-02.cfmhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Vindruvahttp://wikipedia.ws/sv/wikipedia/v/vi/vin.htmlDet finns alltså över 5.000 sorters druvor, så vem vet vad man äter och vad som finns eller var de egentligen härstammar ifrån. Nästan allt här uppe är dessutom hybrider.
Ingrid på Västkusten
27-03-2004, 16:45
Intressant!
Jag är mest ute efter nån ev till mitt uterum - men men :-) jag kan få ideer utomhus jag med i zon 2 trots läget ;-))
Hälsar ingrid fundersamt
MRLINDELL
27-03-2004, 17:16
Jag har varit aktiv och emailat många små vinproducenter i södra tyskland och belgien (fransk/holländsk regionen). Dornfelder en utsökt blå druva som jag JAGAT! Auxerrois en grön druva, Müller-Thurgau en gulgrön och Gewurztraminer en gulröd sak. Alla finns på Kapittelberg med druvor i Belgien. Några har hört av sig och är i och för sig glada, men det är för jobbigt att skicka hit. Man är välkommen att besöka dem ... etc. Kapittelberg har även original Pinot Noir, en blåsvart känd svårodlad druva. När dom gräver och planterar om kan de väl skicka en planta till en galning i Sverige. Ger inte upp än
kerstin z5-6
27-03-2004, 17:16
Ingrid! jag har mailat dej på din vanliga mail
Ingrid på Västkusten
27-03-2004, 18:38
CITAT (MRLINDELL @ 27-03-2004, 17:16) Jag har varit aktiv och emailat många små vinproducenter i södra tyskland och belgien (fransk/holländsk regionen). Är detta ät druvor elelr vin druvor? Jag är ju i Holland då och då - finns inga där? Hälsar ingrid
MRLINDELL
27-03-2004, 19:18
Dornfelder är deffinitivt en god dessertdruva, sedan tvistar man alltid om vad som är godast. De finns med på www.vinodling.com listan under sortiment.
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2004, 22:45
Himrod tycker jag är en supergod druva, söt, grön, kärnfri, stora klasar + den är resistent mot mjöldagg, smakar ganska lika de kärnfria sorter man hittar i matbutiken. Härdig till zon 2-3. +Den brukar inte vara svår att hitta i handeln. Annars så är faktiskt Zilga riktigt god, det finns många som väljer Zilga när de får välja mellan många olika sorter (även söta desserdruvor). Även mina föräldrars hund äter ibland zilga direkt från plantan och hon brukar annars aldrig äta vindruvor eller andra bär, nackdelen är dock att det finns kärnor i zilgan.
Ingrid på Västkusten
28-03-2004, 21:24
Todeloo,
En muscat-sort sitter på min önskelista i alla fall :-)
Hälsar ingrid
MRLINDELL
31-03-2004, 10:49
Svaret från Kapittelberg är att det går bra att beställa plantor även från Sverige, man är välkommen. De skickar dock bara nyplantor i enlighet med bestämmelserna. De kostar 3 Euro styck och frakten med DHL kostar 22 Euro.
Kort & gott: 30 sek plantan. 220 sek för frakten.
Jag står inte ut att vänta flera år ..
MRLINDELL
10-04-2004, 10:47
Vad jobbiga alla plantskolor är ... suck! Värst är att Plantagen av alla säljer 2-åriga Vino Nordica, en riktigt fin planta. Än värre är att de tar hem ca 10 olika sorter medan vår sk trädgårdsmästare tar hem några få. Plantagen tog hem 10 plantor 2-årig Nordica till Uppsala. Eftersom jag bara har fått seriösa svar utomlands passade jag på och köpa en Nordica för att åtminstone få något. Plantagen tog även en beställning på lite större vinstockar och skall höra av sig efter tisdagen.
andreas i uppsala
10-04-2004, 11:20
såg att rosnedals hade 6-7 st olika vinstockar. Inte så stora/gamla men ändå. Det är inte precis zilga de har utan dr sch-nåt sockdruva och sånt.
Mrlindell du är inte intresserad utav av vinterhärdiga citrusar?
MRLINDELL
10-04-2004, 16:15
Jag har lämnat Citrusarna ett tag. I år blir det vinrankor och idag har jag ansat häck och kanthuggit gräsmatta så jag har fått nog för i år ... huh!
Rosendahl hade smått för 189:- medan Plantagen hade tvååriga för 149:-, alla Labsruska sorterna för 169:- dvs Rosendahl slår allt när det gäller priset, många har fått plommon med både vecklare och stekel därifrån. Handlar bara blommor där.
andreas i uppsala
10-04-2004, 17:28
samma här, men ska kanske i alla fall köpa någon vinstock därifrån. Gillar inte zilga eller labruska. Vad hade plantagen för sorter?
MRLINDELL
11-04-2004, 16:13
Det står i Odla att Vino Nordica är självfertil, men samtidigt finns den inte med bland de som kallas självfertila i andra sammanhang. Varför? Är del fel på artikeln i odla eller är Vino Nordica nytt och har inte hamnat över allt än?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|