McLaughlin
04-01-2012, 20:16
Vinterbeskärning med betoning på vinter.
Tycker det ser lite halvfarligt ut när parkförvaltningen (?) är ute runt sjön i min stad och beskär riktigt stora snitt (vissa upp till 30 cm i diameter) nu när det är runt 0 gradigt ute.
Hur är det egentligen. Förstår att det är rätt olika från träd till träd hur de reagerar, men generellt?
Generellt är det viktigare hur man beskär än när man gör det, men vissa arter kan skadas av beskärning i kalla perioder. Effekten på vårbeskärning och sensommarbeskärning av vissa arter skiljer sig också. Träd med vissa sjukdomar, särskilt svamp, brukar man undvika att beskära när de sprider sig som bäst - oftast vid fuktig väderlek.
Det var väl generellt om något! :-)
McLaughlin
25-01-2012, 10:36
CITAT (Cilla @ 10-01-2012, 06:36)

Generellt är det viktigare hur man beskär än när man gör det, men vissa arter kan skadas av beskärning i kalla perioder. Effekten på vårbeskärning och sensommarbeskärning av vissa arter skiljer sig också. Träd med vissa sjukdomar, särskilt svamp, brukar man undvika att beskära när de sprider sig som bäst - oftast vid fuktig väderlek.
Det var väl generellt om något! :-)
Tack
Cilla. Det var generellt och bra svar!
Mike R Petersen
26-01-2012, 02:08
En sak är svamp och sjukdom men generellt om beskärning kan säjas att man bör undvika snitt som överstiger 10cm i diameter med undantag för döda-döende eller sjuka grenpartier.
Inte ta mer än 1/5 av lövmassan vid ett beskärningstillfälle.
Se till att snitten blir lagt till sidogren som har kapacitet att ta över växten.
En del träd tål beskärning under den lövfria säsongen, alla träd mår bäst av beskärning under växtsäsongen, viktigt är att undvika beskärning under tiden för lövspring och avmogning.
Al beskärning bör undvikas om temperaturen går under -15 c.
Mia i trädgården
26-01-2012, 08:13
Får jag flika in några frågor som jag har grunnat på ett tag, och ser att de passar i sammanhanget?
Varför skall man inte beskära under avmognadsafasen? Under lövsprickningen antar jag det är för savens "tryck" är högt så träden skulle blöda för mycket (rätta mig gärna om jag har fel). Men varför inte under avmognaden. Är trycket lika högt då så samma sak händer eller varför vill man undvika den perioden?
Vad händer med träden när det blir under -15 kallt ute, så man skall undvika beskärning. Är det för att de blir spröda man skall undvika beskärning eller något annat?
Om man tänker sig hela perioden mellan avmognad och lövsprickning - är det någon skillnad med för - och nackdelar med att beskära under de olika månaderna? Oftast rekommenderas vårvinter vilket jag antar betydder feb-mars, men varför är inte dec-jan bra om det nu inte skulle vara under -15 grader? Jag tänker mig att träden är ändå i vila så någon övervallning eller liknande ändå inte sker oasvett vilken månad men beskär under viloperioden.
Några kloka tankar från er andra?
Mike R Petersen
26-01-2012, 11:05
Varför skall man inte beskära under avmognadsafasen? Under lövsprickningen antar jag det är för savens "tryck" är högt så träden skulle blöda för mycket (rätta mig gärna om jag har fel). Men varför inte under avmognaden. Är trycket lika högt då så samma sak händer eller varför vill man undvika den perioden?
Det finns inga bevis för att blödning har någon negativ eller positiv åverkan på träden och det är forskat en del i ämnet, däremot vet vi att träden lagrer näring i grova grenar, stamm och rötter under viloperioden, för att kunne påbörja sin tillväxt på våren, så vid beskärnng under avmognaden tar vi bort lövmassa som trädet behöver för att samla och lagra näring, vid för sen vårvinterbeskärning har trädet börjat dra upp näring till de tunnare grenpartier detta tar vi bort vid beskärning, anledningen till att man pratar om att inte beskära när snitten fuktar är att då har savetransporten börjat och därmed också transporten av näringsämnen för att påbörja växten om vi då klipper för sent har denna näring redan kommit ut i de tunnare grenpartier, bland fruktodlarna (i Danmark iaf) pratar man om att sluta klippa när knopperna svullnar.
Vad händer med träden när det blir under -15 kallt ute, så man skall undvika beskärning. Är det för att de blir spröda man skall undvika beskärning eller något annat?
Det kan man säja på sätt och vis, vid låga temperaturer fryser även cellerna i tillväxtzoner och i kambiet, vid klipp kan dessa sprängas, även vid sågning kan den snabba uppvärmningen av friktionen spränga celler, vid klättring eller uppställning av steger ökar risken för barkskav och ihoptryckt kambium, och slutligen ökar risken för knäckta grenar, resultatet blir intorkade grenstabbar bakom snittet, barklossning, invändiga sprickor i grenar o dyl. altså åtkomstväger för svamp och infektioner.
Om man tänker sig hela perioden mellan avmognad och lövsprickning - är det någon skillnad med för - och nackdelar med att beskära under de olika månaderna? Oftast rekommenderas vårvinter vilket jag antar betydder feb-mars, men varför är inte dec-jan bra om det nu inte skulle vara under -15 grader? Jag tänker mig att träden är ändå i vila så någon övervallning eller liknande ändå inte sker oasvett vilken månad men beskär under viloperioden.
Det enda jag vill rekomendera att beskära under vårvintern är hamlade träd eller liknande där man vill uppnå en kraftig tillväxt av vattskott utöver dessa är det inget som inte kan göras bättre under växtsäsongen!
Det varande sagt så tål de flesta av våra träd och buskar vinterbeskärning väldigt bra, en av fördelerna med att utföra beskärning senare under feb - mars är att antalet svampsporar är mindre här än i nov - dec en annan är att svampar och sjukdomar ökar sin tillväxt tidigare än träden (vid lägre temp) så om vi får en mild vinter med +grader i dec jan hinnar angreppen också sprida sig mera innan trädet är redo att sätta inn motåtgärder.
Det får vara en avvägning inför varje träd/buske, här är det att de flesta redan har tutat öron fulla om dålig avmognad - kondition - trädslag - angrepp på trädet- vitalitet mm, jag vill då dra up två parametrar mera att ha i åtanke.
Har grannarna träd/buskar i samma slägte som har några angrepp? isåfall bör det tas med då de flesta av våra svampar och sjukdomar kan spridas via luftvägen!
Om det är träden och buskarna på den egna tomten är det så nödvändigt att göra beskärningen vintertid skulle det inte gå lika bra under växtsäsongen?? jag vet att träden skulle tycka så.
När jag ställer sista frågan på beskärningskurser får jag ofta svaren "vad skall vi då göra på våren?" eller " jag har inte tid på sommaren" den första är enkel använd våren på att toppdressa och jordförbättra rabatter gräsmattor och träd klipp bara sådant där det verkligen inte går att få önskt resultat på sommaren! den andra är lite svårare utan att dra inn personlga åsikter för det har en del med prioritering att göra, prioritering av tid och intresse så mitt råd där brukar bli klipp bara det som verkligen behöver det och låt resten vara.
Mia i trädgården
28-01-2012, 09:15
Tack Mike för ditt detaljerade svar. Jag gillar att veta bakgrunden bakom rekommendationer, för då är det så mycket lättare tänka vidare i varianter av frågor inom samma ämne! Jättebra, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.