Överbölingen
Runt sistlidna nyårsbegivenhet så hade det kommit ett par deci med härlig kallsnö. Tänkte / hade tänkt att skotta växthustaket men viss blessyr förhindrade sådant åtagande.
Måndag morgon 10 cm snö. Härlig vinter!!! Grannen slungar.
Tisdag 15 cm snö. Kall men på plussidan. Grannen slungar. Noterar att vissa träd bugar sig å det allra ödmjukaste.
Onsdag 15 cm nysnö, blötssnö. Faan. Hustrun tar träden och jag rensar snö från växthuset*. Tung blötsnö. Vadar till långt upp på låren. Det gamla skoterspåret i botten är mjukt.
Pratar med grannen. Det går inte att slunga blötsnön. Den sätter igen skruven i slungan. Väntar på i morgon.
Har äntligen parkerat vid garaget. Tog mig in genom plogvallen. Men tar jag mig ut?
Hörde nyss en väderprognos. Det skall komma snö.

Visst är det väl Heintz glasflaskeketchup som skapat ketchupeffekten? Tänk om man fick lite i taget och att det var kallt.

Fast man skall inte klaga på snön. Den räddar liv. I trädgården. Djupköld och gassande vårsol är marrodörer.

*Jula har ett utmärkt takskotterredskap. Som gjort för växthus.4,8 eller 6,8 meter långt skaft.
malarmaster
sett det redskapet på jula,tyckte det såg lite klent ut men jag har kanske fel.då du tydligen använt det kan du väl kanske betygsätta det?Fler som använt? Ulf
Anma
En massa snö? Vi har inte ens minusgrader... Blir en kort vinter i år hoppas jag!
herkules
som jag skulle vilja byta bort denna grågröna sörjiga blöta vinter mot en riktig! det ska vara snö på vintern, det hör liksom till.
Överbölingen
CITAT (malarmaster @ 04-01-2012, 20:39) *
sett det redskapet på jula,tyckte det såg lite klent ut men jag har kanske fel.då du tydligen använt det kan du väl kanske betygsätta det?Fler som använt? Ulf

Visst kan jag det.
Beskrivning: Redskapet har ett snedställt blad i någon hårdpast. Bredd ca 60cm. (Går inte ut nu, den står kvar vid växthuset). Skaftdelarna är av Al, ca 1,8 m. Änden har ett greppvänligt handtag. För vårt växthus räcker det med två skaftdelar.

Användningsområde: Lättare takskottning. Ex.vis altantak, växthus, lusthus. Så länge snön är "lös" går det utmärkt. Misstänker att om det har blivit hårdskare så funkar redskapet inte. Men då har man sig själv att skylla. Lätt "vinglighet" är bra för då frestas man inte att vara våldsam på glas eller isolerplast i växthustaken.
Inget för större tak. Dessutom är det farligt att dra snön av stora tak och stå under. Allt kan vid plusgrader fara ner. Där rekommenderas reptricket såvida man inte klättrar upp med skyffel och säkerhetslina.

Användarkompetens: Lätthanterligt. Hustrun har rakat ner minst 60 cm denna vinter och jag testade igår stående i snö ett par dm ovanför knäna. Snödjupet på taket var ca 40cm. Fem till sex drag med rakan så var en sektion snöfri. (Förresten så kom det 12 cm till i natt).
Ett barnbarn på 10 år skulle fixa det. Tyngre är inte jobbet, men viss mognad för "aktsamhetsfaktorn" krävs.

Betyg: 4 av 5. Pga att hållbarheten under längre tid ej är provad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon